تورهای سفرنویس

tour-image

عضویت در سفرنویس

register-image
register-image

اویسیه (اویس قرنی) و آرامستان ابن بابویه

موضوع به 5سال قبل و بازدیدی از آرامستان ابن بابویه باز می گردد؛ تخریب ها در آرامستان ابن بابویه شروع شده بود، هه جای آرامستان مخروبه بود اما … اما قسمتی از آرامستان کاملا متفاوت بود، بخشی محصور شده با گلدان های شمشاد، سنگ قبرهای واکس خورده و گلدانهایی پر از گلهای لیلیوم، مریم و … (برخلاف تمام قبرها که از گل گلایول استفاده می کنند) و نکته جالب تر آنکه سنگ قبرها بدون نام و بدون مشخصات بود و از هر کسی که سوال می کردیم که این قبور متعلق به چه کسانی است؟ یا نمی دانستند یا با حسی خاص جواب می شنیدیم که؛ «آدمهای بزرگی هستند» !!! من مونده بودم و کلی سوال و 2سنگ قبر بزرگ بدون نام …

دو سنگ قبر بدون نام ...!!
دو سنگ قبر بدون نام …!!

اما مگر می شود به همین راحتی گذشت ؟؟؟
اگر شما جواب سوالهای زیر را می دانید ادامه مطلب را نخوانید و اگر نمی دانید دنبال کنید تا به نتیجه برسیم…
اویس قرنی کیست؟ عنقا چیست؟ مکتب عرفانی اویسیه چگونه مکتبی است؟ احیاگر مکتب اویسیه کیست؟ میر قطب الدّین محمّد عنقا کیست؟

اویس قرنی کیست؟؟
اویس بن عامر بن جزء، اهل قَرَن یمن بود که پس از شنیدن توصیفات پیامبر اسلام با اجازه مادر سالخورده و بیمار خود به این شرط که بیش از نیم روز در حضور محمد نباشد به مدینه می رود. در موقع ورود پیامبر در شهر حضور نداشته و پس از سپری شدن نیمی از روز با این که پیامبر را ملاقات نمی کند بنابر قولی که به مادرش داده بود نزد او باز می گردد. او هیچ گاه موفق به دیدار پیامبر نشد ولی پیامبر بارها از او یاد کرد و عناوینی را به او نسبت داد. (ته نویس1)

گر در یمنی ، چو با منی ، پیش منی
گر پیش منی ، چو بی منی ، در یمنی
من با تو چنانم ای نگار یمنی
خود در غلطم که من توام یا تو منی

زائرینی در کمال آرامش در کنار مزارها
زائرینی در کمال آرامش در کنار مزارها

می گویند پیامبر پس از مرگ خود وصیت کرد، خرقه متعلق به خود را به اویس در یمن بدهند که پس از جستجو او را در صحرایی پیدا و امام علی خرقه را به او می دهند. در نهایت اویس در جنگ صفین و در کنار حضرت علی شهید می شود.

آن قبله تابعین، آن قُدوه اربعین، آن آفتاب پنهان، آن نَفسِ رحمان، آن سُهیل یُمَنی، اُویس قَرَنی، رضی الله عنه… تذکرةالاولیا عطار نیشابوری

نکته1) اویس وقتی شنید که در یکی از جنگها یکی از دندانهای پیامبر شکسته شده است ، یکی از دندانهای خود را شکست.

تصویری از همان دو سنگ قبر بدون نام در سالهای دور در اتاقی آیینه کاری شده!
تصویری از همان دو سنگ قبر بدون نام در سالهای دور در اتاقی آیینه کاری شده!

عنقا چیست؟؟
الف) حتما همه شما منطق الطیر عطار را خوانده اید و با سیمرغ کمی آشنایی دارید، در ادبیات عرب هم پرنده ای افسانه ای گردن دراز وجود دارد، به نام عنقا. عنقا هر زمانی که قصد یار کند تخمی گذاشته و آنچنان بروی آن تخم بال بال می زند تا خود در حرارت و شوق وصال یار آتش گرفته، می سوزد و از خاکستر وجودش، فرزندش بارور شده و تولد می یابد و نوک کوه قاف آشیانه اوست.
ب) جبرئیل نزد عرفا به عنقا مشهور است، تعبیر کنایی از جبرئیل، که واسطه فیض وجود و هدایت میان انسان و خداوند، است. (ته نویس2)
ج) عَنقا، آلفا ققنوس یا نائِر زورق یک ستاره است که در صورت فلکی سیمرغ قرار دارد.
د) خود را عنقا کردن؛ کنایه از گم شدن و ناپدید گردیدن است و در اصطلاح عرفا، عقل فعال را عنقاء گویند.
مکتب اویسیه
مکتب عرفانی اویسیه چگونه مکتبی است؟
امروزه در تصوف مکتبی به نام اویسیه وجود دارد که از سده های 6 و 7 هجری قمری به گروهی از صوفیان اطلاق می شده که بدون پیر و مرشد و با توسل به روحانیت پیامبر منازل سلوک را طی می کردند در سده دهم قمری این گروه را پیروان اویس قرنی معرفی کردند.
نکته 2) اویسى؛ نام طریقت ندارد، تظاهر به درویشى نمی كند، خانقاه ندارد، پیر دلیل و پیر طریقت ندارد و خود هیچگاه گرد داعیه ارشاد نمی گردد. اویسیان بر این باورند که چون روح شیاطین در معصومین رسوخ نمی کند، می توانند اویس آنان شوند، پس اگر دیدید که شخصی خود را اویس امام رضا و یا امام حسین نامید، تعجب نکنید. (البته اویس حضرت معصومه و … هم داریم)

سلسله انساب و شجره مکتب اویسیه (عنقا)
سلسله انساب و شجره مکتب اویسیه (عنقا)

نکته 3) برخى از اویسیان بنابه تبعیت اویس قرنی یك دندان خود را در می آوردند (اویسیان افغانستان دندانهاى خود را بالكل در می آورند)
احیاگر مکتب اویسیه کیست؟

جلال الدین علی میرزا ابوالفضل عنقا
جلال الدین علی میرزا ابوالفضل عنقا

جلال الدین علی میرزا ابوالفضل عنقا فرزند علی بن هاشم کرکبودی طالقانی متولد 1228 ه خ در قزوین (مرگ 1293 خ)  احیاگر سلسله عرفانی اویسیه و بزرگ خاندان «عنقا» و سی و نهمین استاد مکتب طریقت اویسی است. در 19 سالگی به تهران آمد و تحت تأثیر دایی اش سید حسین قریشی ذهبی (اهل تصوف و عرفان) به محفل عرفانی شیخ محمد جاسبی (متخلص به فنا) پیوست. عنقا در سال 1263 ه خ شروع به فعالیت در خصوص مکتب اویسیه نمود. او در سال 1293 ه خ در سن 67 سالگی مرحوم و در ابن بابویه دفن شد. (خوب این شد یکی از سنگ قبرهای بدون نام)
نکته 4) جلال الدین علی میرزا ابوالفضل عنقا با چهل واسطه خود را فرزند امام موسی کاظم می داند، البته نوه او علی عنقا منکر آن است و عمامه سفید جد خود را ملاک می داند.
میر قطب الدّین محمّد عنقا کیست؟

محمد قطب الدّین عنقا
محمد قطب الدّین عنقا

محمد میر قطب الدّین عنقا فرزند جلاﻝالدّین متولد 1266/2/20 ه خ تهران، وی چهلمین استاد مکتب طریقت اویسی است و مدتی نیز رئیس دبیرخانه مجلس بود. محمّد عنقا 1341/6/31 ه خ در کنار آرامگاه پدرش در ابن بابویه شهر ری دفن می شود. (خوب این هم شد دومین قبر بدون نام)
در سال 1341 به دستور پسر محمد عنقا، صادق عنقا که به نام شاه مقصود ملقب شده بود، مقبره ای زیبا و آینه کاری شده در ابن بابویه بر روی آرامگاه پدر و پدربزرگش، ساخته می شود.

