تورهای سفرنویس

tour-image

عضویت در سفرنویس

register-image
register-image

قلعه ارگ انار

قلعه ارگ انار، قلعه ارگ انار یادگاری از دوران ساسانی، قلعه ارگ اناری که در سال 1360 با یک تخریب ارزشی تخریب شد، قلعه ارگ انار که مساحتش 11 هزار متر مربع است، قلعه ارگ انار که تاکنون هیچ گونه کاووشی در آن صورت نگرفته است، قلعه ارگ انار که در حال حاضر ستاد اسکان معتادان است، قلعه ارگ انار که …
قلعه ارگ انار آدرس: استان کرمان، مرکز شهر انار، فی مابین خیابان های رازی (ابن سینای سابق) از شمال شرقی، خیابان نواب از جنوب شرقی، خیابان شهید قدیری (رازی سابق) در جنوب غربی و از شمال غربی به فضای سبز محصور شده است.
نکته اول) این نامگذاری خیابانها در کرمان هم سوژه ای است، خیابان رازی را کرده اند قدیری، ابن سینا را کرده اند رازی!!!
شماره ثبت قلعه ارگ انار در فهرست آثار ملی ایران : ۳۰۳۴۳ تاریخ ثبت 17/11/1389 ه خورشیدی
مختصات جغرافیایی، آب و هوا، نقشه و … قلعه ارگ انار:  E 55″16’13      N 30″52’19
ارتفاع از سطح دریا : 1412 متر

قلعه ارگ انار
قلعه ارگ انار

نامهای دیگر : قلعه انار ، ارگ انار
پیرامون نام (وجه تسمیه) قلعه ارگ انار:
قبل از بررسی نام قلعه ارگ انار بهتر است با شهر انار و علت نامگذاری این شهر با نام انار آشنا شوید؛
1) نام قدیم انار، آبان بوده است، آبان برگرفته از «آبان‌یشت» پنجمین یشت (بخش) اوستاست، این قسمت به ستایش ناهید یا آناهیتا ایزد بانوی نگهبان آب اختصاص دارد.
دکتر باستانی پاریزی می نگارد؛ «آبادیی مثل انار را که در بیابان برهوت و لوت کرمان است، منسوب به ناهید (آناهیتا) می‌دانم؛ چه می‌دانیم که درخت انار و همچنین ماهی دو مظهر ناهید بوده‌اند.»
2) منطقه آبان، زرتشت نشین بوده و پس از حمله اعراب به علت وجود آتشكده، به آن نام نار (آتش) دادند كه به مرور الف زينت به اول آن اضافه شد و به انار تبديل شد.
در نقشه ریگوبرت بون فرانسوی در سال 1771 م نام شهر هنوز آبان است!

نقشه ریگوبرت بون فرانسوی و شهر آبان (انار)
نقشه ریگوبرت بون فرانسوی و شهر آبان (انار)

3) ارگ در لغت به معنی قلعه کوچک درمیان قلعه بزرگ است که دارای برج و بارو باشد. در واقع می توان چنین گفت؛ ارگ ها، قلعه های کوچک و مستحکمی بودند که در درون شهر یا درون قلعه های بزرگ تر ساخته می شدند و به عنوان مقر فرمانروایان ایالت ها و پادشاهان بوده که به همراه درباریان و خدم و حشم خود در آن ساکن می شدند و به اداره امور مملکتی می پرداختند، البته ارگها معمولا در زمان حمله و هجوم های نظامی، مکانی امن بوده برای برای حفظ جان مردم

برج و باروهای قلعه ارگ انار
برج و باروهای قلعه ارگ انار

نکته دوم) در لوح ثبتی اثر؛ قلعه انار قید شده نه ارگ انار! مردم محلی هم به نام قلعه انار می شناسند نه ارگ انار!!
دوران و بانی قلعه ارگ انار: می گویند قلعه ارگ انار ساسانی است! اما هنوز کاووشی دقیق بر روی آن صورت نگرفته و این موضوع اثبات نشده! اما به احتمال فراوان در دوره صفوی بر روی صفه باقی مانده از دوران ساسانی قلعه احیاء و تجدید بنا شده است.
دکتر جعفری‌زند، باستان شناس معتقد است: من قبل از مرمت، از این ارگ بازدید کردم و آثار سفال‌هایی را مشاهده کردم که نشان می‌دهد این بنا پیشینه قبل از اسلام دارد و در این اصلا شکی نیست؛ اگرچه این بنا در دوره‌های اسلامی چندین‌بار بازپیرایی شده است. خشت هاي قطور 40*40 برخي فضاها به دوره ساساني مربوط است، قلعه ارگ انار دارای چندین کوچه زیرزمینی است، باید در گمانه‌زنی‌های باستان‌شناسی مشخص شود که آیا واقعا این کوچه‌ها متعلق به ارگ هستند یا متعلق به لایه کهن‌تری که این ارگ روی آن ساخته شده است.
امکان بازدید از قلعه ارگ انار: امکان بازدید مهیاست، البته …

