تورهای سفرنویس

tour-image

عضویت در سفرنویس

register-image
register-image

شهر آلاشت

شهر آلاشت
نامهای دیگر : اِلاشت ، اَلاشت ، ایل دشت
پیرامون نام (وجه تسمیه) :
اِلاشت؛ اِلاش نام درختچه ای به اندازه بوته زرشک است با ساقه های تیغ دار با این تفاوت که میوه آن به شکل قلافی است سیاه رنگ که برای دانه افشانی از هم باز می شود (شاید «اِلا» به معنی ، باز وگشاده ، ریشه همین نام باشد) و بر روی ساقه گیاه می ماند این درختچه ها را در آلاشت هر رهگذری در کنار بوته های فراوان زرشک می تواند ببیند
اَلاشت: دو حرف اول این واژه یعنی«ال» خود معانی و تعابیر مختلفی ؛

پانوراما (سراسر نمای) شهر آلاشت
پانوراما (سراسر نمای) شهر آلاشت

1) اَل درختی است که در منطقه به وفور یافت می شد (مکان درخت اَل) اَل درختچه ای است از جنس کُرنوس (kornus ) که در ایران سه نوع آن موجود است که یکی از آنها «سیاه اَل»  است که در سراسر جنگل های کرانه دریای مازندران می روید (لغت نامه دهخدا)
2) اَلاشت به معنی آشیانه عقاب ؛ اَل+ شت.  اَل=عقاب و اشته=آشیانه .قابل ذکر است که مردم آلاشت به عقاب «اَلّه» هم می گویند .با این وصف آۀاشت جایی است که آشیانه عقاب بود  ویا عقابها در آنجا می نشستند یعنی ارتفاع این منطقه در حدی است که آشیان عقاب ها می باشد. عقاب هنوز هم در آلاشت فراوان دیده می شود.
الف) اَل ،علاوه بر عقاب به تپه یا بلندی نیز گفته می شود مانند البرز،الوند.
ب) اَشت را می توان گرفته شده از کلمه یشتن و یشت یعنی پرستش دانست و الاشت را «تپه پرستش» یا بلندی قربانگاه معنی کرد. با توجه به این که در منطقه آلاشت نشانه های تاریخی و اماکن فراوانی وجود دارد که می تواند بیانگر زندگی مهر پرستان باشد. (معبد دختر پاک)
مردم این منطقه به گویش محلی آن را هنوز «اِلاشت» تلفظ می کنند ، بر اساس تحقیقات انجام شده کلمه «اِلاشـت» از زمانی به «آلاشت» تبدیل شد که ماموران ثبت احوال به غلط در شناسنامه های مردم و پس از آن سازمان جغرافیایی ارتش کلمه «آلاشت» را نوشتند و بعد از آن نام این منطقه در کتابها به آلاشت ذکر گردیده است .

عکسی قدیمی از روستای آلاشت با سقفهای چوبی
عکسی قدیمی از روستای آلاشت با سقفهای چوبی

ایل دشت ؛ برخی معتقد هستند از آنجائيكه اين محدوده از دير باز محل اسكان،‌استقرار و گذر ايلات و طوايف كوچنده و … بوده اين سرزمين بنام ايل دشت شناخته شده كه به مرور زمان به ال دشت و سپس به آلاشت تغيير نام پيدا كرده است و مردم آلاشت از سرزمین الشتر لرستان به اینجا آمده و ساکن شده اند .
درکتاب تاریخ مختصر احزاب سیاسی ایران، ملک‌الشعرا بهار قید شده ؛ پالانی ها که نام ایلی کردستانی است در زمان نادرشاه افشار از دشت زهاب کرمانشاه به آلاشت و سوادکوه مازندران کوچ داده می‌شوند. در اصل این ایل، کرد کاکه ایی هستند و هم اکنون نیز به زبان کردی کلهری و گورانی صحبت می‌کنند و پیرو مذهب اهل حق می‌باشند و نام پهلوانی که در منطقه آلاشت زیاد دیده می شود تغییر نام یافته همین ایل در شهر آلاشت است.