آرامگاه خانوادگی عنقا
آرامگاه خانوادگی عنقا
آرامگاه خانوادگی عنقا قبل از .....
آرامگاه خانوادگی عنقا قبل از …..

نکته مهم؛ خانه محمد عنقا در کوچه میرزا محمود وزیر عودلاجان تهران بوده، آیا کسی از این عمارت خبری دارد!!!

ته نویس) اطلاعاتی درباره خانه عنقا در عودلاجان یافتم، این خانه در گذر جاویدی در کنار کوی نصرالهی قرار داشته که در دهه 40 تخریب می شود و در حال حاضر، قسمتی از آن سوپرمارکت شده!

شاه مقصود صادق عنقا
شاه مقصود صادق عنقا

شاه مقصود صادق عنقا متولد 1294/11/15 ه خ در تهران بود و کارمند دارایی و چهل و یکمین استاد مکتب اویسیه  که در نهایت در 1359/8/26 مرحوم و در شهر نواتو ایالت کالیفرنیای آمریکا دفن شد.
شاه مقصود صادق عنقا به همراهی پسرش خانقاه و کتابخانه شاه مقصودی در حصارک کرج که معروف به صوفی آباد بود را ساماندهی و جلسات در آنجا برگزار می شد، به پیروان توصیه شده بود که پوشش هایشان سفید باشد و …

آرامگاه شاه مقصود صادق عنقا در کالیفرنیا
آرامگاه شاه مقصود صادق عنقا در کالیفرنیا
علامت ویژه مکتب اویسیه (عنقا)
علامت ویژه مکتب اویسیه (عنقا)

شاه مقصود صادق عنقا آرم مخصوصى كه دو هلال سر تبر زین كه مقابل هم قرار گرفته است براى مکتب انتخاب نموده است.

نادرعلی عنقا
نادرعلی عنقا

در حال حاضر نادر عنقا فرزند صادق (متولد 8 مهر 1324) که دانش آموخته فیزیک است و خود را حضرت مولانا صلاح الدین علی نادر عنقا می نامد، چهل و دومین قطب از اقطاب اویسی شاه مقصودی و استاد کنونی این مکتب می باشد، که در خارج از ایران زندگی می کند و مکتب خود را MTO نامگذاری کرده یعنی از حروف اول طریقت راه اویسی

خانقاه های امروزی مکتب اویسیه (عنقا)
خانقاه های امروزی مکتب اویسیه (عنقا)

خانقاه ها و کلاسهای مدتیشن نادر عنقا در آمریکا و آلمان در حال فعالیت هستند و موضوعات عرفانی و روحانی را با ورزش درآمیخته اند و برای اطلاعات بیشتر می توانید به تارنماهای این مکتب مراجعه کنید؛ الف، ب
آرامگاه خانوادگی ساخته شده، ب:.8/د از انقلاب تخریب و سنگ قبرها نیز شکسته شد و در نهایت با این اجازه که بر روی سنگ قبرها چیزی ننویسند اجازه داده شد تا سنگ قبرهای جدید بر روی قبور نصب شود.

ته نویسها؛
ته نویس1) من از سوی یمن، بوی خدا می شنوم، من نسیم خدایی را از سوی یمن می بویم (پیامبر اسلام)

که محمد گفته بر دست صبا                 از یمن می آیدم بوی خدا
بوی رامین می رسد از جان ویس          بوی یزدان می رسد هم از اویس
از اویس و از قَرَن بوی عَجَب              مرنبی را مست کرد و پرطَرَب
چون اویس از خویش فانی گشته بود      آن زمینی آسمانی گشته بود
آن کسی کز خود به کُلّی درگذشت         این منی و مایی خود در نوشت
حضرت مولانا

ته نویس 2) ملا صدرا، در فصل ششم از باب دهم اسفار اربعه به توصیف جبرئیل، که نزد عرفا به عنقا مشهور است، می پردازد : پیش عارفان، شکی در وجود عنقا نیست، چنان که در وجود سفیدی شکی نیست و آن پرنده ای قدسی است. مکانش کوه قاف است. صفیرش خوابیدگان در مراقد ظلمات را بیدار می کند و صوتش غافلان از تذکر آیات را هوشیار می سازد. ندایش هبوط کنندگان درجهالت و متحیران گمراه در تاریکی ها و فرو افتادگان به عالم هیولی … را شنوا می کند. ولی اندکند کسانی که به او گوش فرا دهند و ندایش را بشنوند، زیرا بیشتر آنها از شنیدن … آیات پروردگارشان اعراض می کنند، کر و لال و کورند و نمی اندیشند و …

مدفونان دیگر در این آرامگاه خانوادگی
مدفونان دیگر در این آرامگاه خانوادگی

ته نویس 3) در این مجموعه آرامگاه حسین، حسن و ملیحه عنقا فرزندان جلال الدین علی میرزا ابوالفضل عنقا به همراه خورشید مطلق عنقا همسر محمد قطب الدّین عنقا دفن شده اند.
ته نویس 4) این گزارش بدون اجازه تقدیم می شود به جناب آقای مهرداد رازی و خانواده محترمشان
ته نویس 5) این گزارش همان 5 سال قبل در وبلاگ قدیمی من به نام ایرانگردی شهریار منتشر شده بود و در اینجا با کمی تغییر بازنشر شده (نوشتن در وبلاگ را هم مدیون کسی هستم که چند روز پیش آزاد شد، حسین درخشان سردبیر خودم، بیشتر خواهم نوشت درباره ایشان)
ته نویس 6) این هفته به همراه بانو الهام تقوی نویسنده سلسله مقالات خفتگان ری ، برنامه و تور بازدیدی داریم از ابن بابویه و شهرری
ته نویس 7) فیلمی کوتاه از مکتب اویسه و تصویری از علی عنقا و … (93/9/11)

منابع و سرچشمه ها:
کتابهای 1-فرقه اویسیه (سید علیرضا علوی طباطبایی) 2-دایره المعارف تشیع، ج ۱۱، (حسین عسگری) 3- طرایق الحقایق 4- سیری در تصوف 5- آشنایی با مشاهیر طالقان 6- شرح حال رجال ایران 7- انوار قلوب السالکین 8- تاریخ و جغرافیای طالقان و … مقاله عنقا در اندیشه حافظ، نویسنده مهدی دهباشی کیهان اندیشه 1369 شماره30 و تارنمای عرفان و عارفانِ ايران

اینجا را با دوستان خود به اشتراک بزارید

همسفران

  1. ر.ظ.پیر

    سلام.خدا قوت
    مثل همیشه عالی بود.البته خیلی جامعتر نسبت به مطلب مشابه در وبلاگ قدیمیتون

    شهریار: سلام، شما از خوانندگان قبلی وبلاگ قدیم هستید!!؟؟

    این مطلب حدود 4 یا 5 سال پیش منتشر شده بود!