برج جنوب غربی قلعه ارگ انار
برج جنوب غربی قلعه ارگ انار

پیشینه و تاریخچه قلعه ارگ انار:
می گویند؛ قلعه ارگ انار در دوران ساسانیان بنا شده بود ولیکن در مقطعی از زمان رها و بعد از آن، در دوران صفوی احیاء شد، قلعه در دوران پهلوی اول تخلیه و به حالت نیمه مخروبه مجددا رها شد.

تصویر هوایی قلعه ارگ انار در سال 1352 - منبع انارپرس
تصویر هوایی قلعه ارگ انار در سال 1352 – منبع انارپرس

می گویند؛ قلعه ارگ انار در اواخر عمرش یعنی سال 60 ه خورشیدی تبدیل شده بود به محل اسکان معتادان و قماربازان شهر، در همان سال شخصی با همکاری شهردار و امام جمعه وقت تصمیم به تخریب قلعه ارگ انار یا بهتر بگویم محل فساد شهر انار می گیرد!! پس با لودر راهی به قلعه باز می کند و شروع می کند به تخریب قلعه ارگ انار!!
نکته سوم) قلعه ارگ انار، مجرم بود! مجرم به مصرف‌ مواد مخدر! مجرم به قمار! این جمله طنز نیست، واقعیت است. واقعیت تلخ تاریخی!! مجرم را اعدام کردند و تخریب!

شهید حسین جعفری پور، حاجی پاسدار
شهید حسین جعفری پور، حاجی پاسدار

نکته چهارم) حسين جعفری پور، فرمانده وقت سپاه انار معروف به “حاجی پاسدار” در ۱۷ مرداد ۱۳۶۲ در عمليات والفجر به شهادت رسيد.
متاسفانه بخش عمده ای از فضا ها تخریب شده و تنها تلی از خاک در آنجا باقی ماند، پس اگر به قلعه ارگ انار رفتید و تنها با سطحی صاف روبرو شدید، شوکه نشوید! البته همان معتادان در حال حاضر حفره هایی ایجاد کرده و به اتاقهای طبقات پایین نفوذ کرده اند، باید با آنها هم پیاله شوید و از دهلیزهای دستکند عبور کنید و اتاقهای قلعه ارگ انار را ببینید. این لذت را از دست ندهید.

حفاریهای غیر مجاز در قلعه ارگ انار
حفاریهای غیر مجاز در قلعه ارگ انار

بگذریم، مردم محلی می گفتند؛ در دوران پیش از انقلاب، چندین بار هلی‌کوپتر‌هایی که حامل شهروندان آمریکایی بود، به انار آمدند و قلعه ارگ انار را مورد بازدید قرار دادند! مردم محلی بر این باورند که در قلعه ارگ انار سکه های طلا و … می شود کشف کرد، هنوز هم آثار حفاری غیرمجاز در قلعه ارگ انار مشاهده می شود!

محل اسکان یکی از معتادان در قلعه ارگ انار
محل اسکان یکی از معتادان در قلعه ارگ انار

نکته پنجم) قلعه ارگ انار تاکنون از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مورد کاوش قرار نگرفته است، چرا، نمی دانم! اما توسط کاوشگران و معتادان در حال انجام است! اگر مدیران ما معتاد بودند چه خوب بود!!
نکته مهم) یک سوال بزرگ، چرا یک قلعه ارگ ساسانی در سال 89 ثبت ملی شده است! یعنی سازمان میراث آنجا را ندیده بود! مگر می شود اثری مربوط به دوره ساسانی با مساحت بیش از 11 هزار مترمربع دیده نشود!!
باز هم بگذریم، حدود 15 سال پس از آن تخریب ارزشی! تپه شمالی مجاور قلعه ارگ انار تبدیل شد به پارک! درخت کاشته شد، سرویس بهداشتی ایجاد شد، وسایل بازی نصب شد! آخر مگر کسی آنجا نبود! مگر بر روی قلعه باستانی، پارک می سازند!

