تورهای سفرنویس

tour-image

عضویت در سفرنویس

register-image
register-image

جشن اسفندگان تا 8 مارس، دختران انقلاب تا شیرینی فرانسه

شاید خیلی ها ندانید که ماجرای دختران انقلاب، از روی بلوک سنگی راه بند، روبروی کافه فرانسه آغاز شد، شاید هم قبل تر روی سقف مینی بوس در جنوب کافه فرانسه …
پیش داستان؛
تجربه فضا در خلال زندگی روزمره مقوله‌ای است که منجر به نحوه شناخت و ارزیابی شهروندان و برخوردشان با فضای پیرامونی می شود، واکنشهایی نسبت به جریانات زندگی به هر نحو ممکن و استفاده از همان فضا برای رسیدن به هدف و ایجاد خاطرات جمعی
هویت و خاطراتی که در یک نقطه از مکان با زمان در خاطره ها ماندگار می شود، مکان رویدادها، نشان هویتی یک شهر محسوب می شوند.
داستان اول؛
جشن اسفندگان، اعتراض آرام، نشستن بر روی راه بند
دو معشوق با هم قراری می گذارند تا در روز جشن اسفندگان، در اسفند سال 94 در کافه فرانسه کنار هم باشند، کافه فرانسه بسته است، به دلیل شال خانم فروشنده!

اولین اعتراض در اسفند سال 94 روبروی کافه شیرینی فرانسه
اولین اعتراض در اسفند سال 94 روبروی کافه شیرینی فرانسه

این دو معشوق، عکس اعتراضی از خود در اینستاگرام منتشر می کنند، نشسته روی راه بند، با شال، روبروی کافه فرانسه
ماموری 25 بهمن 94 به کافه فرانسه می رود و حکمی صادر می شود؛

در زمان اجرای طرح ولنتاین از واحد صنفی بازدید آقای ثابت قدم دارای پروانه کسب پاسخگو بود. در زمان بازدید شکلات‌های طرح قلب با نوشته love مارک الیت ترکیه و یک مدل دیگر طرح گل شکلات الیت ترکیه رویت شد. فروشندگان خانم داخل با شال بوده که تذکرات لازم در خصوص رعایت شئونات اسلامی فروشندگان و مشتریان داده شد و در داخل قنادی اقدام به سرو قهوه می‌نمایند که تذکرات ضوابط اماکن عمومی نیز داده شد. اسم واحد صنفی فرانسه که نام کشور خارجی بوده می‌باشد.

حکم پلمپ شیرینی فرانسه و داستان شال معروف
حکم پلمپ شیرینی فرانسه و داستان شال معروف

جرم ها؛ شکلات طرح قلب و نوشته لاو در جشن ولنتاین، سرو قهوه، نام کشور خارجی و شال فروشندگان، کافه پلمپ می شود. اما شال سفید نبود!
داستان دوم؛
اعتراض آرام، نوع اعتراض گرافیتی شهری

اعتراض گرافیتی بلک هند Black Hand درخصوص پلمپ شیرینی فرانسه
اعتراض گرافیتی بلک هند Black Hand درخصوص پلمپ شیرینی فرانسه

پس از پلمپ کافه و اعتراضات مردمی، گرافیتی تازه‌ای با امضای «بلک هند  Black Hand» روی کرکره مغازه تعطیل شده شیرینی فرانسه ترسیم می شود. گرافیتی‌های بلک هند معمولاً پیرامون سکسیسم، مسائل اجتماعی و تحولات خاورمیانه است و او را بنکسی Banksy ایران می شناسند. معمولا گرافیتی ها بعد از چند روز برای همیشه توسط برخی محو می شود.
داستان سوم؛