تابلوی آلاشت (از جاده فیروزکوه ، سه راهی آزادمهر)
تابلوی آلاشت (از جاده فیروزکوه ، سه راهی آزادمهر)

پیشینه و تاریخچه شهر آلاشت :
روستای آلاشت در سال 1352 تبدیل به شهر شد و در همان سال شهرداری آن بنا شده است .
اطلاعات جغرافیایی شهر آلاشت:
الف) مختصات جغرافیایی ، آب و هوا ، نقشه شهر آلاشت و … : E 52″05’14  N 36″02’00
ب) ارتفاع از سطح دریا : 1689 متر
ج) دامنه دمای آلاشت : فی مابین 7 و نیم تا 10 درجه سانتی گراد
شهر آلاشت دارای دو چشمه است که آب آشامیدنی شهر از چشمه «هری خامن» تهیه و مردم از آن مشروب می شوند.
نکته : با توجه اینکه مسیر آلاشت معمولا در بیشتر اوقات سال ، پوشیده از مه است ، رانندگی در این جاده کمی دشوار است ، فلاشرهای روشن ، استفاده از مه شکن (طلق های رنگی برای نصب بر روی چراغ های خودرو) ، دنبال کردن خط سفید وسط جاده و عدم خروج از مسیر اصلی توصیه های اصلی ما به شماست.

ورودی جاده آلاشت با طاقنمایی از ماکت واگنهای معادن زغال سنگ
ورودی جاده آلاشت با طاقنمایی از ماکت واگنهای معادن زغال سنگ

ج) روستا ها : امامزاده حسن (سرکوه) ، چرات ،
پوشش گیاهی ؛ كوهستاني جنگلي از درختان جنگلي و ميوه اي چون تلكا ، زالزالك ، ازگيل ، زرشت ، ترنج ، سف ، ممرز ، مرس ، موزي ، سنوبر ، سرو ، كاج ، سيتي ، آلوچه ، آلو ،‌ سيب ، گلابي ، گيلاس ، گردو ، آلبالو ، شاه توت ، زرد آلو و هلو و … همچنين گياهان دارويي همچون بنفشه ، گل پامچال (بچابچا) گل گاوزبان ، آويشن كوهي (آشمك) و …
مردم شناسی و جامعه شناسی :
* بازدید از موزه مردم شناسی شهر آلاشت توصیه می شود ، جمعیت باسواد شهر ۷۴۴ نفر می‌باشد که شامل ۳۹۰ نفر مرد و ۳۵۴ نفر زن می‌شود. در این شهر۱۷۳ نفر بی‌سواد می‌باشند.
1) جمعیت شهر : مطابق با سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵، آلاشت دارای ۲۸۷ خانوار و جمعیتی معادل ۹۷۶ نفر می‌باشد که ۴۷۸ نفر مرد و ۴۹۸ نفر زن می‌باشند.
2) زبان و گویش :
3) مذهب : شیعه دوازده امامی
4) آیین ها ، سنتها ، آداب و رسوم و … :
الف) جشن «عید محله» Ayd Mahaleh ؛ در 28 تیر ماه هر سال که در میان اهالی به «عید محله» Ayd Mahaleh مشهور است ، اهالی با اسب به روستای امام حسن (سرکوه) آمده و در جوار امامزاده حسن تجمع می کنند و جوانها به پس از زیارت کردن در امام زاده و خواندن نماز به کشتی و زورآزمایی می پردازند.