ضلع شمالی قلعه ارگ انار و احداث فضای سبز
ضلع شمالی قلعه ارگ انار و احداث فضای سبز

باز هم بگذریم، در همان سال 89 (البته 12روز قبل از ثبت قلعه ارگ انار) در 80 متری شمال غربی آن یک شهید گمنام را دفن می کنند و تصمیم می گیرند گنبد و ضریحی درست کنند برای آن شهید گمنام! اعتراضهای فراوانی برای جلوگیری از ساخت ضریح انجام شد و …

اسکلت حرم شهید گمنام در حریم قلعه ارگ انار
اسکلت حرم شهید گمنام در حریم قلعه ارگ انار

آقای محمدرضا نسب عبدالهی پیگیر ماجرا می شود، کار به نشریات، سایتها و رسانه های خارجی می رسد، اصلا شهر انار به این موضوع شهره می شود و آقای عبداللهی پیروز ماجرا و تنها اسکلت حرم شهید علم می شود و از ادامه کار جلوگیری می کنند و مقرر می شود؛ تمهیداتی اندیشیده، که حرمت این شهید حفظ شود و از سوی دیگر کمترین اغتشاش بصری در خصوص قلعه ارگ انار اتفاق بیافتد.
نکته ششم) فاتحه‌خوانی برای شهید گمنام خوب است اما پول ریختن و نخ بستن و امثال آن را باید ترک کرد.

تصویر هوایی قلعه ارگ انار، شهید گمنام، فضای سبز و ...
تصویر هوایی قلعه ارگ انار، شهید گمنام، فضای سبز و …

باز هم بگذریم؛ قلعه ارگ انار در حال حاضر نگهبان ندارد! قلعه ارگ انار راهنما ندارد! رد موتور در فضای داخلی قلعه ارگ انار قابل مشاهده است! معتادان و کارتن خوابها در قلعه ارگ انار در حال زندگی هستند! زباله ها در قلعه ارگ انار بیداد می کند! باران در حال شستن پای دیواره ها و ستونهای قلعه ارگ انار است! آسیب ها و شوره های ناشی از باران قلعه ارگ انار را به زودی از بین خواهد برد! رطوبت تصاعدی هم مزید علت است! بر روی تپه باستانی مجاور قلعه ارگ انار پارک ساخته اند!! و …
باز هم بگذریم، حرم آن شهید ساخته نشد اما در چند متری آن خانه هایی که دارای بافت تاریخی بود، تخریب و عمارتهای چند طبقه بالا رفت! راستی اگر جای آن خانه بنای یادمان شهید بود چه می کردید! واقعا نمی دانم چرا همیشه همه مسائل را قاطی پاتی می کنیم! به نظر من فضا همان فضاست، یک زمان تخریب ارزشی، یک برهه از زمان جلوگیری از یادمان یک شهید و در نهایت یک زمان فراموشی و تخریب و ساختن خانه …

ساخت و ساز غیرمجار در 10 متری قلعه ارگ انار
ساخت و ساز غیرمجار در 10 متری قلعه ارگ انار

مشخصات و معماری قلعه ارگ انار:
ارگ انار با پلانی 5 ضلعی بر روی تپه ای در مرکز شهر انار قرار دارد که دارای 9 برج اصلی است و ضلع شمالی قلعه ارگ انار 98 متر، غرب 128 متر، شرق 94 متر و جنوب آن که با دو ضلع 70 و 30 متری فضای کل قلعه را در بر گرفته است، ابعاد قلعه را شکل داده اند. مساحت کل قلعه ارگ انار حدود 11 هزار متر مربع است.
درحال حاضر برای زیبایی قلعه ارگ انار پیرامون باروها و برج های بیرونی از کاه گل بهره گرفته شده است و کنگره های قلعه بازسازی شده است و نورپردازی مناسب نیز در این خصوص صورت گرفته است.
نکته هفتم) تمام کودکانی که من را در حال عکاسی می دیدند، توصیه می کردند، شب را در انار بمانم و از نورپردازی زیبای قلعه نیز تصویر تهیه کنم.