اعتراض فردی، نوع اعتراض خودسوزی در میدان شهری
هما دارابی فعال سیاسی، پزشک و روانپزشک کودکان و استاد دانشگاه، در سال ‌69 به دلیل نداشتن حجاب اسلامی از دانشگاه اخراج و مطبش نیز به دلیل خودداری از رعایت حجاب تعطیل می شود، وی برای اعتراض به حجاب اجباری در میدان تجریش خودسوزی کرد. اعتراضی دوباره در اسفند ماه و یکی از استادان دانشگاه خیابان انقلاب
داستان چهارم؛
اعتراض زنان+مردان، نوع اعتراض تجمع و راهپیمایی
دوباره اسفند ماه، دوباره خیابان انقلاب، دوباره اعتراض، روز 17 اسفند مطابق با 8 مارس (روز جهانی زنان) تلویزیون انقلاب از زبان قطب زاده اعلام کرد؛ روز 8 مارس یک سنت غربی است (مثل ولنتاین سال 94) و اولین قانون حکومت پهلوی لغو شد، قانون حمایت از خانواده مصوب سال 54

اعتراض و تجمع زنان درخصوص حجاب اجباری و قانون حمایت از خانواده اسفند 57
اعتراض و تجمع زنان درخصوص حجاب اجباری و قانون حمایت از خانواده اسفند 57

جمع کثیری از زنان در دانشکده فنی دانشگاه تهران در خیابان انقلاب بیانیه ای خواندند و به همراه برخی از مردان به سمت دفتر نخست وزیری حرکت کردند.

داستان پنجم؛
ادامه اعترض، نوع اعتراض روی سقف مینی بوس
دوباره همان اسفند، دوباره همان انقلاب، دوباره نزدیک کافه فرانسه!! اعتراض های 8 مارس ادامه داشت، 17 اسفند بود، معترضین انگار کافه فرانسه را می دانستند کجاست اما چند قدم پائین تر در خیابان مشتاق (شهدای ژاندارمری فعلی) به موازات انقلاب، به حجاب اجباری اعتراض می کردند، این بار هنگامه گلستان همسر کاوه گلستان تاریخ را ثبت کرد، تصویری از ملیحه نیکجومند (شیده رحمانی) در حال جدال و بحث با یک روحانی طرفدار اجباری شدن حجاب! بر روی سقف یک مینی بوس، رحمانی لقبش شد؛ ژاندارک تهران، ژاندارک خیابان مشتاق و … هنور نام #دختران_خیابان_انقلاب را کسی نمی دانست!

جدال شیده رحمانی در اسفند 57 درباره حجاب اجباری
جدال شیده رحمانی در اسفند 57 درباره حجاب اجباری

وی بعدها در مصاحبه‌ای دربارهٔ عکس معروفی که وی را بالای یک مینی‌بوس در حال تشویق مردم به اعتراض علیه حجاب اجباری نشان می‌داد، گفته بود:

آن روز، دقیقاً یادم نمی‌آید کی بود اما، می‌دانم که تظاهرات، نزدیک دانشگاه تهران برپا شد. ما در خیابان مشتاق زندگی می‌کردیم و نزدیک دانشگاه تهران بودیم. هنوز حجاب قانونی و اجباری نشده بود اما… 1

اعتراض شیده رحمانی در اسفند 57 درباره حجاب اجباری، روی سقف مینی بوس در خیابان
اعتراض شیده رحمانی در اسفند 57 درباره حجاب اجباری، روی سقف مینی بوس در خیابان

هنگامه گلستان داستان را چنین روایت می کند؛

داشتم در کنار این گروه زنان که حرف می‌زدند و جوک می گفتند، راه می رفتم. همه خوشحال بودند که ازشان عکس می گیرم. از چهره شان شادی و توانایی می‌تراود. از انقلاب ایران آموخته بودیم که اگر خواسته‌ای داریم باید به خیابان برویم و آن را اعلام کنیم… 2

نکته اول) تیر ماه 59 از ورود زنان کم حجاب به اداره ها جلوگیری شد، معترضان زیاد نبودند، سال 63 قانون حجاب اجباری تصویب شد، اصلا معترضی نبود! متن قانون حجاب و ماده 638 سال 63
داستان کوتاه؛
اعتراض انفرادی در قم و … برداشتن چادر
اوریانا فالاچی Oriana Fallaci روزنامه نگار و نویسنده ایتالیایی، در تابستان 1358 به دیدار امام خمینی (ره) می رود، در میانه گفتگو و مباحث مطرح شده درخصوص حجاب به نشانه اعتراض چادر را از سر خود بر می دارد و گفتگو نیمه تمام باقی می ماند، ادامه را خودتان گوگل کنید.

