تورهای سفرنویس

tour-image

عضویت در سفرنویس

register-image
register-image

درسهای حذف شده از کتاب دبستان و راهنمایی به دستور امام خمینی

کمیته بررسی مشکلات مدارس منتخب امام خمینی طی بیانیه ای درس هایی را که از کلاسهای دوره سه ساله راهنمایی و کلاس سوم دبستان حذف شده است، اعلام کرد. یکی از اعضای کمیته گفت: تا اوائل هفته آینده دروس حذف شده رشته های مختلف دبیرستان نیز اعلام می شود.
دروس حذف شده کلاسهای دوره سه ساله راهنمایی و کلاس سوم دبستان به این شرح است:

درسهای حذف شده از کتاب دبستان و راهنمایی به دستور کمیته بررسی مشکلات امام خمینی
درسهای حذف شده از کتاب دبستان و راهنمایی به دستور کمیته بررسی مشکلات امام خمینی

فارسی کلاس اول؛ کودکی شاه سابق، مال از بحر چیست؟ کودک باهوش، آینده، ساختمان فعل، زیبائی ای درخت، شهری و روستایی، اشیای خواب، سخنان پند آمیز بزرگان، مهرگان (جمعا 80 صفحه حذف شده است)
فارسی کلاس دوم؛ مرد خود ساخته، درخت بقا، شهر نیکان، یعقوب در نیشابور، خط و خط نویسان نامدار، کاغذ و چاپ، ناصرخسرو، رستم و اسفندیار (جمعا 64 صفحه حذف شده است)
فارسی کلاس سوم؛ کمال الدین بهزاد، ورزش در ایران عهد صفوی، فرهنگ مردم، ثمره دانش اندوزی، شعر غم مخور، رزم رستم و اشکبوس، اورازان، دو حکایت از گلستان، بهار (جمعا 50 صفحه حذف شد)
تاریخ کلاس اول؛ شاهنشاهی اشکانی، پس از فرهاد دوم تا اول ساسانیان
تاریخ کلاس دوم؛ از گفتار هفدهم تا پایان کتاب حذف شود.
تاریخ کلاس سوم؛ در تاریخ ایران(گفتارهای 10، 11، 12 و 13 یعنی از صفحه 56 تا 98 باید حذف شود. در تاریخ اروپا گفتارهای 14، 15، 16، 17،19، 20، 21 یعنی از صفحه 153 تا 178)

درسهای حذف شده از کتاب دبستان و راهنمایی به دستور کمیته بررسی مشکلات امام خمینی
درسهای حذف شده از کتاب دبستان و راهنمایی به دستور کمیته بررسی مشکلات امام خمینی

جغرافیای کلاس اول؛ باید از صفحه 40 تا 63 و از 82 تا 101 و 118 تا 139 حذف شود.
جغرافیای کلاس دوم؛ از صفحه 100 تا 176 به استثنای کشور فرانسه حذف شود.
تعلیمات اجتماعی کلاس اول؛ از اول کتاب تا آخر صفحه 35
تعلیمات اجتماعی کلاس دوم؛ گفتار یکم تا ششم حذف شود.
کلاس سوم ابتدایی؛
کتاب فارسی؛ درس هایی که باید حذف شود؛ مهرگان، سرگذشت یک نامه، احترام به پرچم، سلسله شاهنشاهی، پای صحبت مادر بزرگ، سپاهی دانش ده ما، پایتخت ما تهران، ابوعلی سینا، افسانه شاهزاده خوشبخت، سفری به شیراز، نوروز، فردوسی، کودکی سهراب
شعرهای حذف شده؛ صبح، مادر، میازار موری که دانه کش است، کسری و دهقان
کتب ریاضی؛ دروسی که باید حذف شود به این شرح است؛ استفاده از خط کش و کلیه دروس مربوط به محور، کشف کنید ها کاملا، دروس هندسه، تقسیم کلا، مسئله بدون عدد، مطالبی که در انتهای درسهای هندسه به عنوان ساختن اشکال یا ترسیم عملی اشکال می باشد، کسر کلا، ساعت، کلا در بقیه دروس نکات و مسائلی که برخورد با تقسیم دارند، حذف می شوند.
علوم؛ درسهایی که باید حذف شود؛  دانشمند، فصل گیاهان، چگونه هوا تغییر می کند، الکتریسسته، ماشین های ساده، صدا
نقاشی و ورزش دروس الزامی است که حتما باید، یکساعت را اشغال کند. دینی و قرآن سعی شود، حتی الامکان تمام کتاب تدریس شود و حذف در این دو مورد به عهده معلمین است.

درسهای حذف شده از کتاب دبستان و راهنمایی به دستور کمیته بررسی مشکلات امام خمینی
درسهای حذف شده از کتاب دبستان و راهنمایی به دستور کمیته بررسی مشکلات امام خمینی

باید یادآوری شود که با دو نظر درسهای بالا حذف شده است؛ بعضی از دروس بخاطر کمی وقت و بعضی از دروس به خاطر وابستگی به رژیم طاغوتی پهلوی حذف شده است.
در این بیانیه خطاب به معلمان آمده است؛

نسبت به درسهای دستور زبان فارسی، عربی، تعلیمات دینی و قرآن و زبان خارجی به عهده معلمان است که با اتکاء به وجدان انقلابی، حداکثر کوشش را بکار برده و با در نظر گرفتن قدرت پذیرش دانش آموزان مطالب لازم را حتی الامکان تدریس نمایند.