    1. ر.ظ.پیر

      سلام
      بله.تقریبا خواننده همه وبلاگهای قدیمتون بودم (حتی اونی که سال 82 تعطیل شد)و الانم خواننده سایتتون هستم و باعث افتخارمه.
      در ضمن مطلب نسبت به قبل مختصری سانسور شده .
      در پناه ایزد سلامت باشید

      شهریار: سلام بر شما بزرگوار، امیدوارم سعادت دیدار دوباره شما را داشته باشم

      1. علی میاندهی

        هوالله العلی.
        علی میاندهی هستم 68 سال دارم.حدود 29 سال پیش افتخار پیدا کردم در اورنج کانتی خدمت اقای نصیری در خانقاه توسط خانم ..م..بیات افتخار ورود به خانقاه پیدا کنم.شب های جمعه اسم من را صدا میکردن که هفته بعد برم خدمت استاد نادر عنقا..
        بهرحال الان28 سال است که در ایران گرفتار شده ام . ولی هنوز ..یک حمد.سه قولهوالله و هفت صلوات را میفرستم..و ذکر بزرگ..لا الاه الاالله را میگویم و لحظه ای وصل میشوم..
        تنها ارزوی من رسیدن دوباره به خانقاه M.T.O هست.که تا اخر عمرم خدمتگزار خانقاه و مکتب باشم.فقط نمیدانم از کجا باید شروع کنم . به راهنمایی و کمک محتاجم. فقط هم ایمیل دارم
        تلفن همراهم..
        912 249 2337
        سپاسگزارم از همکاری شما ..
        توکل به خدا..
        الهی مرا ان ده که مرا ان به

        1. Khosla behal e afraid be khast khoda vasl be in dargah shon.
          Tavakoleton be parvardegar harche ke baraye salek etefagh miofte kheiriati dare.

    2. میشه بیشتر در مورد زهرا خانومی که اونجاست توضیح بدید ممنون

      شهریار: چه توضیحی؟!

    3. درود بر شما دوست نادیده شهریار عزیز . جسته و گریخته از اویس و طریقت منتسب به او چیز هایی شنیده بودم ولی نوشته تان اولین آشنایی جامع من را شکل داد . بسیار عالی شرح دادید . سپاسگزارم

      شهریار: سلام و سپاس از حضور شما

  2. وحیده

    سلام خسته نباشید من به تازگی با وبلاگ زیبای شما آشنا شدم تورهای خوبی هم دارید امیدوارم بتوانم شرکت کنم مطالب وبلاگت بسیار آموزنده است ممنون

    شهریار: سلام و سپاس از مهرتان، به امید دیدار، همراهی و همسفر شدن با شما

    1. بابک سیفی

      سلام از دوستداران حضرت هستم در اوایل راه اشنایی بودم که همراهم را از دست دادم نیاز به راهنمایی دارم

  3. ایمان

    هر نسیمی که به من بوی خراسان آرد، چون دم عیسی در کالبدم جان آرد

    دل مجروح مرا مرهم راحت سازد، جان پردرد مرا مایه درمان آرد

    گویی از مجمر دل آه اویس قرنی، به محمد نفس حضرت رحمان آرد

    بوی پیراهن یوسف که کند روشن چشم، باد گویی که سوی پرغم کنعان آرد

    یا سوی آدم سرگشته رفته ز بهشت ، روح قدسی مدد روضه رضوان آرد

    در نوا آیم چون بلبل مستی که صباش ، خبر زا ساغر می گون به گلستان آرد

    جان برافشانم صد ره چو یکی پروانه ، که شبی پیش رخ شمع به پایان آرد

    رقص درگیرم چون ذره که صبح صادق ، نزد او مژده خورشید درفشان آرد

    شادمان گردم چون دلشده ای کز زاریش ، هم ملامتکر او وعده جانان آرد
    سید حسن غزنوی(اشرف)

    شهریار: سلام بر شما

  4. ُسلام
    بخش تعجب هر دو مشترک بود. در بازدید که من هم داشتم چهارچوب این قسمت همراه با گلدانهای بزرگ خیلی خیلی توجهم را جلب کرد. سپاس از پاسخ شما به علامت سوالهای بنده و سایر دوستان.
    مستدام باشید.

    شهریار: سلام، اصولا آدمهای اهل سفر ، آدمهای کنجکاو و کنکاشگری هستند

  5. مهرداد رازی

    خیلی خیلی ممنون قربان، بسیار لطف کردین و خیلی لذت بردم و استفاده کردم از مطلب جمع آوری شده. سالها قبل یکی دوبار ابن‌بابویه رو گشتم ولی متاسفانه این دوسنگ رو ندیدم. لازم شد دوباره و با دید جدید سری بزنم اونطرفها

    شهریار: سلام بر شما، قابل شما را نداشت

  6. درود بر شما ؛ من یه آرامگاهی نزدیکی کرمانشاه رفتم که میکفتن آرامگاه اویس قرنی هست ؛ شما چیزی در این باره میدونید ؟

    شهریار: سلام بر شما، درخصوص مزار ایشان شدیدا بین علما اختلاف نظر است، از سوریه گرفته تا کربلا، از کرمانشاه گرفه تا همدان و ….

    1. ايشون مقبره اي ندارن؛ نه سوريه نه كرمانشاه، نه هيچ جاي ديگه…
      ايشون درقيد حيات هستن چون
      طبعا مقبره اي وجود نداره

  7. فرهنگيان

    سلام
    هميشه از خواندن وبلاگتان لذت ميبرم.
    معمولا مطالبتون خاص و جالب توجه هستند.
    موفق باشيد

    شهریار: سلام بر شما، سپاس از مهرتان، راستی ما نمی توانیم ، خواننده وبلاگ جدیدتان باشیم!!؟ آدمهای کنجکاو با یان نوشته شما حریص می شوند!!!

  8. خيلي از شاهزاده ها و بزرگان سياست هم در آنجا مدفونند ….

    مثلا حسين فاطمي ….. وزير امور خارجه مصدق

    شهریار: قرار بود آنجا موزه باغ مشاهیر شود اما …. حیف فقط تخریب شد

  9. این عالی بود شهرام. ابن بابویه با خود بزرگانی دارد تاریخ ساز. خدا رفتگان شما را بیامرزد، مادر بزرگ من که او هم بزرگ زاده ای بود، در آنجا دفن است و به واسطه حضور ایشان با بسیاری از بزرگان و بازماندگان آنها آشنا شدیم. آفرین

    شهریار: روح مادر بزرگتان شاد

  10. امامی

    مطلب بسیار روشنگرانه و آگاهی دهنده ایی بود . به سهم خودم بسیار ممنونم از همت شما در نگارش و انتشار این پست.

