تورهای سفرنویس

tour-image

عضویت در سفرنویس

register-image
register-image

خانه علی خسروشاهی کجاست؟

آینده خانه تاریخی و دفتر کار علی خسروشاهی، مالک شرکت مینو در هاله ای از ابهام قرار دارد! برخی مدیران میراث، مدعی ثبت این اثر هستند و برخی از مجوز تخریب آن می گویند، برخی می گویند تنها بخش جنوبی خانه علی خسروشاهی مجوز تخریب گرفته و برخی می گویند؛ مجوز ساخت پلکانی صادر شده، علی خسروشاهی کیست؟ عمارت خسروشاهی توسط کدام معمار بنا شده؟ آیا این خانه تخریب خواهد شد؟

خانه علی خسروشاهی
خانه علی خسروشاهی

علی خسروشاهی کیست؟
سیدعلی خسروشاهی در سال 1290 ه خورشیدی در شهر خسروشاه تبریز به دنیا آمد، پدرش حاج غفار از تجار و خاندان تجارت پیشه ای بود که در تیمچه اول حاجی شیخ،  بازار تبریز حجره داشت و مادرش سارا سلطان خانم هشترودیان بود.علی خسروشاهی از پایه‌گذاران نظام فروش و توزیع مدرن در ایران و شاخص‌ترین تولیدکننده محصولات خوراکی چون بیسکوئیت مینو، پفک نمکی و … در دهه‌های 40 و 50 بود.

کتاب موقعیت صاحبان صنایع در ایران عصر پهلوی، زندگی و کارنامه‌ی علی خسروشاهی
کتاب موقعیت صاحبان صنایع در ایران عصر پهلوی، زندگی و کارنامه‌ی علی خسروشاهی

علی خسروشاهی به دلیل اینکه به رژیم قبلی وابستگی نداشت مشمول بند «دال» قانون حفاظت از صنایع شد. این بند شامل کسانی می‌شد که هیچ مساله‌ای نداشتند و دولت هم از آنان حمایت می‌کرد، اما برخی از سخنرانی های گروه های چپگرا باعث شد، کارگران خسروشاهی در 29 بهمن 1358 وی را در کارخانه خودش گروگان گرفتند و خواهان افزایش حقوق، تقسیم سود ویژه و سهام مجانی شدند!! و علی خسروشاهی پذیرفت تا حکمیت توسط دادستان کل انقلاب انجام شود.

شرکت مینو علی خسروشاهی و خاطرات شیرین کودکی من
شرکت مینو علی خسروشاهی و خاطرات شیرین کودکی من

اما در فروردین ماه 1359 ابوالحسن بنی صدر در نامه ای به وزارت صنایع اعلام کرد؛ در جلسه 27 اسفند سال 58 شورای انقلاب جمهوری اسلامی و براساس پیشنهاد وزیر صنایع، اداره کارخانجات گروه صنعتی مینو، به این وزارتخانه سپرده شود!

خانه تاریخی علی خسروشاهی
خانه تاریخی علی خسروشاهی

علی خسروشاهی پس از این حکم در سال 1359 برای همیشه ایران را ترک کرد و در نهایت امر در سال 1377 دور از وطن، درگذشت.
در سال 1362 شرکت قاسم ایران به ثبت رسید اما شرکت خوراک که بزرگ‌ترین شرکت پخش و فروش در ایران بود، در سال 1365 منحل شد و در نهایت امر این شرکت در سال 1373 زیر مجموعه شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان حجت الاسلام ابوترابی شد.
خانه علی خسروشاهی کجاست؟
خانه اولیه خسروشاهی در شهر تهران در جنوب شرقی میدان فردوسی در کوچه گل پرور بود اما این خانه به دفتر کار ایشان تغییر کاربری داد و ایشان به محله جماران نقل مکان کردند، آن خانه 15000 متری هم در نهایت پس از بهره برداری های سیاسی و اسکانی در سال 1393 به عنوان سرای محله جماران مورد بهره برداری قرار گرفت. البته 7هزار‌مترمربع از این باغ در اختیار مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) قرار گرفته و با دیوار از قسمت سرای محله جدا شده است.

خانه علی خسروشاهی در محله جماران (سرای محله جماران)
خانه علی خسروشاهی در محله جماران (سرای محله جماران)

اما خانه علی خسروشاهی در میدان فردوسی به عنوان اداره مرکزی شرکت خوراک و دفتر قاسم ایران تبدیل شد، بعدها بخش شمالی و اصلی به عنوان سالن وی آی پی و جلسات ویژه تیم مدیریتی جدید شد و در نهیات امر در مهر ماه سال 1397 در لیست فروش املاک هلدینگ شرکت خودکفایی آزادگان قرار گرفت.