منبع و سرچشمه؛
روزنامه کیهان شماره 10650 مورخ 10 اسفند 1357
ته نویس
) وقتی این صفحه روزنامه را دیدم، دلیل خیلی از اتفاقات پیرامونم را دانستم. دیگر ناراحت نیستم.

1445443445_telegram کانال خبری تارنمای سفرنویس
کانال اعلام تورهای سفرنویس

اینجا را با دوستان خود به اشتراک بزارید

همسفران

  1. امیر هاشمی مقدم

    آقا آتش زدی بر جان ما.

    شهریار: خود من هم آتش گرفتم وقتی خواندم و دیدم

  2. پریسا

    جالبش حذفیات کتاب ریاضی و علوم بود!!!

    شهریار: همه این حذفیات جالب است

  3. درود بر شما جناب شهریار که همچنان سنگرو حفظ کردید.خیلی خوشخالم که میبینم همچنان هستید و مایه دلگرمی و قوت قلب اندک وبلاگنویسهای باقی مونده.
    راستش از خوندن این پست حسی جز تاسف ندارم. عمیقا” احساس بدبختی کردم از اینکه در چنین مقطعی از تاریخ به دنیا اومدم و تحصیل کردم. دیگه نمیدونم چی باید بگم.شاید هیچی نگم بهتر باشه.

    شهریار: سلام و سپاس از مهر شما بزگ بانو، دلیل نوشتن من و فکر می کنم خود شما ، دو فرزندی است که داریم، بیشتر نگران این دو هستیم،
    از اینکه شما هم هستید و می نویسید ممنونم،
    خدا قوت

  4. رژیم پهلوی در بهمن ۵۷ منقرض شد. سال تحصیلی ۵۷ – ۵۸ از مهرماهی شروع شده بود که در تابستانش ماجرای سینما رکس رخ داده بود و از ابتدای مهر مدارس تق و لق بود. ۱۳ آبان ۵۷ که تعدادی از دانش اموزان تهرانی در میدان انقلاب به گلوله بسته شدند، کارخانه های زیادی در اعتصاب بود و اصلا مدرسه ای بار نبود که معلمان درس بدهند.
    در بهترین حالت از ابتدای اسفند ۵۷ تا مثلا خرداد ۵۸ بچه ها باید می رفتند مدرسه و یک پایه تحصیلی را می گذراندند.
    کتاب ها هم که امکان تغییر و چاپ مجدد و ارسال نداشتند.

    شما بودید چکار می کردید؟

    شهریار؛ همه این شرایط بحرانی، در همان سال بود، سالهای بعد هم بحرانی بود؟! آیا 38 سال است در بحران هستیم، هنوز بعد از 38 سال، درسی به نام احترام به پرچم نداریم، شما بودید، چه فکری می کردید!!

    1. سلام
      خدای نکرده قصد جدل با شما را ندارم. اما انصافاً از شما که اهل تحقیق هستید انتظار دارم کمی بیشتر درباره ی این مطلبی که فرمودید تأمل بفرمایید.
      برای نمونه: عنوان فصل ششم کتاب فارسی دوم دبستان (چاپ ۹۶) این است: «ایران من»
      اتفاقاً در صفحه ۸۶ همین کتاب، درسی به نام «پرچم» داریم.
      به نظرم دیدن این بخش از کتاب برایتان لذت بخش باشد: http://www.chap.sch.ir/sites/default/files/books/91-92/4/078-100-C5.pdf

      شهریار: سلام دوباره ، بی نهایت لذت بردم، و بی نهایت خوشحال شدم، من این گزارشم را برای یکی از مشاوران وزیر آموزش و پرورش ارسال کردم و ایشان تایید کرد، درسی به نام پرچم نداریم. باز هم سپاس
      راستی این درس چه سالی دوباره به کتابها برگشت؟

      1. سلام
        تحقیق این مطلب کار دشواری نیست.
        قدیمی ترین کتاب فارسی دبستان که روی سایت رسمی اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی هست مربوط به سال تحصیلی ۹۱-۹۰ است که در آن کتاب هم «فصل ششم: ملی و میهنی» وجود دارد و درس های آن با اندکی تغییر دقیقاً مثل کتاب همین سال جاری است.
        http://www.chap.sch.ir/books/1981
        محتمل ترین ادعای قابل اثبات -با ده دقیقه جستجو در اینترنت- این است که این بخش و درس های آن از ابتدای دهه ۹۰ و با موج تغییر نظام آموزشی به حالت ۶ – ۳ – ۳ در کتاب درسی دوم دبستان افزوده شده است.

        ارادتمند

        شهریار؛ و موارد دیگری که حذف شده ، چطور، خیلی از موارد ، دیگر در کتب چاپ نشده، خیلی از موارد

  5. حذف دروس در اول انقلاب بیشتر بخاطر شرایط انقلابی در آن زمان بود که اصلا کارشناسی نبود.ولی چرا طی این چهل سال درس تاریخ را کم کم از کتوب درسی حذف شده من هنوز دلیلی ندیدم.

با ما همسفر باشید

XHTML: امکان استفاده از این کدها وجود دارد: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>