    شهریار: سلام و سپاس از نگاهتان

  11. مریم جلالی

    سلام
    با هیجان این متن را دنبال کردم. مرسی به کنجکاوی من هم پاسخ داده شد.(بازدید از این دو سنگ قبر در شهریور و بی پاسخ ماندن اینکه اینجا چه کسانی دفن هستند.)
    ممنون آقای شهریار

    شهریار: سلام بر شما ، از اینکه خوشحالید، خرسندم

  12. شهرام عزیز سلام
    بابت این اطلاعات که در اختیار همگان گداشتی و به این زیبایی شرح دادی از تو دست خوب سپاسگزارم

    شهریار: درود و سپاس از وقتی که برای خواندن گذاشتید

  13. درود جناب شهریار
    خیلی برام جالب بود
    راستش مطالب برام جدید بود و همین جذابیتش رو بیشتر کرد
    سپاس فراوان

    شهریار: سلام بر شما ، بزرگوار و سپاس از نگاهتان

  14. شاهین

    سلام آقای شهرام ، چند وقتی هست که فرصت خوندن نداشتم اما امروز واقعاً گزارش جالبی از شما دیدم.
    دست خوش

    شهریار: سلام بر شما و سپاس از اینکه وقت گذاشتید برای خواندن

  15. مامان میثم

    سلام چطور میشه با تورهای شما همراه شد ؟

    شهریار: سلام، با عضو شدن در سفرنویس

  16. پژمان الرعايا

    شهريار خان جان، مثل هميشه لذيذ و گوارا. اقا كم پيداييد در سنگي…..

    شهریار: سلام بر شما، کم سعادتیم، به همین دلیل تنها توانستیم ، مقدمات جشن زادروز شما را در سنگی فراهم کنیم!

    1. مقبره جدید وکه به تازگی چمن شده خیلی زیبا شده و احساس می کنی تو ایران نیستی
      بی نهایت شکیل و زیبا شده

    2. سلام
      بسیار عالی وتا حد امکان جامع اطلاعات و تصاویر این بزرگان رو ارائه دادین استفاده کردم با امید موفقیت هر چه بیشتر شما ،سپاس فراوان

  17. جناب شهرياري سايت بسيار پر محتوا و زيبايي داريد و در ايام نوروز 94 مسافرت مجازي و بسيار جالب با كمك سايت شما داشتم و لذت بردم. پيروز و سر افراز باشيد

    شهریار: سلام، نوروزتان همایون و سپاس از مهرتان، ایام بر شما خوش

  18. چرا اسامی از روی سنگ قبرها پاک شده است یا از ابتدا نوشته نداشته اند؟ آرامگاه چرا تخریب شده است؟

    شهریار: اسامی پاک نشده، در ابتدا سنگ مزارها دارای کتیبه و ..بوده و دلیل تخریب را در گزارش نوشته ام !! به بهانه ساخت سایت موزه آرامستان و جلوگیری از نشر صوفی گری و …

    1. پدیده

      دقیقا شبی تخریب انجام شد توسط قالیباف که فرداش حکم میراث فرهنگی اونجا گرفته میشد، شبانه اومدن و تخریب کردن…

      شهریار؛ این افراد در آینده باید پاسخگویی خیلی از موارد باشند

  19. سلام
    من امروز اتفاقي با سايت شما آشنا شدم. بسيار لذت بردم. اميدوارم در سفرهاي آتي همسفر شما باشم. سرافراز باشيد.

    شهریار: سلام بر شما ، من هم امیدوارم سعادت همراهی و همسفری با شما را داشته باشم

  20. سلام
    من براي اولين بار در سال ١٣٥٥اونجا رفته بودم ولي خيلي زيبا بود واخرين بار ١٣٨٥كه هيچ چيزي از اون ارامگاه نديدم

    شهریار: درود، آیا شما تصویر ی از سال 1355 دارید!؟؟؟

    1. عليرضا ناظم الرعايا

      سلام
      خير ولي كتب اين بزرگان را مطالعه ميكنم وخيلي اموزنده وخلاق بوده اند

      شهریار: اگر تصویر و سندی در دست داشتید، به حقیر برای بازنشر (البته با ذکر منبع) بدهید، سپاس گزار خواهم شد

      1. سلام
        صفحات اینستاگرام وبسایت رسمی مکتب اطلاعات کاملی به شما می‌دهند

  21. باسلام ودرودفراوان خدمت نویسنده ی صاحب ذوق واهل درک وبلاگ
    چندسالی است مشغول گردآوری احوال اشخاص صاحب نام ونیزناشناخته ی مدفون درابن بابویه- درحدود280نفر- هستم وهرازچندی جستجویی دراینترنت دارم که این باربه سایت شما برخوردم. درخصوص فرقه ی اویسیه که مطرح کرده ایدالبته موضوع جای بحث دارد که طبعا در اینجا نمی توان به آن پرداخت فقط عرض می شود اینکه مرقوم فرموده اید محمد عنقا رئیس کتابخانه ی مجلس بوده صحیح نیست ونامبرده رئیس دبیرخانه ی مجلس بوده است.

    شهریار: سلام و سپاس از گوشزدتان، اصلاح شد

  22. سلام جناب شهریار عالی بود و چندسال پیش اسم عنقا فقط به صورت خالی بروی سنگ قبر حک شده بود ، ی نگهبانی هم دم در بود که نطافت انجا روانجام میداد وقتی ازش پرسیدم کی حقوق تو میده گفت ی فردی یادم نیست کدام کشور ولی گفت از این قبر حاجت گرفته و به این خاطر حقوق به من میده، خلاصه این موضوع شما خیلی ازاون حرف ها رو برام حل کرد ممنون

    شهریار: سلام بر شما، دوست عزیز، از اینکه پاسخ پرسشهای خود را با خواندن این گزارش گرفتید، خرسندم

  23. درود.سالها پیش از دوستی مسن که به رحمت خدا رفتن،خیلی از این خاندان شنیدم.نسبت خونوادگی داشتند با این خاندان. خالی از لطف نبود دوباره دیدن مطالب شما ویادآوری گذشته وگذشتگان…
    ممنون

    شهریار: سلام بر شما، خوشحالم که خرسندید

  24. نعیم عنقا

    با درود
    در شمال شرقی این آرامگاه (دقیقآ کنجِ شمال غربی گورستان ابن بابویه)، آرامگاه استاد حسین بهزاد مینیاتور و یدالله عنقا و حبیب الله عنقا (پسر خاله های میرقطب الدین محمد عنقا، حسن عنقا، حسین عنقا، ملیحه عنقا، احمد عنقا) و از طرفی نوه عموهای ایشان) قرار دارد.
    متآسفانه از دفن احمد عنقا (آخرین فرزند جلال الدین ابوالفضل عنقا) در آرامگاه خانوادگیشان و در کنار پدر، برادران و خواهرش، ممانعت شد و ایشان در بهشت زهرا مدفون هستند.
    و باز جای تآسف دارد که سنگ مزار فریده عنقا (دختر علی عنقا _ فرزند ارشد میرقطب الدین محمد عنقا) که در پائین سمت راست این آرامگاه مدفون هستند را برداشته و اثری از مزار ایشان مشاهده نمیشود …!
    برقرار باشید
    نعیم عنقا