خانم اوریانا فالاچی و بنی صدر در حضور خمینی قبل از برداشتن چادر
خانم اوریانا فالاچی و بنی صدر در حضور امام خمینی قبل از برداشتن چادر

نکته دوم) روز جهانی حجاب World Hijab Day poster هر ساله در 1 فوریه گرامی داشته می شود، ابتکار ایجاد این روز توسط نظمه خان (Nazma Khan) ،یک زن مسلمان آمریکایی و پس از واکنش‌های اسلام هراسانه پس از رویداد ۱۱ سپتامبر ایجاد گردید. در «روز جهانی حجاب» زنان غیر مسلمان از ادیان مختلف یک روز را با حجاب گذرانده و تجربه خود از حجاب را بیان می‌کنند.
داستان آخر؛
اعتراض ندارد! یادآوری، جلوگیر از فراموشی
ما مردم فراموش کاری هستیم، سال 57 امام خمینی به فرانسه تبعید شدند (از 12 مهر تا 11 بهمن) همان فرانسه که نامش بر روی یک کافه بود، (داستان اول بالا) نامش کشور خارجی بود! تنها کشوری که در زمان حذف تاریخ و جغرافیا از کتابهای درسی در سال 57 به دستور دفتر امام، باید نامش باقی می ماند! همان فرانسه ای که لیلا حاتمی در آن صحبت کرد. خانه ای که همسرمرحوم حجت الاسلام املایی می گفت؛

در نوفل لوشاتو که بودیم هر شب پشت سر ایشان نماز می خواندیم و صف های نماز جماعت به گونه ای بود که مرد و زن در یک صف کنار هم می ایستادند.

زنان در خانه باغ نوفل لوشاتو فرانسه
زنان در خانه باغ نوفل لوشاتو فرانسه

می گفتند؛ زنان و مردان برای بازدید امام با ونهای فولکس به این خانه می آمدند؛ مثل ونهای گشت …، آن زمان فرانک فرانسه 14 ریال بود، ایرانیها شعار می دادند؛ زنده باد فرانسه مهمان نواز
در همان سال 57 نام خیابان فرانسه شد، نوفل لوشاتو، اما بعد از کاریکاتور هفته نامه طنز اعتراضی شارلی اِبدو Charlie Hebdo نامش را گذاشتند؛ محمد (دی ماه 93) اما یک عده نوعی دیگر اعتراض کردند؛ 7 ژانویه 2015 به دفتر مجله حمله کردند و چند نفر کشته شدند، مجله هفته بعد با این عنوان منتشر شد؛ همه بخشیده شدند؛ ما از تروریست ها مهربان تریم.

اعتراض و تغییر نام خیابان نوفل لوشاتو به محمد. عکس سارا جوادی
اعتراض و تغییر نام خیابان نوفل لوشاتو به محمد. عکس سارا جوادی، خبرگزاری ایسنا

راستی نام بخشی از خیابان نوفل لوشاتو در گذشته چرچیل بود، کار کار انگلیسی هاست! نام روستای کهک در قم را گذاشتند؛ نوفل لوشاتو، اما دوباره نامش شد کهک!
خانه ای که از حبیب القانیان در همان سال مصادره شده بود، در همین خبابان نوفل لوشاتو بود، نامش شد؛ خانه فرهنگی نوفل لوشاتو، بعدها این خانه شد، ساختمان شهرداری!