نمای جنوبی خانه علی خسروشاهی
نمای جنوبی خانه علی خسروشاهی

سرانجام خانه خسروشاهی چیست؟
اما داستان خانه خسروشاهی میدان فردوسی از داستان های شنیدنی میراث تهران است، پس از اینکه این خانه در لیست فروش قرار گرفت آن هم با قیمت متری 15 میلیون تومان، سفرنویس از میراث موضوع را پیگیری کرد، هر کدام از میراثی ها یک پاسخ دادند، یکی اعلام کرد؛ این عمارت ثبت ملی شده! برخی از مجوز تخریب آن گفتند، برخی هم گفتند؛ تنها بخش جنوبی خانه علی خسروشاهی مجوز تخریب گرفته و برخی می گویند؛ مجوز ساخت پلکانی صادر شده! حال باید منتظر ماند.

عکس در حال تخریب خانه عامری ها در غرب خانه علی خسروشاهی
عکس در حال تخریب خانه عامری ها در غرب خانه علی خسروشاهی

سفرنویس خاطره خوبی از این پهنه ندارد، خانه سلطان خان محمد عامری که بعدها به عنوان انجمن فرهنگی ایران و انگلیس بهره برداری شد، در خطر تخریب بود، دقیقا در جنوب غربی همین عمارت خسروشاهی، هر کدام از میدران وفت مدعی چیزی بودند، شماره ثبت اثر هم اعلام شد، شماره ثبت 30719 اعلام شد، اما درنهایت امر خانه شبانه تخریب شد و عمارتی به نام ساختمان تجارت جهانی در میدان فردوسی، علم شد.

عکس هوایی خانه علی خسروشاهی، خانه هوشنگ ابتهاج، خانه تاریخی عامری
عکس هوایی خانه علی خسروشاهی، خانه هوشنگ ابتهاج، خانه تاریخی عامری

این خانه در مرکز سه اثر ثبتی قرار دارد، از شرق ساختمان اداره مرکزی سیمان به شماره ثبت ملی 13391 ار جنوب شرقی به خانه استاد هوشنگ ابتهاج و درخت ارغوان معروف به شماره ثبتی 23878 و از غرب به عمارت تخریب شده، عامری به شماره 30719 حال باید منتظر یک برج دیگر تجاری بود یا …

موقعیت خانه علی خسروشاهی، خانه هوشنگ ابتهاج، خانه تاریخی عامری
موقعیت خانه علی خسروشاهی، خانه هوشنگ ابتهاج، خانه تاریخی عامری

شماره یک خانه علی خسرو شاهی، خانه شماره 2 خانه هوشنگ ابتهاج، خانه شماره 3 دفتر سیمان تهران و خانه شماره 4 خانه مرحوم سلطان عامری
در هر صورت مالک مدعی است؛ مجوز تخریب نوسازی را از سازمان میراث اخذ کرده و به دنبال رایزی برای رفع مشکلات و رای کمیسون ماده صد شهرداری و تخریب و نوسازی است!
منابع و سرچشمه ها درباره تخریب خانه علی خسروشاهی؛
کتاب موقعیت صاحبان صنایع در ایران عصر پهلوی، زندگی و کارنامه‌ی علی خسروشاهی، علی اصغر سعیدی، نشرنی
خانه عامری ها (انجمن فرهنگی ایران و انگلیس) اعتراف نامه، تارنمای سفرنویس
پژوهشی درباره کارنامه علی خسروشاهی .
شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان .
خانه خسروشاهی، روزنامه همشهری
پیشینه شرکت قاسم ایران .
ته نویس1) این گزارش بدون اجازه و با افتخار تقدیم می شود به بانو سپیده شهبازی، سرتان سلامت
ته نویس2) سپاس از دوست عزیزی که با پیغام خود، این موضوع را به من یادآوری کرد، سپاس

1445443445_telegram کانال خبری تارنمای سفرنویس
کانال اعلام تورهای سفرنویس

اینجا را با دوستان خود به اشتراک بزارید

همسفران

  1. سپیده شهبازی

    باعث افتخاره منه. زنده باشید.

    شهریار: دلیل این ته نویس، پیغام سال 92 سرکار عالی است

  2. درود بر شما بابت رسانه ای کردن فروش این عمارت زیبا. من در اخبار شهرداری خبری مبنی بر خرید خانه ابتهاج توسط شهرداری تهران رو شنیدم . اگر میشد با اقای مسجد جامعی تماس گرفت و طی برنامه ای مثل تهرانگردی از این بنا بازدید به عمل بیاد و این محوطه حفظ میشد یک کریدور گردشگری جدید در شهر ایجاد میشد . با توجه به اینگه یک چهارراه انطرف دارن پهنه فرهنگی رودکی رو اجرا میکنند.

