تورهای سفرنویس

tour-image

عضویت در سفرنویس

register-image
register-image

تور جشن آبانگان در اردکان

برگزاری جشن آبانگان (ستایش آفرینش آب) در محله زرتشتی نشین شریف‌آباد اردکان و بازدید از زیارتگاه‌های ویژه زرتشتیان؛ پیرسبز چَک‌چَک و پیر هِریشت، بازدید از کاروانسرای خرانق (ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو) ارگ تاریخی خرانق، هم‌نشینی با مقنیان و بازدید از قنات زنده و پرسه در بافت‌های تاریخی شهرهای اردکان، عقدا و خرانق …
به همراه تجربه حضور در آتشکده و گاهنبار خوانی زرتشتیان و حضور در کارگاه‌های عصاری و تولید ارده و باغ‌های اناری کویر و …

این برنامه با حضور راهنمای تخصصی جامعه زرتشتیان و راهنما و کارشناسان محلی برگزار می شود.

زمان شروع؛ شام‌گاه سه شنبه 2 آبان زمان پایان؛ غروب جمعه 5 آبان (3 شب و سه روز)
ظرفیت : 25 نفر (اولویت با دوستانی است که زودتر ثبت نام می کنند)
ظرفیت تکمیل شد.

در حال حاضر، ظرفیت این برنامه تکمیل شده است (اما به زودی تکرار خواهد شد) برای قرار گرفتن در لیست انتظار پیامکی با عنوان؛ رزرو آبانگان به همراه نام و نام خانوادگی خود به شماره ۰۹۳۵۲۴۳۵۵۶۴ ارسال (یا واتسپ) کنید. جهت عضویت در تارنمای سفرنویس و آگاهی از برنامه های آتی قسمت عضویت را تکمیل کنید.

تور جشن آبانگان در اردکان
تور جشن آبانگان در اردکان

شرح برنامه جشن آبانگان

همزمان با موسم آبانگان و جشن باستانی ایرانیان در بزرگداشت آب‌های روان، سفری خواهیم داشت به اردکان برای شنیدن قصه‌های زندگی بخش آب در دل کویر.

در این سفر سه روزه علاوه بر گشت و گذار در کوچه پس کوچه‌های تاریخی و باستانی اردکان، خرانق و عقدا، تجربه‌ای متفاوت خواهیم داشت از همراهی با مقنیان در یک قنات زنده و آب‌دار و در کنار مقنیان از پیشینه کاریز و قنات در این سرزمین خواهیم شنید و از دانش و مهارت مقنیان خواهیم آموخت وبخش‌های مختلف قنات را از مادرچاه و میله چاه‌ها تا مظهر آن را خواهیم دید.

در این برنامه سری به آتشکده تاریخی شریف‌آباد می‌زنیم تا گوشمان را به مراسم گاهنبار خوانی بسپاریم و پرسه زنان در کوچه‌های آن در کنار ساکنان زرتشتی از آب، آبانگان و آبادی می‌گوییم و می‌شنویم و جشن آبانگان را گرامی می‌داریم. گشت و گذار در کوچه باغهای زیبای انار در پائیز برگ‌ریز عقدا را خواهیم دید و سری به عصاری و کارگاه‌های تولید ارده و حلواارده که سوغات ناب اردکان هستند خواهیم زد.

زیارتگاه ویژه زرتشتیان؛ پیرسبز چَک‌چَک
زیارتگاه ویژه زرتشتیان؛ پیرسبز چَک‌چَک
کاروانسرای خرانق (ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو)
کاروانسرای خرانق (ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو)
ارگ تاریخی خرانق
ارگ تاریخی خرانق
بافت تاریخی عقدا
بافت تاریخی عقدا
تجربه حضور در باغ اناری کویر
تجربه حضور در باغ اناری کویر

خدمات برگزاری؛ تیم سرپرستی و راهنمای گردشگری محلی، حضور و همراهی راهنمای تخصصی زرتشتی در کل زمان اجرای تور، اتوبوس VIP رفت و برگشت، پرداخت تمامی ورودی ها ، 3 وعده نهار و 3 وعده شام به میزبانی سفرنویس ، اقامت در بومگردی منتخب شهر اردکان (کف خواب) ، بیمه همسفران و …
هزینه برنامه : 4 میلیون و 850 هزار تومان
جهت احترام به سایر علاقه مندان، در صورت آگاهی و قبولِ شرایط انصراف از تور و مرامنامه سفرنویس پس از واریز وجه به شماره کارت زیر، نسبت به تکمیل فرم ثبت نام اقدام فرمائید.