قلعه ارگ انار و زیبایی شب
قلعه ارگ انار و زیبایی شب

ورودی اصلی قلعه ارگ انار در ضلع جنوبی عمارت قرار داشته و دربی قدیمی هم تا سال 60 بر روی آن استوار بوده! در حال حاضر کسی از دروازه خبری ندارد. قلعه ارگ انار با استفاده از خشت خام ساخته شده است که جهت مرمت آن از آجر نیز استفاده کرده اند.

جداره شرقی قلعه ارگ انار
جداره شرقی قلعه ارگ انار

به احتمال فراوان در ساختمانهای ارگ از گچبری و آجرکاری برای تزئینات استفاده شده است که به علت تخریب آن به کلی از بین رفته و آنچه در حال حاضر قابل مشاهد است تنها بخش اندکی از آثار آجر کاری است.

نمای زیبای داخلی یکی از برجهای قلعه ارگ انار
نمای زیبای داخلی یکی از برجهای قلعه ارگ انار

به احتمال فراوان ساختمانهای قلعه ارگ انار بیش از 2 طبقه بوده اند که شوربختانه طبقات بالایی در همان سال 60 با لودر تخریب شده بود انبوه آوار و ارتفاع آنها در فضای ارگ چنین می گوید.

فضاهای چند اشکوبه باقی مانده قلعه ارگ انار
فضاهای چند اشکوبه باقی مانده قلعه ارگ انار
فضاهای چند اشکوبه باقی مانده قلعه ارگ انار
فضاهای چند اشکوبه باقی مانده قلعه ارگ انار

معمولا فضای حاشیه قلعه ها برای عوام و با کاربری مسکونی، خدماتی، و عامه نشین بوده و اصطبل ها، طویله ها و … در حاشیه قرار داشته اند و بناهای مرکزی در میان ارگ قرار دارند و مقر حکومتی و مرکز سیاسی ارگ می باشند.کاوشهای باستان شناسی می تواند در بررسی دقیق نوع نقشه، معرفی فضاها، عناصر تشکیل دهنده و نحوه استفاده و استقرار آنها را در مجموعه کمک کند. در واقع این ارگ، شناسنامه شهر انار است؛ بنابراین تمام افرادی که در این شهر زندگی می‌کنند، در حفظ این ارگ ذی‌نفع هستند و فقط نباید یک گروه یا یکNGO  از این ارگ حمایت کند.

یک از دالانهای قلعه ارگ انار که کاووش نشده، با همراهی یک کارتن خواب!
یک از دالانهای قلعه ارگ انار که کاووش نشده، با همراهی یک کارتن خواب!

ته نویس) این گزارش را بدون اجازه و با افتخار تقدیم می کنم به دوست جدیدم جناب آقای محمدرضا نسب عبدالهی

گزارش ها و روزنویسهای سفرنویس درخصوص قلعه ارگ انار:
فراموشی قلعه ارگ انار (مرداد 93)
منابع و سرچشمه ها گزارش قلعه ارگ انار:
پرونده ثبتی سازمان میراث فرهنگی  قلعه انار،  تهیه شده توسط پیمان رضاخدابخشی و حسین حاج اکبر زمانی
جغرافیای کرمان، احمدعلی خان وزیری، تصحیح ابراهیم باستانی پاریزی
تهدید یکی از قدیمی‌ترین بناهای خشتی قبل از اسلام، روزنامه همشهری 23 آبان 1391
مقالات دکتر علیرضا جعفری زند (باستان شناس)
مناقشه بر سر احداث آرامگاه شهید گمنام در حریم یک ارگ تاریخی، BBC
مرمت ارگ ساساني شهرستان انار با آجرهای جدید روزنامه شرق 5 دی 1390
رنج های ارگ انار،  روزنامه شرق ، شماره 1458 به تاريخ 17/11/90
کتاب قانون هفت قلعه، نویسنده محمدابراهیم باستانی پاریزی
اقلیم و معماری، نویسنده مرتضی کسمائی
پایگاه انار پرس
اینجا را با دوستان خود به اشتراک بزارید

همسفران

  1. درود بر شما . گزارش زیبا ، جالب و مفصّل و مستدلّ تان را خواندم و بسیار تحت تأثیر قرار گرفتم …

    یک پرسش : پیوند مرحوم حسین جعفری پور ، فرمانده ی وقت سپاه ، با این مطلب ، چه بود ؟

    شهریار: سلام و سپاس از نگاهتان، همان طور که در گزارش نوشتم؛ ایشان در سال 60 کل قلعه را با لودر تخریب کردند!