    شهریار: سلام و سپاس از اطلاع رسانی به موقع شما، محبت کردید

  3. جاوید سرایی

    … دلم تغییر می خواهد

    دلم باران، دلم دریا، دلم لبخند ماهی ها
    دلم اغوای تاکستان به لطف مستی انگور
    دلم بوی خوش بابونه می خواهد

    دلم یک باغ پر نارنج
    دلم آرامش تُرد وُ لطیف ِصبح شالیزار
    دلم صبحی، سلامی، بوسه ای، عشقی، نسیمی، عطر لبخندی
    نوای دلکش تار و کمانچه، از مسیری دورتر حتی
    دلم شعری سراسر دوستت دارم
    دلم دشتی پر از آویشن و گل پونه می خواهد

    دلم مهتاب می خواهد که جانم را بپوشاند
    دلم آوازهای سرخوش مستانه می خواهد
    دلم تغییر می خواهد
    دلم تغییر می خواهد

    (نیمایوشیج)

    شهریار: سلام بر شما رفیق
    واقعا دلمان تغییر می خواهد

  4. شاهرخ

    هنر خوار شد جادویی ارجمند
    .
    با هر بار خواندن این خبرها، انگار قلب آدم رو به سیخ میکشن

    شهریار: با ید افسوس خورد برای این سرزمین

  5. امیرحسین راد

    سپاس ازتون، لطف کردید عکس قدیمی که از کارخانه گذاشتید، میخواستم بدونم هنوز این بنا وجود داره ؟ و اگر هست آدرسش کجا هستش ؟

    شهریار: سپاس از حضور شما، پیرو پیگیری های انجام شده، اعلام کردند؛ هنوز هست و خارج از تهران

  6. شهرزاد قنبری

    ممنون از شما بابت اینکه وقت میگذارید و این اخبار رو دلسوزانه دنبال میکنید و در اختیار ما قرار میدید.ای کاش میگفتید از من شهروند ساده چه کاری ساخته است تا جلوی تخریب بنا رو بگیریم.به 137 زنگ بزنیم؟نمیدونم کمپینی هست که امضا کنیم و از این جور درگاهها ؟

    شهریار: سلام و سپاس از مهربانی شما، فقط در شبکه های اجتماعی خود، بازنشر کنید، ارتباطی به شهرداری و 137 ندارد، در ایران سازمانی داریم به نام سازمان میراث فرهنگی که ….

  7. همه چیز را نابود کردیم تاریخ فرهنگ تمدن صنایع مرحوم خسروشاهی مرد بزرگواری بودن چند سالی باهاش در شرکت مینو کار کردم.. امان از نیرنگ ما مسلمانان کارگرانی که دوماه نشده بود به کارخانه آمده بودند با ادعای حق خوری حاج علی اورا زندانی وزمینه ساز مصادره شدن الان چیزی از عظمت مینو نمانده نفس های آخر را می کشد ونابودی جاده مخصوص و قدیم نزدیک است به لطف مسلمان نماها

    شهریار: افسوس و هزار افسوس

  8. این خونه بسیار محکم است و زیبا، کاش کمی توجه می کردند، مثل کاخ ها که بازسازی فرموده اند و اکنون دفتر کار شده(کاخ سعدآباد) لطف می کردند و این خانه ها را هم بازسازی می کردند، خونه بسیار محکمی است.

    شهریار: سلام بر شما

  9. این همون باغیه که امام خمینی ق ره بخاطر توصیه دکترشون در آن قدم میزد و گاهی نماز جماعت برگزار میکردند روحشان شاد ویادشان همیشه گرامی این مرد بزرگ اسطوره عدالت و ساده زیستی بود با آمدن این بزرگوار هم دین و هم دنیای ملت ایران به بالاترین سطح خودش درتاریخ رسید و زندگی مردم از فلاکت و بدبختی به یک زندگی بسیار مدرن ومذهبی تبدیل شد ، جنگ هشت ساله ، فقر، و سایر امور نتوانست ایران وایرانی را از تفکر والای خودش نسبت به این ابرمرد که دین ودنیا رو به ارمغان آورده بود کم کنه، باعث تاسف است که بگوییم شاه خائن در کاخ سعدآباد و نیاوران با خون ملت چه خیانتی روا داشته و اکنون ملت غیور با انقلاب اسلامی بهترین امکانات و زندگی را در لواسان و عسلک و سایر مناطق کشور برای خود برپا کرده اند که از نمونه های دین ودنیای گفته شده است.
    از خیانتهای شاه ملعون میتوان به عدم ساخت زیرساختهای کشور مثل عدم راه آهن ، عدم بیمارستان ،عدم سدهای مختلف ، عدم نیروگاه های برق ،عدم عزت وسربلندی ایرانیها در آن زمان ، عدم ارزانی ، عدم کار و رفاه اجتماعی و کلی عدم دیگر نام برد ولی با آمدن این بزرگوار افتخار میکنیم که با هشت سال دفاع مقدس شهدایی را به جهان و کشور تقدیم کردیم که هرکدام اسطوره ای تاریخ ساز هستند. روحش شاد ویادش گرامی

