تورهای سفرنویس

tour-image

عضویت در سفرنویس

register-image
register-image

ساختمان سلامت فکر (کلینیک اعصاب و روان) ساختمان چهرازی و دفتر مجله سلامت فکر

ساختمان سلامت فکر (کلینیک اعصاب و روان) ساختمان چهرازی و دفتر مجله سلامت فکر
آدرس ساختمان سلامت فکر (کلینیک اعصاب و روان) : استان تهران ، شهر تهران ، خیابان انقلاب ، خیابان خارک ، پلاک 21
پیشینه و تاریخچه : دکتر ابراهیم چهرازی به عنوان موسس اولین تیمارستان تخصصی تهران (تیمارستان چهرازی) به فکر ایجاد موسسه و شرکتی با عنوان سلامت فکر افتاد.
تاسیس موسسه سلامت فکر به عنوان یکی از اولین موسسات علمی برای روان درمانی در ایران است. موسسه مذکور در سال 1336 با انتشار مجله؛ سلامت فکر (یکی از اولین مجلات روانپزشکی ایران) کار خود را آغاز و مجوز نهایی موسسه در سال 1347 صادر شد.

آگهی تاسیس شرکت سهامی سلاکت فکر
آگهی تاسیس شرکت سهامی سلاکت فکر

موضوع شرکت؛ تاسیس و ادراه بیمارستان ، درمانگاه ، مراکز بهداشتی و پزشکی به منظور معالجه بیماران و همچنین بررسی های علمی و تحقیقاتی درباره بیماری های اعصاب و روان و تشکیل یا شرکت در کمپوزیوم یا کنگره های علمی داخلی یا خارجی مربوط به اعصاب و روان اعطای بورس یا جایزه برای تحقیق و تهیه لوازم و ساختمان و اثاث برای موسسات تحقیق اعصاب و روان

دفتر اولیه مجله سلامت فکر
دفتر اولیه مجله سلامت فکر

شرکت سهامی سلامت فکر (کلینیک اعصاب و روان سلامت فکر) ابتدا در ضلع شرقی تیمارستان چهرازی قرار داشت اما بعدها شرکت مذکور به خیابان خارک تهران منتقل و به عنوان اولین ساختمان روانپزشکان ایران به صورت متمرکز فعالیت خود را آغاز کرد.

ساختمان سلامت فکر (کلینیک اعصاب و روان) ساختمان چهرازی و دفتر مجله سلامت فکر
ساختمان سلامت فکر (کلینیک اعصاب و روان) ساختمان چهرازی و دفتر مجله سلامت فکر

طبقه دوم شرکت سهامی سلامت فکر (کلینیک اعصاب و روان سلامت فکر) مطب خصوصی آقای دکتر چهرازی و مدتی یکی از واحدهای آن دفتر نشریه و مجله سلامت فکر بود.

مجله سلامت فکر
مجله سلامت فکر

براساس آگهی مورخ 15 فروردین ماه 1397 روزنامه رسمی کشور شرکت مذکور به شماره 13020 ثبت و مدیریت فعلی آن به عهده آخرین فرزند دکتر ابراهیم چهرازی ،یعنی خانم سهیلا چهرازی است.

آگهی روزنامه رسمی کشور شرکت سلامت فکر
آگهی روزنامه رسمی کشور شرکت سلامت فکر

این ساختمان در سال گذشته توسط سازمان زیباسازی در طرح پهنه فرهنگی رودکی مرمت و احیاء شد.
مجله سلامت فکر در ابتدا در همین خیابان خارک و ابتدای کوچه نصیر طوسی قرار داشت اما بعدها به همین ساختمان شماره 21 منتقل شد.
مجله سلامت فکر؛
نوبت انتشار : ماهانه
زمينه موضوعي :  روانشناسي- نشريات ادواري
صاحب امتیاز ؛ ابراهيم چهرازي
سردبير : دارا چهرازي
زبان :  فارسي
اولین شماره در فروردین سال 1337 منتشر شد (پیش شماره سفر در زمستان 1336 منتشر شده بود)

مجله سلامت فکر
مجله سلامت فکر

ته نویس) در هفته دوم بهمن‌ماه ۱۳۳۵ مجمع عمومی جمعیت «حمایت دیوانگان» و جمعیت سلامت فکر تشکیل جلسه دادند و تصمیم گرفتند که به منظور پیشرفت و توفیق در هدف مشترک این دو جمعیت هیات‌مدیره واحدی داشته باشند و به نام جمعیت بهداشت روحی نامیده شوند. در این مجمع اساس‌نامه این جمعیت تدوین شد و طبق آن انتخابات به منظور تعیین هیات‌مدیره به عمل آمد و شماری از پزشکان و استادان دانشگاه به عضویت هیات‌مدیره انتخاب شدند.
خبرنگار روزنامه اطلاعات (مورخ پنج‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۳۵) به منظور اطلاع از هدف و تشکیلات این جمعیت با آقای دکتر چهرازی عضو هیات‌مدیره جمعیت بهداشت روحی گفتگو کرد. دکتر چهرازی ضمن تشریح تشکیلات بهداشت روحی آماری هم درباره شمار بستری‌شدگان مشکلات روانی در بیمارستان‌ها و نیز وضعیت روحی روانی مردم ایران ارائه کرد که جالب توجه بود:

… خوشبختانه دیوانگان ایران نسبت به سایر ممالک بسیار کم است البته منظور ما دیوانگانی هستند که احتیاج به نگهداری در تیمارستان‌ها دارند. ولی بلای بدتر از دیوانگی که گریبان ملت ما را گرفته است عدم تعادل اخلاقی است؛ ۹۵ درصد از مردم کشور ما کج‌خلق و بداخلاق و عصبی هستند. هیچ‌کس حاضر نیست که عملی بر خلاف میل او انجام شود و این جای بسی تاسف است، زیرا ملت آلمان که این‌قدر دچار مصائب جنگ بوده تعادل فکری خود را از دست نداده است. دیوانگان در کشور ما ۲ هزار بیش‌تر نیستند، ولی تقریبا همه مردم به عدم تعادل روحی دچارند. تمام اختلافات خانوادگی، مسائل حاد سیاسی و ناراحتی‌ها ناشی از همین عامل است. در آمریکا تنها ۶ درصد از مردم دچار عدم تعادل اخلاقی می‌باشند و این رقم با ۹۵ درصد که عده مبتلایان ایرانی است قابل مقایسه نمی‌باشد…

ته نویس) این گزارش را بدون اجازه و با افتخار تقدیم می کنم به دوست و همسفر عزیزم جناب آقای دکتر سیدرضا حسینی، سرتان سلامت

منابع و سرچشمه ها؛

کتاب خاطرات و زندگی نامه دکتر سیدابراهیم چهرازی (انتشارات آشیانه کتاب)
کتاب the life and times of dr seyed ebrahim chehrazi . Nayer mostafi glenn
کتاب مردان و زنان بزرگی که ایران را ساختند نوشته باس میلانی
گزارش مجمع عمومی جمعیت حمایت دیوانگان و جمعیت سلامت فکر ، بهمن ماه ۱۳۳۵ جمعیت بهداشت روحی
گفتگوی روزنامه اطلاعات با ابراهیم چهرازی (مورخ پنج‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۳۵)
گفتگو با وکیل خانواده چهرازی (علی فرهمندی) همسایگان تیمارستان

اینجا را با دوستان خود به اشتراک بزارید

همسفران

با ما همسفر باشید

XHTML: امکان استفاده از این کدها وجود دارد: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>