    1. لعنت خداوند یکتا بر اوباد لعنت پیامیران بر او باد لعنت صالحان بر او باد

      لعنت خداوند یکتا بر پاسدار جعفری پور لعنت پیامیران بر او باد لعنت صالحان بر او باد

  2. سلام
    واقعا نمي دونم چي بگم.اي كاش معتاد بودند خوب بود

    شهریار: رضا خان سلام، تازه دارم با شخصیتت حال می کنم، هم نفسیم انگار، باید بیشتر با هم باشیم

  3. سلام.
    مانند همیشه لذت بردم. سپاس.
    – نکته اول ذکر شده در ابتدای گزارش ,در عین جالب بودن قابل تامل هم هست. با نامها قرار است یاد کنیم نه مبالغه.. اینطوری حرمت نام کسی که خونی برای وطنش هم ریخته از بین میبرند!!
    – ظاهر سازی در مورد این ارگ چیز دیگری است که برایم جالب است. نورپردازی شبانه از دیوارها و در ورای دیوارها؟؟!!
    مستدام باشید.

    شهریار: درود، از دیدار شما و مادر گرامی خرسندم
    می خواستم عکسی را اینجا قرار دهم اما … اما تنها برای شما ارسال می کنم

  4. سلام، ممنونم از گزارش جامع و مفید شما. دو نکته
    1-شهید جعفری ارگ را با لودر صاف کرد، پس این چیزی که الان وجود داره بازسازی شده یا ایشون یه مقداری از ارگ را تخریب کرد؟
    2-این جمله ارزشمند است که وظیفه حفظ بنا فقط مربوط به میراث و NGO نیست بلکه مربوط به مردم کشور و شهر و محله هم هستش

    شهریار: سلام بر شما، ایشان برای ترس معتادان این عمل را انجام داد، و می گویند خودش بر پشت لودر نشست و در یک روز تا آنجا که توانست تخریب کرد، داخل محوطه ارگ تنها تلی از خاک باقی مانده ، که اشکوب های طبقه زیرین در برخی از قسمتها هنوز سالم است و دهلیزهای جدیدی که معتادان جدید زده اند به آنها، راه دارد.

  5. مطلب دردناکی بود ………

    بی اختیار یاد مینیاتورهای داخل چهل ستون اصفهان افتادم که در زمان انقلاب چگونه با تیشه به جان آنها افتادند و کندند ….

    عکسهاش رو دارم …. و در آینده منتشر می کنم ….

    شهریار: شوربختانه ، همیشه دیدن این عمارتها در سفر ، خلقمان را تنگ می کند

  6. در سفر دو سه سال پیش به انار، با اوضاع نابسامان میراث فرهنگی این شهر به ویژه ارگ و کاروانسرا آشنا شدم! امیدوارم که گزارشی هم از شهر و قلعه مروست بگذارید چون آنجا ه از حیث اهمیت و البته بی توجهی دست کمی از انار ندارد!
    پیروز باشید

    شهریار: در انار چند مکان دیگر را دیدم ، اما مروست را خیر، امیدوارم سعادت سفر به آنجا را داشته باشم

  7. مولود طباطبایی

    مرثیه ای بر قلعه ارگ انار و صدها اثار با ارزش دیگر سرزمین مان

    هفته گذشته سفری به همدان داشتم و مرثیه ای بر مسجد جامع که قدمت ان به روایتی عصر صفوی است ساعت افتابی ان به یغما رفته بود صحن مسجد به حیاط اضافه شده بود .
    متاسفانه مسیولین هم امانتدار نیستند .

    شهریار؛ سلام بر شما ، بیشتر میدران میراث خواراند تا میراث دار، و شاید هم بر این تصورند که ارثیه پدری است ، چیزی که در دستشان است

  8. اهل انار

    دوستان عزیز سلام، ارگ انار سه طبقه بوده که در سال 1360 یکی اط طبقات آن توسط برخی افراد که در این گزارش به انها اشاره شده، تخریب شده. دو طبقه دیگر زیر آورار طبقه تخریب شده، مدفون هستند. علاوه بر ان دو طبقه که زیر تلی از خاک قرار گرفته، برج و باروی ارگ هم خوشبختانه سالم مانده.