خانه امام در نوفل لوشاتو که دیگر نیست و ویران شده است
خانه امام در نوفل لوشاتو که دیگر نیست

خانه ای که امام خمینی در آن ساکن بود، خانه پدر همسر دکتر مهدی عسگری، در روستای ویلایی نوفل لوشاتو Neauphle-le-Château روستایی در استان Île-de-France خانه ای که توسط منافقین بمب گذاری شد، خانه ای که هیچ گاه مرمت نشد، خانه ای که مخروبه شد و کلا ویران شد ….
ته نویس اول) این گزارش بدون اجازه و با افتخار تقدیم می شود به بانوی معمار آلینا تاروردیان که بسیار به ایشان زحمت می دهم، سپاس از تمام محبتها و مهر شما
ته نویس دوم) این گزارش صرفا یک خلاصه ای بود از مقاله خاطره تاریخی و هویت شهری، که قرار است توری برای آن برگزار شود و ادامه تور جشن اسفندگان بود که در سالهای گذشته برای اولین بار در ایران برگزار شده بود، نام تور هم نامشخص هاست … مسیر تور در نقشه زیر گنجانده شده، نگاهی به مکان رویدادهای شهر

مسیر تور نامشخص ها ... دختران خیابان انقلاب، جشن اسفندگان و شیرینی فرانسه
مسیر تور نامشخص ها …

ته نویس سوم) مرحوم بانو شیده رحمانی، به احتمال فراوان اشتباه کرده اند یا مصاحبه گر، عکس معروف ایشان در روی سقف مینی بوس در خیابان چرچیل و روبروی کوچه همایون گرفته شده.
ته نویس چهارم) نه همه چیز را می شود ویران کرد و نه همه چیز را می شود، نگه داشت، تنها خاطرها باقی می ماند … و 8 مارس، روز جهانی زن است. نه روز جهانی مادر است، نه روز جهانی خواهر است و نه روز جهانی همسر و پارتنر و…! تنها روز جهانی زن، زنی بدون نقش مادری، همسری و … «روز زن فقط و فقط روز زن است.»

1445443445_telegram کانال خبری تارنمای سفرنویس
کانال اعلام تورهای سفرنویس

اینجا را با دوستان خود به اشتراک بزارید

همسفران

  1. زهره موسوی

    سپاسگزار
    همچنان در کشاکش زن بودن , به درازای تاریخ …

    شهریار: تاریخی که هر روز تکرار می شود و ما آن را فراموش می کنیم

    1. هانیبال

      چه وقایع دردناکی. بخصوص خودسوزی اون خانم دکتر در سال ۶۹. میتونید رو من به عنوان یک بازنشر کننده شفاهی حساب کنید.
      متاسفانه مردم ما نسبت به خیلی از مسائل بی تفاوت هستن.

  2. ستاره صلح

    نکته جالبی که وجود دارد این است که فرانسه همیشه شاهد انقلاب و اعتراضات اجتماعی است و یکی از معروفترین انقلابهای جهان انقلاب فرانسه است. و حالا یکی از بهترین شیرینی فروشی های خیابان انقلاب شیرینی فروشی فرانسه است.
    و انقلاب ایران هم به سفر امام از نوفل لوشاتوی فرانسه مربوط می شه.

    شهریار: شنیدن داستانهای این سرزمین همیشه شیرین نیست

  3. ورقي شفاف از طشت پر خون زن ايراني سپاس از شما و زحمات شما

    شهریار: سلام بر شما

  4. ترانه یلدا

    عالی بود. شهرام جان! ممنون از تانم الینا..
    و ممنون از شما که زنان را دوست دارید و سربلند می خواهید!!

    شهریار: سپاس از شما

  5. ستاره کرامتی

    عالی بود آقای شهریار

    شهریار؛ سلام بر شما همسفر قدیمی و مهربان، مشتاق دیدار دوباره هستیم

  6. شهریار خان درود
    به حدی زیبا و تاثیر گذار نوشتی که ناخودآگاه تا به انتها را به آنی خواندم.
    عالی و عالی و عالی

    شهریار؛ سپاس از مهربانی شما

با ما همسفر باشید

XHTML: امکان استفاده از این کدها وجود دارد: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>