معماری کوچه های قدیمی روستای آلاشت
معماری کوچه های قدیمی روستای آلاشت

ب) جشن تیر ما سیزده شو ؛ در زمان آغاز باران پاییزی شروع می شود و مربوط به ستایش فرشته نگهبان باران است ، مردم آلاشت در این روز قطعه چوبی را برای دوری از آسیب و رفع بلا، زیر فرش خانه خود قرار داده و سال بعد دوباره آن چوب را برداشته و چوب دیگری را دعا خوانده و برای رفع بلا به جای آن قرار می دهند. ناگفته نماند که در این روز، مردم غذاها و شیرینی های محلی درست کرده و به میدان شهر آورده و آن روز را جشن می گیرند.
ج) جشن باران بس یا وارش وسه؛ اجرای این رسم در زمانی است که باران بیش از انتظار ببارد و کشاورزان و باغ داران از بارش باران راضی شده باشند. در این صورت خانمی با پوشیدن لباس کهنه و مندرس و با در دست گرفتن جارو و سه پایه آهنی، اجاق و یک سیخ کباب در کوچه های محل راه می افتد و شعر می خواند. البته لازم به ذکر است که این شخص باید زنی پاک و عفیف باشد. این شخص باید گل را بر سر و صورت خود بمالد و بگوید: افتابی افتابی. یعنی در واقع او از آفتاب طلب کمک می کند و از مردم طلب انعام می کند تا باران بند بیاید.
د) بازی های محلی ؛ 1. آغوز بازی یا آغوز کا (گردو بازی) 2. بورده بورده (مراسمی در عروسی ها) 3. میشکا پر، تیکا پر (همان کلاغ پر) میشکا به معنی گنجشک 4. پلاپتی کا یا خاله خاله کا (همان خاله بازی) پلاپتی کا یعنی پلو پختن بازی 5.پنجه بیتن ( همان مچ انداختن است) 6. میرکا بازی 7. چک کشتی
5) ره آورد (سوغات) :
الف) صنایع دستی : چادر شب بافی ، جوراب بافی (پنج قلاب)

اتاق چادر شب بافی در ساختمان صنایع دستی آلاشت (پاچال)
اتاق چادر شب بافی در ساختمان صنایع دستی آلاشت (پاچال)

ب) شکمی : 1. سبزی پلو با مغز گردو و پنیر خیکی. 2. شیش انداز: فسنجان با رب ازگیل و دون انار بدون گوشت و با تخم مرغ. 3. دیس کباب: بره درسته که شکمش را با آلو و مغز گردو پر می کنند. 4. کئی پلا: این غذا از معمول ترین غذاهای استان مازندران محسوب می شود که در آن کدو حلوایی را ریز کرده و سرخ کرده و با برنج می پزند و معمولا با نیمرو و ماست آن را می خورند. 5. خورشت آلو بخارا با زرشک و گوشت. 6. ورساق: نوعی شیرینی است که در روز عید فطر می پزند که با آرد برنج، شیر و روغن درست می شود. 7. کنس نون: ازگیل پخته شده را له می کنند و در قالب های پهن خشک می کنند و به عنوان دسر مصرف می کنند.
جاذبه های گردشگری :
1) اماکن و جاذبه های طبیعی :
آبشار چرات (آبشارنارم) در روستای چرات در 22 کیلومتری آلاشت در دره ای به همین نام قرار دارد. آبشاری با ارتفاع 10 متر.
معادن زغال سنگ کارمزد و کارخانه زغال شویی

ورودی محوطه معدن زغال سنگ کارمزد آلاشت
ورودی محوطه معدن زغال سنگ کارمزد آلاشت

2) آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی :
محوطه قدیم شهر آلاشت (به شماره ثبت ملی 867) معروف به خانه رضاشاه پهلوی (این خانه متعلق به پدربزرگ ایشان مراد علی خان بوده و سپس به برادر رضاشاه مصطفی خان رسیده است و تنها رضا در این خانه به دنیا آمده است) که در حال حاضر موزه مردم شناسی شهر آلاشت است و به همت شهرداری در سال 1388 احیاء شده است .

موزه مردم شناسی آلاشت
موزه مردم شناسی آلاشت

3) میادین و خیابان های مشهور :
محله کاربار  در بالادست شهر آلاشت (منطقه اداری و تاسیساتی شهر) پمپ بنزین شهر آلاشت ، ساختمان هواشناسی ، نیروی انتظامی ، هتل قدیمی و … در این منطقه قرار دارد.
4) سایر :
مسجد رضاشاه ؛ مسجد جامع یا مسجد امام حسین (ع) به دستور محمدرضا شاه برای یابود پدر در شمال غربی آلاشت بنا شد  و در قسمت شمال شرقی آن نیز مجسمه ای از رضا شاه در آن نصب شد که در سال 58 مجسمه تخریب شد ، نمازهای صبح ، ظهر و عصر در این مسجد برگزار می شود و امام جماعت مسجد نیز در یکی از سویتهای شهرداری مستقر است ، با توجه اینکه مسجد در بالادست شهر قرار گرفته و بیشتر ساکنین در پایین محله اسکان دارند ، نمازهای جماعت ، روضه ها ، عزاداری ها  و … در سه تکیه شهر برگزار می شود . تکیه پاهلونی خیل (پهلوان خیل ، بالا تکیه ، تکیه بالا) در کنار موزه ، حسینیه و یا تکیه گلک خیل در پایین محله و حسینیه امامزاده شاهنور در مرکز شهر قرار دارد ، البته یک تکیه در محله کاربار به عنوان تکیه کاربار نیز محل تجمع کارباری هاست. مسجد امام حسین (ع) مسجدی است که دیواره های آن با سنگ مزین شده و دو منار در کنار گنبد 12 ترک طلایی رنگ در هر کجای شهر که باشید پیداست ، معمولا بیشتر اوقات درب مسجد باز است و مسافران می توانند برای اسکان موقت به این مسجد مراجعه کنند.