    شهریار: سلام و سپاس از نوشته و نگاه شما، موضوع اول آنکه هیچ قلعه و یا ارگی با تعداد طبقات منظم و مشترک در هیچ کجای دنیا وجود ندارد، البته ما می توانیم درخصوص این قلعه با توجه به شواهد باقی مانده بگوییم شاید در برخی از قسمتها ، تا سه طبقه هم عمارت بنا شده است، اما تنها بر اساس حدس و گمان
    نکته بعد آنکه در بعضی از قسمتها به دلیل شرایط آب و هوایی، طبقات زیرین هم از بین رفته و تنها تلی از خاک باقی مانده.

    در تصویر زیر قسمتهای تخریب شده کامل را می توانید مشاهده کنید

    تلی از خاک در مرکز قلعه ارگ انار

  9. سلام شهريار عزيز
    از اين كه مي بينم صبح زود نظر گذاشتي ممنونم و افتخار بزرگي است براي وبلاگ سفر به ديگر سو كه بازديد كننده اول صبح دارد:)
    ما هم همينطور
    به شما هم تبريك عرض مي كنيم كه در بخش وبلاگ منتخب شديد.الحق كه زحمات و كنجكاوي شما بيش از اين لايق قدرداني است
    هم صحبتي با شما و شنيدن سخنان شيرين و شيواي شما هم براي ما مسرت بخش است.خلاصه خيلي دوستت داريم آقا شهريار.
    موفق و مشكوك باشيد

    شهریار: همه چیز خوب بود ، مخصوصا آن قسمت مشکوک باشید ؟؟

  10. سلام آقا شهریار
    حالا که به انار رفتید کاش در مورد آرامگاه بشر حافی و صحت و سقم ارتباط این آرامگاه با بشر حافی معروف در تاریخ تحقیق می کردید و مطلب می نوشتید .
    مطالب و تحقیفات شما در سایت برای من بسیار آموزنده است
    با تشکر – مهدی بیات

    شهریار: سلام بر شما
    رفته ام اما فرصت نوشتن ندارم، امیدوارم به زودی بتوانم بنویسم، اط لطف شما نسبت به حقیر هم سپاس گزارم

  11. تازه وارد

    باسلام وتبریک فراوان بخاطر موفقیتی که با رنج سفرهای بسیار کسب کرده اید.

    راستی سفر بخیر.تابحال راجع انار نشنیده بودم.امیدوارم تا روزیکه بتوانم آنجارا ببینم مقاوت کند.

    موفق باشید.

    شهریار: بانو ع ن شما که تازه وارد نیستید، شما خودتان میزبانید، انار شهر زیبایی است با آثار فراوان و مردمی خون گرم، به زودی چند اثر دیگر شهر را هم معرفی خواهم کرد

    سپاس از پیام تبریک شما

  12. درود جناب شهریار
    با نگاه خواندم و نه بلند! و آرام افسوس خوردم. اما طنز بود اینکه به جای جمع اوری معتادان ارگ را تخریب کردند.
    شاید حکایت این روزهای بلادشاپور شهر قدیمی دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد را دارد. شهری رها شده که مأمن معتادان و بزهکاران شده

    دردناک است و دردناک

    سپاس از گفتن این همه نا گفته ها

    شهریار: درود بر شما، این اتفاق در شهر تهران و محله عودلاجان هم بود، به علت جرم خیز بودن منطقه ، کل خانه ها را تخریب کردند ، البته ته ماجرا چیز دیگری بود!!! که نمی شود گفت
    خانه ها مجرمند!!!

  13. باسلام و عرض ادب
    الان که مثلا آدمهای مثلا بهتری و باعقل تری روی کار بودن و هستن که خیلی از بناهای باارزش رو خراب کردن و حالا چه برسه به اونموقع ها که حداقل از نظر راهنمایی و مشاوره پیرامون حفظ آثار تاریخی و گردشگری کشور کس به خصوصی وجود نداشت و اونم مثلا تو انار.
    موفق باشید…

    شهریار: درود بر شما
    واقعا شرایط محیطی و فرهنگی آن زمان با اکنون خیلی متفاوت است و لیکن نمی دانم چرا تخریب های این زمان بیشتر است!

  14. سلام
    گزارش کامل مثل همیشه..نورپردازی شب من و یاد قلعه فلک الافلاک مینداخت..خودمم وقتی داشتم عکس و میگرفتم حال عجیبی داشتم(خاله)…موفق باشی.