    شهریار: سلام بر شما، چه اطلاعات ارزشمندی ، حتما در چند روز آینده خواهم رفت و اطلاعات را تکمیل می کنم، آیا شما تصاویری از این مقابر دارید؟؟؟ منتظر مهرتان هستم

    1. سلام
      بسیار عالی وتا حد امکان جامع اطلاعات و تصاویر این بزرگان رو ارائه دادین استفاده کردم با امید موفقیت هر چه بیشتر شما ،سپاس فراوان

  25. درود بر شما
    من فكر ميكردم سنگ قبر استاد در شاهرود هستش . جالب بود متشكرم

    شهریار: سلام بر شما، سپاس از حضورتان

    1. دکتر ریزبین

      بسیار بسیار عالی ..سپاس از شهریار گرانمایه .و جناب معین عنقا …تحقیقات و مندرجات بسیار ارزش مندی دادید …..حق نگهدارتان

      شهریار؛ سپاس و آیا راه ارتباطی وجود دارد

  26. کامبیز سلیمانی

    با سلام
    مطلب بسیار کامل و در خور تحسینی بود ، امیدوارم در همین مسیری که جهت حفظ آثار و تاریخ ایران برداشته اید مستدام و موفق باشید

    شهریار: سلام و سپاس از مهرتان

  27. من اطلاعات کامل تری از این خاندان دارم
    خیلی از کتاب هاشون رو دارم
    یه جورایی از بچه گی با این بزرگان آشنا هستم
    حتی عکسی از خانگاه حصارک ! بچه بودم از در دروازه اش عکس انداختم که به گفته پدرم کلی نذورات پخش میشد و بهشون تهمت علی اللهی زده میشد. با دیدن این عکسها یاد خاطرات دوران کودکیم افتادم
    وقتی رفتم به این قبرستان اولین بار 9 سالم بود کنار این قبرها که با گلدان های خیلی قشنگی تزیین شده بود یه اتاقک خیلی کوچکی بود که محل زندگی مسئول قبر های امام زاده به نام زهرا خانم اونجا رو تمیز می کرد و همیشه حواسش بود که کسی دست به گل ها نزنه یا اینکه اون محوطه همیشه تمیز بمونه .فک کنم برای مراقبت ازین قبر ها براش یه مقرری از طرف این مکتب تعیین شده بود خودش خیلی به این بزرگان احترام می گذاشت حتی یه کاری کرده بود که هرکی میخاست داخل اون محوطه بشه باید پا برهنه می رفت خیلی جای ارامش بخشیه توصیه می کنم حتما سربزنید .

    شهریار: سلام و سپاس از مهر شما
    منتظر تصاویر ارزشمند شما برای بازنشر در اینجا با نام خودتان هستم

    1. با درود و سپاس
      نسترن خانم ميشه لطفا آدرس خانقاه رأ برام بنويسين كه قبلا در حصارك كرج بوده
      پيشاپيش سپاسگزارم

    2. سلام خدمت مسؤل سایت ودوستان
      نسترن اگرامکانش هست و زحمتی نباشه میتوانیدبعضی ازاین کتاب را دراختیار م بگذارید خیلی دنبالش گشتم اما متاسفانه پیدانکردم
      با این طریقت تازه آشنا شدم

  28. سلام
    دوست عزیز ، با لیسیدن پوست گردو چیزی از طعم حقیقی گردو عاید کسی نمیشود . اطلاعات شما از اویس و طریقتش و عنقا و اساتیدش در حد تلاش برای شناختن دریا از ته سطل اشغال یک ماهی فروشیست. البته این هم میتواند جایی برای شروع باشد، اما تشنه لبان صادق دریا جو ، بوی دریا از خیسی ابرهای برخاسته از انجا میگیرند.

    شهریار: افوفس از این ادبیات سخیف شما

  29. منم نام خانوادگیم عنقا هستش ….یعنی ممکنه با اینا نسبت داشته باشیم

    شهریار: پاسخ به پرسش شما سخت است

  30. کسی راجع به اون خانمی که از اونجا نگهدری میکنه اطلاعاتی داره؟؟

    شهریار: چه اطلاعاتی؟!

    1. پدیده

      زهرا خانوم
      کسی که ففط نگهبان اونجاست و زمان قبل از انقلاب، پیر مکتب رو دیدن ی

  31. منم میدونم سخته…ولی چون علاقه دارم بدونم از کجا اومدیم برام جالب شد بپرسم.ما البته تو اردبیل زندگی میکنیم.. از بابام پرسیدم گفت حالا احتمال داره .چون پدر بزرگ منم متولد 1307 هستش و پدر بزرگ پدر بزرگ من مشخص نیس از کجا امده اردبیل و تا ب اینجا رسیدیم

    شهریار: به سایتهایی که درابهر این مکتب هست و لینک آنها نیز در گزارش قید شده، مراجعه و ایمیل بزنید، اطمینان داشته باشید که پاسخ شما را خواهند داد

  32. رهگذر

    من سالها پیش این در اروپا به جلسات این مکتب می رفتم. راستش را بخواهید این مکتب مثل یک شرکت است. کارکنانش کسانی هستند سالهاست آنجا می دوند به عشق خدا و همه کارها را مجانی انجام میدهند و همه خرجهای خانقاهها بدست آنها تآمین میشود. دلشان خوش نیم نگاهی از این به اصطلاح پیر است. راستش را بخواهید ایشان چندان اطلاعاتی در مورد تصوف ندارد. همه حرفها تکراری و بدتر از همه نادرست است. اگر براستی در راه عرفان، تصوف یامینویت شما بروید بزودی متوجه نادرستی ها میشوید. البته اگر مکانیزیم خودگول زنی شما ضعیف باشد زود خود را جمع جور کرده از این خانقاه فاصله می گیرید. اما شوربختانه خیلی کم این پیش می آید و خیلی از جوانها آنجا وقتشان و انرژی و پولشان تلف میشود مثل خود من. این پیر بعد از مدتی به بهانه های ناچیز افراد را بیرون می کند و این افراد در عرض مدت کوتاهی به بزرگترین دشمن خانقاهی ها بتدیل میشوند. همانی که سالها با هم دوستی خانقاهی داشتند به یکباره آدمی را پرت می کنند و همه ارتباطات قطع میشود. گویی هرگز نبوده است.فقط افراد با در آمد مناسب را نگه می دارد. از این رو در آمد این مکتب می گویند به میلیونها میرسد به ویژه در امریکا که خیلی از ثروتمندان ایرانی بقولی پولدار هستند و کمی هم می خواهند متافیزیک در زندگیشان داشته باشند و به این خانقاه می روند و خرج می کنند. در واقع آنجا جایی مثل فرقه ساینتولوژی است. اگر دنبال خدا هستند خدا در درون شماست. در بیرون او را مجوید. اگر دنبال وقتگذرانی هستید آنهم جاهای بهتری وجود دارد. اگر آنجا رفتید خودتان را قاطی نکنید، هدفتان را فراموش نکنید و از همه مهمتر خرد خود را از یاد نبرید. توجه کنید این مکتب هرگز استادی را تربیت نکرده است. او فقط انسانها را تحقیر می کند. انسانهایی هستند که سالهاست آنجا میروند و هنوز به هیچ مقام درونی نرسیده اند. حتی میترسند این را از خود سوال کنند. پس این خدایی که می جویم و این پیر مدعی است مرا به او می رساند پس از اینهمه وقت، پس کی؟ این مکتب انسان را نمی سازد، آنطور که مدعی است، بلکه می شکاند. من از تجربه خود گفتم. امیدوارم این تجربه کمکی باشد این تنها قصد من از نوشتن این کامنت است. صلاح مملکت خویش خسروان دانند.