    شهریار: رفیق کلا داری اشتباه می زنی، نام سایت رو بخون، نوشته های سایت رو هم، بعد بیا این مقاله را تا انتها بخون، بعد هر جا خواستی برو سینه بزن

    1. سلام دوست عزیز
      این خونه قدیمی آقای خسرو شاهی است وخونه ای که شما در رابطه با آن نوشته اید خانه بعدی آقای خسرو شاهی است که در جماران واقع است

      شهریار؛ سلام بر شما؛ سپاس از گوش زدتان، ما فقر شدید خوانش و خواندن داریم، تا نخوانیم، داستان همین است

    2. با عرض معذرت
      بنده در رابطه با خونه قدیمی آقای خسرو شاهی نوشته بودم ونظر شما در رابطه با خونه جدید آقای خسرو شاهی بود مجددا عذر خواهی میکنم

    3. دوست بی نام عزیز و گرامی
      فرمایشات شما کاملا صحیح و بجاست.
      فقط کاش شاه خائن بیشتر می ماند تا نسلهای بعد هم پی به کارهایش میبردند.

      شهریار: سلام بر شما

    4. اقای بی نام یا واقعآ نفهمی که پیشنهاد میکنم برو تاریخ بدون تحریف پهلوی رو بخون یا خودتو به نفهمی زدی که وای به حالت خدمتی که خانواده ایران دوست پهلوی کردن حتی کورش کبیر هم نکرده ولی این آخوندهای خائن پدر ایران وایرانی رو دراوردن

    5. سلام داداش بی نام
      دمت گرم مو گیریفتوم منظورته
      شهریار و خیلیا نیگیریفتن منظورته
      ها تو دوروس مگی ولی موگوم اقدم محافظه کاری که منظور آدمه کسی نفهمه که خوب نیست دداش جان

    6. خیلی باحالی هم خودت هم امام مسلمینت، والا تا جایی که ما از اجدادمدن شنیدیم، نماز خوندن در یک تکه زمین کشاورزی فقط به قصد ادای نماز، اگر صاحب اون زمین راضی نباشه نماز باطله، دیگه چه برسه به اینکه خانه ی یه نفر رو به زور ازش بگیری و بری داخلش زندگی کنی ونناز جماعت هم برپا کنی، اون ملک غصبی هستش یعنی حتی نفس کشیدن داخلش حرامه چه برسه به نماز خوندن، حتما نمازهای همگیشون قبوله وهمگی داخل بهشت الان نشستن، چه انقلابی واقعا، چه امامی که اهل سادگی بوده بهترین جای تهران ودر بهترین خانه ها اقامت داشته و مردم بدبخت ایران از لطف قدوم ایشون همگی خوشبخت و عاقبت به خیر شدن

  10. علی بهرام

    سلام واقعا جای تاسف داره درخانه ای که روزی امام خمینی درآنجا بودند رو بخوان تخریب کنن حداقل به قدوم مبارک امام احترام میگذاشتن واز بنایی که امام در آن سکونت داشته حفاظت میکردن

    شهریار؛ سلام بر شما، لطفا کامل بخوانید، این خانه آن خانه مد نظر شما نیست، لطفا کامل بخوانید

  11. آدم ابوالبشر

    لطفا بفرمایی داستان اون درب کوچکی که از حسینیه جماران به این خانه باز میشه چیه و حضرت امام دقیقا کجا زندگی میکرد؟؟

    شهریار؛ این گزارس، صرفا در خصوص خانه اولیه خسروشاهی و دفتر کار ایشان است، و ارتباطی به خانه جماران ندارد، در تور قصران ما شرکت کنید و از خانه جماران بازدید کنید

  12. سلام اطلاعات شما کاملا غلط است این عکس ها مربوط به خانه پسر آقای علی خسروشاهی ، حسن خسر.شاهی است و خانه ایشان پشت همین خانه است که حضرت امام در آنجا ساکن شدند. ضمنا همین خانه مدتی دفتر مرکز تحقیقات استراتژیک هم بود

    شهریار: سلام بر شما، خوانش شما کاملا دقیق نبوده، خانه مد نظر ما، که در این گزارش نوشته ایم در میدان فردوسی است و گزارش بر اساس اسناد مالکیت ثبت شده در سازمان املاک و شهرداری تهیه شده است . بدون سند گزارشی تهیه نشده است

  13. خسروشاهی

    انگار اقای خسروشاهی کافر بود که با پیروزی لشگر اسلام خانه اش را غصب کردند

    شهریار: سلام بر شما

با ما همسفر باشید

XHTML: امکان استفاده از این کدها وجود دارد: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>