    شهریار: موضوع خاله را نگرفتم!!!!

  15. چرا کسی ندیده قلعه رو؟برای اینکه کسی که خودش به خواب می زنه ،نمی تونی از خواب بیدار کنی

    مرسی که حرف بچه هارو گوش کردید و ظاهرا هم نتیجه خوبی داشت

    و بسیار ممنون از لطفتون به پوریا.

    شهریار: به زودی پوریا را لینک خواهم کرد

    1. خیلی خیلی ممنونم…الان بهم زنگ زد و با چه هیجانی از اینکه شما لینکش کردید حرف می زدو اینکه حالا چی بنویسه…برای این همه لطف واقعا سپاسگزارم…در نوع خودش داره می شه مدرسه سفر نگار پروری مجازی به یاری و لطف شماو البته علیرضاو بقیه

      شهریار: امیدوارم یک شفق دیگر باشد

  16. متشکرم برای نوشته های خوبتان
    متاسفم برای تاریخ تخریب شده ی انار

    شهریار: اوضاع انار خراب تر از آن چیزی است که نوشتم ، آثار مهم در حال تخریبند، به زودی خواهم نوشت

  17. با درود و احترام ؛

    بی شک خانه ها مجرم نیستند… اما این نکته را هم در نظر داشته باشیم توجه به آثار تاریخی پدیده ای متعلق به دوران مدرن است. اکنون که کم کم خواسته ناخواسته به این دوره وارد شده ایم “آثارتاریخی” و از همه مهم تر “گردشگری” در ذهن مردمان ما پدیدار می شود چیزی که در گذشته اصلا اهمیت نداشت!!! جالب تر این که بسیاری به دیدن مکان های تاریخی می روند و در کنار آن هم عکس های یادگاری فراوانی می گیرند اما اگر از آنها بپرسیم چرا به دیدن این مکان آمده اید نمی توانند دلیل واضحی ارائه دهند!؟ گزارشتان مانند همیشه دقیق و در عین حال فارغ از عبارت پردازی های مخل بود…

    شهریار؛درود بر شما، تخریب و ویرانی همان طور که از نامش پیداست، کاملا مشخص و واضح است چه در زمان حال باشدو چه در زمان قبل از میلاد!!!

    1. درود بر دوست گرامی ام جناب شهریار

      آنگاه که ما خانه ی قدیمی مان را خراب می کنیم تا خانه ای متناسب با نیازهای امروزمان بسازیم به نظر نمی رسد تخریب و ویرانی بد و ناپسند باشد.این دغدغه و خاطرات گذشته ی ماست که چنین تخریبی را نمی پسندد. بازگشت من و شما به گذشته و جستن هویت و معنایی متفاوت از زندگی امروزی ماست که تخریب آن اثار را برنمی تابد.من نیز چون شما می اندیشم اما این اندیشه متعلق به زمانه ماست نه گذشتگان مان ؛ گذشتگان ما به سادگی خراب می کردند و می ساختند و اصلا بحث اصالت گذشته برایشان مطرح نبود چون دیروز و امروز شان مانند ما چنینی دگرگون نشده بود… اما هنوز پرسش من بی پاسخ مانده که چرا امروز گردشگری و چرا دیروز نه؟
      شاد باشید و قلم تان همیشه روان

      شهریار: سلام بر شما
      خانه پدری من و شما ، مورثه شخصی است ، و کسی هم حق جسارت به میراث پدری من ندارد، اما قلعه ای از زمان ساسانی ، یا خانه یک نویسنده شهیر ، یا مسجدی از دوران صفوی میراث همه ایرانیان است ، اگر همه بر این تصور بودند که تنها راه مدرنیه خراب کردن است، که ما هیچ چیز نداشتیم.
      بنا بر این باور ، هیچ اثری از هیچ دوره ای نباید در این سرزمین باقی می ماند، نه ساسانی ، نه سلجوقی ، نه هیچ سلسله ای که در کتاب های تاریخ از آنها خوانده ایم!!!
      سفر و گردش در تمامی دوره ها وجود داشته و بهتر است اشعار بزرگان ادب کشورمان را یک بازنگری کنیم تا ببینیم چند بار از کلمه سفر و گردش استفاده کرده اند!

با ما همسفر باشید

XHTML: امکان استفاده از این کدها وجود دارد: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>