    شهریار، من در جلسات حضور نداشتم، امیدارم دوستان اگر پاسخی است که باید منتشر شود ، اعلام فرمایند

    1. شهريار گرامي، در متن شما اومده كه اين بزرگان خودشون خودشون رو “حضرت…..” نام گذاشتن درصورتيكه اينطور نيست.

      در مورد كامنت اين خانم يا آقا يا …، لزوما با رفتن به خانقاه و حتي ديدن حضرتشون، قرار نيست اتفاقي براي هيچ سالكي بيافته… حضرتشون بارها و بارها گفتن كه درخت سيب، سيب ميده و گل عرضه كننده ي اونچه همراهش هست و اينكه در من و شماي نوعي چيزي هست از حقيقت خداوند يا نه هست كه تعيين كننده ي رسيدن به حقيقت و ارائه و عرضه ي اون در حد اعلاش هست.
      حال اينكه من بعد از ٢٥ سال حتي پس رفت ميكنم ربطي به هيچ چيزي و هيچ كسي جز خودم نداره… وقتي انقدر بلاهت و حماقت با من هست كه درس شماره ١ رو متوجه نميشم بعد از ١٠٠٠٠ تكرار، مشكل كجاست واقعا…!؟ طبيعيه در من هيچي نيست كه بخواد به جايي رهنمون كنه منو پس بايست برم از اونجا يا مثل انگل بچسبم و هر لحظه يه خواسته اي رو با پررويي تمام از حضورشون كنم!؟ هرچند كسي كه انقدر دور هست، نميتونه تشخيص بده كه در اين خانه جايي براي او هست يا نه، گاها افرادي در نهايت از كنترل خارج ميشن و اين يعني حتما جايي رو اشتباه رفتن … البته توضيحات زيادي رو ميطلبه پاسخ به كامنت اين شخص چراكه خودم تجربه كردم و زندگي كردم و لمس كردم با وجودم ميگم كه “واي اگر دست نگيرد زِ كرم همّت پيرم….”

      1. به کجا روی کنم یا زکه منت بپذیرم?❤️

        شهریار: سلام بر شما

        1. کسانی که دوست دارند مطالب برایشان جالب هست روی سایت مکتب مراجعه کنند.

          MTO.Org

          شهریار: سلام بر شما، در مطالب درج شده در سفرنویس ، این سایت معرفی شده است

      2. بی نام

        به این دوست که 25 سال است دور خودش می گردد> در این راه دامهای زیادی هست یکی از آنها دام اعتماد به پاسخ های خارجی است که این متن را برایتان می فرستم. فراموش نکنید این خانقاهها یا آشرامها راهی برای رسیدن به خود است نه در جا زدن و پرستش معلم. اشراق بودا 8 سال بطور انجامید. شما پارسال 25 سال هست که آنجایید و همچنان بدنیال گدایی کرم پیرتان هستید.

        «همانطور که در مسیرهای معنوی خود پیشرفت می کنیم ، جستجوی حمایت خارجی امری طبیعی و سودمند است. خواندن کتاب ، شرکت در کارگاه ها و سمینارها ، رفتن به مرافبه ، تمرین تکنیک های کل نگر و گرفتن یک معلم شخصی همه به ما کمک می کند رشد معنوی را تجربه کنیم. با این حال ، پس از مدتی ، معمول است که ما برای آزادی و خوشبختی بیش از حد به پاسخ های بیرونی وابسته می شویم. این دام را می توان در وسواس و ستایش گرایان معنوی بسیاری از معلمان خود (به عبارتی نپذیرفتن الوهیت خویش و فرافکنی آن به دیگران) مشاهده کرد.
        سرانجام ، وقتی عادت می کنیم دائماً در خارج از خود بدنبال پاسخ بگردیم ، حضور روح خود را فراموش می کنیم. ما فراموش می کنیم که منبع نهایی هدایت و خرد ما از درون ما سرچشمه می گیرد ، و در عوض ، ما به دنبال چیزهایی خارج از خودمان می مانیم که معتقدیم ما را “روشن” می کند.
        ما باید توقف کنیم ، مکث کنیم و در مورد سفرهای معنوی خود تأمل کنیم. آیا ما به دنبال تجربه دست اول هستیم یا تجربه دست دوم که دیگران به ما داده اند؟ فراموش نکنید که به دنبال پاسخ های خود نیز بگردید زیرا در نهایت با ارتباط با روح خود آزادی را تجربه خواهید کرد.
        برای اینکه بتوانیم خود را از این دام ها دریابیم و از آنها بیرون بیاییم ، باید کاملاً با خود صادق باشیم. ما باید مایل باشیم ببینیم که واقعاً به بیراهه رفته ایم و یا تنها به ایگوی خود خوراک می دهیم.»

    2. رهگذر زِ ره در ميگذرد، چه ره گذر راهى به راه ندارد. ره گذر، گذراست. ره گذر برده ى حوّاس است. ره گذر با عبور بيگانه است.
      ره گذر ز مكث بى خبر است. ره گذر در گذارش ميخواهد كه دست يابد به آنچه ميداند و گر دست نيافت، آنچه ز آن گذر ساخته است به سُخره ميگيرد حتّى اگر خودِ راه بوده باشد. و امّا عابر كه تنها و تنها عبور را ميشناسد و بنابراين قادر است هر گذرگاه ناچيزى را از براى خويش، معبر گرداند،(چه بنده ى شناساست و دلداده به شاخص)، چون روزى مكتب شناخت و پير زيارت ساخت، همه آنچه هرگز نميدانست به يكباره شناخت. همين