۶۲۲۱-۰۶۱۲-۰۴۲۴-۵۷۸۳ شهریار شهریاری

تور جشن آبانگان در ایران برای اولین بار توسط سفرنویس برگزار می شود و ©️ مالکیت معنوی این محتوا و تور نوشته شده ، متعلق به سفرنویس است. صاحبان و خالقان عکسها به ترتیب انتشار؛ حسین حائری اردکانی (بافت اردکان) ، امیر امیری (زیارتگاه چک چک)، شایان (ارگ خرانق)، امیر شریعتی (بافت عقدا) ، علی خردپیشه (باغ انار)

021-96021536☎️ (ساعت پاسخگویی تلفن 7 صبح الی 15)

اینجا را با دوستان خود به اشتراک بزارید

همسفران

  1. پریچهر بر گی چمی

    خبر آمد جشن آبانگانی بر پا است در دل کویری که آب انبارش خشکیده و قناتش کم آب گشته است ، چمدان را بستیم و بر خالی تنهایی مان لباس سبز پوشاندیم . و به دعوت تیم safarnevis و با کجاوه ایی پر سرنشین و با همسفرانی دلنشین ،مهمان سرای ماه بی بی و نخلستان حاجی بابا سکنا گزیدیم ، تا مهمان مردمان خونگرم و با صفای اردکان باشیم ، مردمانی که اگر چه آب کم می بینند ،اما خود چون آب زلال و پاکند .
    در آن جا جشنی بر پا بود از جنس دانش و نور ،صحنه ایی ساخته شده از خرد پیشینیان و نگهبانی وحفاظت شده به همت مردان بزرگی که قلبی به وسعت سرزمین ایران داشتند.
    پیشینیانی که اگر چه نامی از خود به‌جا نگذاشته اند ولی روح بزرگشان چنان آثاری از خود به جای گذاشته که تا امروز پا برجا ، زیبا و غرور آفرین است .
    در جایی ازشهر سفره گهنباری ، پر خیر و برکت گسترده شده بود، از نان سیرگ گرفته تا میوه های خوش طعم و رنگ، خیرات عدس و خرما و نخود در کنار مردانی نیک دین و زنانی شیر مرد ،بانوان کهنسال نورانی که میزبان همسفران سفید پوش و پاک جامه مان بودند.

    آخ چه بگویم از کوچه پس کوچه های اردکان و معماری بی نظیر و شگفت انگیزش در آن شب باران زده که بوی نم و کاهگلش تو را به یاد حکایت خلقت می انداخت که گل آدم بسرشتند و به پیمانه زدند .
    چه بگویم از زیبایی دربند ها و خانه های اعیانی ۴ هشتی و ۳ هشتی خاتمی و موزه فرش و کارگاه پارچه بافی.

    اما خرانق زیبا و فراموش شده ، با قدمتی هزاران ساله و کاروانسرای زیبایش،گنجینه بود از یاد رفته ،
    پیرسبز و چِک چِک آبش ، پیرهریشت و مادر و فرزند در آغوش خفته اش،
    آتشکده و خانه سلامت شریف آباد و میزبانان مهربان و خوشرویش، استاد هاتفی مقنی و صدای زیبایش
    همه و همه به تو آرامش احساس غروری همراه با افسوس میدادند.

    و اما جشن آبانگان واقعی در دل کویر و کاریز زنده اش بود که
    سرباز و نگهبانی کهنه کار و جان برکف بنام استادقانعی و بانو مهربانش به یاد و عشق پدرچراغش را روشن نگه داشته بودند، تا من امروزی تاریخ و تمدن چند هزار ساله ام را فراموش نکنم ،
    اگر چه افسوس ها خوردیم در غم از دست رفتن آن هم دانش و آگاهی و آب و خاک ، و غم بسیار خوردیم از کوچ مقنی گم نام خفته در خاک کویر .
    دخمه ترکان در عقدا ودخمه شریف آباد را دیدیم که از گزند بی خردان در امان نمانده و فریاد(#حفظ-حریم-آثار-ملی
    #دخمه-شریف-آباد-اردکان) می‌زدند تا شاید این فریاد راه به جایی برد.
    از اردکان که عبور می کردیم باغ های پسته گشاده دست را دیدیم،
    اگر چه کوچه پس کوچه های عقدا ( گبرا ) هیاهوی کوچ و سکوت پر کرده بود اما
    آنجا را با خاطره باغ انارش ،جوی پر آبش ترک گفتیم .
    تا به انتظار جشنی دیگر و خبری دیگر از safarnevis بنشینیم.

    سفرنویس؛ سپاس از قلم شیوای شما و به امید دیداری دوباره

با ما همسفر باشید

XHTML: امکان استفاده از این کدها وجود دارد: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>