    3. شیرین

      وقتی این نظر را خوندم فقط غصه ام گرفت بخاطر اینهمه محبت و عشقی که این بزرگان داشته اند و بخاطر عشقشان نتیجه تمام زحماتشان را در قالب تعالیم و کتابها در اختیار ما آدمهای قدرنشناس گذاشتند. بعد ما چکار کردیم؟ بدون اینکه زبان عرفان را بدونیم اصلا نیازش را در زندگیمون حس کرده باشیم یا مقدمات لازم را تهیه کرده باشیم میرویم در جلساتشان با یک عالمه مشکلات روانی و مادی و اجتماعی و یک عالمه توقع. اینقدر درگیر ظاهر امور میشیم که یادمون میره از خودمون بپرسیم واسه چی اومدیم و چی یاد گرفتیم و براش چکار کردیم.
      بعد میآییم اینجا یا هرجا قضاوتهامون رو که آمیخته با مشکلاتمون هست با بقیه مطرح میکنیم. همین کارها رو میکنیم که مزار بزرگانمون رو خراب میکنن. در حالیکه فخر ایران هستند این بزرگان و دانشمندان.
      همه جای دنیا قدر بزرگانشون رو میدونن. ترکیه با مزار مولانا ببینین چطور رفتار میکنن چقدر با احترام و عزت. بعد ما چکار کردیم . شرم بر ما

    4. همشهری

      در نظر داشته باشید که در یک مکان آموزشی (دبستان، دبیرستان، دانشگاه، مکتب و غیره) همه جور شاگرد هست، از شاگرد اول تا رفوزه کلاس! از هر کدوم در مورد مکان و معلم بپرسی نظراتشون کاملا با هم فرق میکنه. اصولا ما ایرانی ها اغلبمون ره ۱۰۰ ساله رو میخواهیم یک شبه طی کنیم، برای مثال مملکت خودمون رو نگاه کنیم! در آخر باید اضافه کنم که عیب جویی نشان بی هنری است و علمجویی در سکوت! متشکر از مقاله جالبتون. سبز باشید و خندان.

    5. پدیده

      یادمه توی مدرسه یک دفعه یه بچه اخراج میشد، یا میبردنش دفتر تنبیه میشد، اما ما فقط بخش تنبیه و اخراج رو میدیدم، دقیقا مثل شما، علت بیردن شدن چی بوده؟ چرا؟ قطعا مرضی در کار نبوده، قطعا خلافی سرزده خلاف قانون اون مدرسه،
      اگر اینچنین که شما میگین باشه، برام جالبه بدونم که چراااااا این طریقت انقدر بزرگه و در سراسر* دنیااااااا، * انقدر مرید و خانقاه وجود داره؟
      دوست عزیز، توی هر مدرسه ای اگر درس نخونی و فقط بخوای وقت گذرونی بکنی و در نهایت رفوزه بشی قطعا اخراح میشی و دیگه نمیتونی ادامه تحصیل بدی،
      مطمعنم که درستو خوب نخوندی و فقط برای فضولی اونجا رفتی و دررنهایت انداختنت بیرون ?

    6. Vaghti chizi male to nist hichvaght be to dadeh nemishe.pas say nakonid matalebi ra alayhe in maktab VA in Khanna bozorg begoeyyd ke haghighat nadare.dae zemn yadetan bashad.harkas ba in maktab dar oftad var oftad.

  33. لادن باقری

    خیلی ممنون از اطلاعات مفیدی که دراین صفحه ارائه شده است،باید خدمتتون عرض کنم یکی از قبرهای بینام مربوط به جمال الدین شیخ محمد قادر باقری نمینی می باشد

    شهریار: سپاس از اطلاع و اشتراک شما

  34. محی الدّین

    اگرچه نفوس مستعد به طی زمان باید قابلیت قبول حقیقت را یابند اما تربیت استاد دانا حتما لازم است!
    نکته بسی گفتم و نشنید کس
    زانکه نشد محرم عنقا مگس
    لب ز سخن بستم و گفتم بس است
    همپر عنقا اگر اینجا کس است

    دم شما گرم مویّد باشید.
    بیمقدار محیّ الدین عنقـــا

    شهریار؛ سلام بر شما

    1. سلام و عرض ادب ..
      بیمقدار محیّ الدین عنقــــــــــــا !!!!!!

  35. غزل شمارهٔ ۱۹۵۰

    مولوی
    جالب اينجاست كه حضرت مولانا هم در ٨٠٠ سال پيش در يكي از إشعار خود خبر از آمدن إستاد كنوني اين مكتب “نادر عنقا” را داده است

    مولوی » دیوان شمس » غزل ١٩٥٩

    بوی آن باغ و بهار و گلبن رعناست این
    بوی آن یار جهان آرای جان افزاست این
    این چنین بویی کز او اجزای عالم مست شد
    از زمین نبود مگر از جانب بالا است این
    اختران گویند از بالا که این خورشید چیست
    ماهیان گویند در دریا که چه غوغاست این
    آفتابش روی‌ها را می کند چون آفتاب
    رشک جان ماه سیم افشان خوش سیماست این
    بعد چندین سال حسن یوسفی واپس رسید
    این چه حسن و خوبی است این حیرت حور است این
    این عجب خضری است ساقی گشته از آب حیات
    کوه قاف نادر است و نادر عنقاست این
    شعله انافتحنا مشرق و مغرب گرفت
    قره العین و حیات جان مولاناست این
    این چه می پوشی مپوشان ظاهر و مطلق بگو
    سنجق نصرالله و اسپاه شاه ماست این
    این امان هر دو عالم وین پناه هر دو کون
    دستگیر روز سخت و کافل فرداست این
    چرخ را چرخی دگر آموخت پرآشوب و شور
    این چه عشق است ای خداوند و عجب سوداست این
    ای خوش آوازی که آوازت به هر دل می رسد
    شرح کن این را که گوهرهای آن دریاست این

    شهریار: سلام بر شما

  36. ثزیا خانوم
    این دو بازگاه بی نام نبودن و سنگ ان مشکی بود
    یکی متعلق به حضزت میز قطب الدین و دیگزی متعلق به حضزت جلال الدین و دیگزی متعلق به دختز زاده انان است و همینطوز اقاییزاننده اقا بودند و دیگزی متعلق به به اقای وزیزی از شاگزدان مکتب که جوان از این دنیا زفت.
    بله عجب زوزگازیست که حیواناتی از مزدگان هم میتزسند
    خداوند نگذزد از هز کسی که کمتزین کلامی بی دزایت وعلم به زبان بیاوزد

    شهریار: سلام بر شما

    1. پس از عرض سلام
      بله میدانم بهترین روزهای زندگیم من آنجا گذراندم هنگامیکه تهران بودم و قبل از خراب کردن مزار . بدبختا دنبال گل و خشت بودن . انشاءالله زنده هستم و ببینم فجیعترین مرگ این ….

  37. درود بر شما من چندین سال در خدمت دوستان طریقت بودم. ولی خیلی ساله بی خبرم استاد عریانی و استاد نظری در منزل وزیری در اندیشه تهران کلاس تشکیل میشد. آیا کلاس عرفان اسلامی هست در تهران؟

    شهریار: سلام بر شما، خیر، اطلاعی ندارم

    1. پدیده

      http://Www.mtoshahmaghsoudi.org
      برنامه های لایو از سایت اصلی پخش میشه، هر هفته روزهای ان هم دررسایت مشخصه، البته باید فیلتررشکن داشته باشین…

      شهریار: سلام و سپاس از معرفی

  38. جالب بود
    توی ایران هم عضو دارد این گروه

    شهریار: سلام بر شما، اطلاعی ندارم

    1. با درود
      ميشه لطفا آدرس دقيق صوفى آباد رأ داشته باشم .
      سپاسگزارم .

  39. یا علی مولا سلام بر شما
    من تا انجایی که خاطرم هست سنگ قبرها مشکی بود و سنگ شعر
    کیم من غمزه ای از گوشه یار
    نوشته شده بود کجا رفت ؟
    مکتب عرفان اویسی اسلام را عالم گیر کرده و لی این بدبخت ها در امریکا و کانادا خانه و زندگی درست کردن تا اگر روزی به آنها حمله شد هواپیما آماده و الفرار و لی اگر خدا بخواهد یک رعد و برق ناگهانی بیاد و آنها در هوا زغال شوند و تکه تکه شوند. دلم میخواهد قبل از مردنم آن خبر را ببینم . الهی هرچه زودتر منو خوشحال کنم بجای این روز امام جعفر صادق اگر صادقی خبرشان برسد هرچه زودتر نه یک دقیقه دیرتر. امین

  40. سلام بر همه دوستان
    اینجا در امریکا آرامگاه حضرت شاه مقصود صادق عنقا زیارتگاه مسلمان و کلیه ادیان همه میایند زیارت چون آرامگاهی است که آرامش قلب ها بوجود میاورد و نیازها را بر آورده می‌کند و همه احترام میگذارند به استاد عرفان و کتاب هایشان می خوانند کتاب هایی که پر از آموزش های گویا است نه مانند کتب صامت رمان است.
    کتب آقا جان برای طلاب مدیتیشن و عرفان تدریس می‌شود تا نسل های جدید بدانند ایران چه عرفانی داشته و دارد

  41. سلام
    ممنون از مطلب خوبتون.
    مأخذ عکس‌های مربوط به آرامگاه قدیمی عنقا چیست؟

    شهریار؛ سلام بر شما، یکی از دوستان مجموعه دار عکاس

  42. با درود به شما . میخواستم ببینم شما چرا نام کتابهایشان این مکتب را ننوشته اید.
    انوار قلوب سالکین و حقایق المناقب در شرح چهل حدیث از پیامبر اکرم (ص) و ذ کر مناقب حضرت فاطمه (س) و دوازده امام مکرم (اثر جلال الدین علی میر ابو الفضل عنقا)
    از جنین تا جنان ( اثر میر قطب الدین محمد عنقا)
    اثار حضرت شاه مقصود صادق عنقا:
    مزامیر حق و گلزار امید
    حماسه حیات
    الصلاه
    اصول فقر و تصوف ( بنا به درخواست دو تن از اساتید دانشگاه الازهر مصر دکتر شتا و دکتر ابراهیم سباعی )
    زوایای مخفی حیاتی جوابیه شانزده سوال علمی
    انجمن تحقیقات علوم مختلف در امریکا
    طب سنتی ایران به درخواست دکتر سیدنی اس میچل ( درمورد طب ایرانی و روش های معالجه)
    پدیده های فکر
    پیام دل
    نیروان
    اواز خدایان
    ( این سه کتاب اخیر با مقدمه پرفسور براون از شاگردان برجسته برتراندراسل بچاپ رسید در ۴۰ سال پیش)
    دیوان غزلیات
    امیدوارم در تحقیقات بعدی خودتان بدون غرض و مرض اظهار نظر کنید و به اعتقاد من شما بهتر است قبل از هر چیز با اصول تحقیق علمی اشنا شوید.
    از درگاه خداوند یگانه مسئلت دارم بیماری های ظاهر و باطن جامعه ما را شفا عنایت کند.

    شهریار؛ سلام بر شما، در چند خط چقدر لطف داشتید؛ (مرض، بیمار و …) اینجا محل معرفی و پاسداشت میراث گذشتگان است بدون تعصب و … و قصد ما پاسداشت میراث گذشتگان و نه معرفی یک مکب

  43. سلام
    من دنیایی از سوال از مکتب شما هستم اکثر کتابهای خطی و عکس های بزرگان در منزل مادرشوهر م هست
    مادر همسرم با اینکه از نوادگان بسیار نزدیک هست و خاطرات و یادگار یهای بسیاری داره ولی هیچ وقت اطلاعاتی به من حتی به فرزندانش نداده لطفا من را با این بزرگان و مکتبشون آشنا کنید

    شهریار: سلام بر شما، من اهل این مکتب نیستم و صرفا یک آرامستان گردم

    1. این بزرگان تنها افتخارات واقعی مملکت ما هستند اگر که بدانیم.
      اساتید خارجی ها ایشان را از ما بهتر میشناسند و از لطف بی دریغشان بهره مند هستند. حتی کتبی در جواب سوالات این محققان به چاپ در امده که ما هم از ان بهره گرفته ایم.
      این بزرگان بار امانت پیامبر اسلام را سینه به سینه بدون دستبرد به ان به دوش کشیده و حقیقت علم دین را به بشریت انگونه که پیامبر تعلیم فرمودند میاموزند.
      ایشان رهایی از هر نوع بندگی و تعصب و نادانی را میاموزند و چراغ علم را روشن نگه میدارند و رسیدن به حیات ابدی و ارامش را محیی میکنند.
      برای اطلاعات بیشتر به این سایت مراجعه کنید.
      http://www.mto.org

    2. همشهری

      با درود به بانو لیلا،
      مادر شوهر تان کار درستی می کنند، در هر کاری شما باید اهل باشی. شما وقتی دانشجو هستین و سر کلاس درس استاد در دانشگاه هستین براتون مهمه بدونین استاد زن داره، چند تا بچه داره، خونه اش اجاره است یا خریده؟ یا براتون اون علمی که درس میده مهمه که یاد بگیرین نمرده بگیرین و برین پی کارتون؟ بقیه اس فضولی نیست که ما ایرانی ها استاد اش هستیم؟

  44. سلام
    مولانا را همه قبول دارن و میشناسند حتی در اروپا و امریکا و اشعارش تحقیق و تدریس میشود.
    ولی کمتر کسی میداند که مولانا شاگرد مکتب طریقت اویسی هست.
    و حتی در اشعار خود ظهور چهل و دومین معلم این مکتب را بیش از 800 سال پیش به شعر و با نام و نام خانوادگی سروده.
    این عجب خضریست ساغی گشته از آب حیات کوه قاف نادر است و نادر عنقاست این
    این بیت را میتوانید در گوگل سرچ کنید تا کل غرل را پیدا کنید.
    معلم حاضر است جوینده و شاگرد نیست.

  45. حسی که شعاع درک او ابعاداست.دردیده علم کور مادر زاد است. علمی که بدست اید از تغییرات.تخنی است که پایه های ان بر باد است. پس شدم بیخودزخود الله گو من نمیگفتم من بوداو.

    شهریار؛ سلام بر شما

  46. سلام
    من هر دو هفته یکبار میرم به قبرستان ابن بابوی ولی متاسفانه نتونستم قبر پیر اویسی رو پیدا کنم
    راهنماییم می کنید و از مزار شیخ صدوق آدرس بهم میدید؟

با ما همسفر باشید

XHTML: امکان استفاده از این کدها وجود دارد: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>