مسجد امام حسین آلاشت (رضا شاه سابق)
مسجد امام حسین آلاشت (رضا شاه سابق)

رصد خانه آلاشت (رصد خانه آیت الله صالحی مازندرانی) ؛ رصد خانه آلاشت در سال 1386 به همت شهرداری در زمینی به وسعت 3000 متر مربع و زیربنای 300 متر در ارتفاع 1773 متری از سطح دریا بنا شده است ، رصد خانه مذکور اولین رصد خانه استان مازندران و حاشیه دریای خزر است که از سه طرف به پرتگاه و از یک طرف به دامنه کوه محصور شده است. این رصد خانه که در محله «کاربار تپه سر» احداث شده دارای تلسکوپ 14 اینچ LX200R است که زیر گنبدی به قطر 4 متر نصب شده است. از دیگر امکانات مجموعه می توان به آسمان نما، ترازوی نجومی، مجموعه کامل نرم افزارها کتب و عکس و پوسترهای اخترشناسی، اتاق رایانه و سالن همایش اشاره کرد. حمل کلیه مصالح ساختمانی به بالای تپه محل احداث رصدخانه توسط اسب صورت گرفته است. ویژگی های منحصر به فرد اقلیمی شهر آلاشت نظیر ارتفاع زیاد از سطح دریا، نداشتن آلودگی هوا و آلودگی نوری، داشتن آسمانی صاف و بدون غبار، این مركز را به بهشتی برای منجمان و رصدگران تبدیل كرده است.  ساخت گنبد این رصدخانه و تجهیزات آن توسط شرکت صنایع اپتیک اصفهان و با مشارکت شرکت اخترنمای شیراز انجام گرفته است. برای رفتن به رصد خانه باید از پله های آن بالا بروید.

رصد خانه شهر آلاشت
رصد خانه شهر آلاشت

معبد دختر پاک ؛ در جنوب شهر آلاشت در روستای گلیان ، این معبد در 800 متری آلاشت و در روستای گلیان قرار دارد و مدفن بانویی والا مقام است . این معبد تنها برای ورود بانوان است و مردان حق ورود به آن را نداررند و اهالی معتقد هستند ماری بزرگ از این معبد مراقبت می کند و در صورت ورود مردان آنها را نیش می زند و معمولا روزهای جمعه دختران و زنان حاجتمند منطقه برای گرفتن مراد راهی «معبد دختر پاک» می شوند. برخی معتقد هستند قبل از اسلام این مکان معبد آناهیتا بوده ولیکن در هر صورت تحقیقات جامع و کاملی بر روی این معبد انجام نشده البته دکتر “پرویز ورجاوند” از کارشناسان میراث فرهنگی معتقد است این عبادتگاه دارای المانهای آیین ناهید است. اگر شما اهل پیاده روی هستید رفتن به این معبد حتما توصیه می شود ، چون مسیر برگشت شما سربالایی است !!
هتل  قدیمی آلاشت ؛ هتل مذکور در دوره پهلوی دوم و برای اسکان موقتی خانواده دربار بنا شده ولیکن در سالهای اخیر رها شده و نیمه مخروبه است و قسمتی در اختیار شرکت نفت و کارکنان پمپ بنزین می باشد. محل فرود هلیکوپتر داخل محوطه حیاط که با بتون ساخته شده هنوز مشخص است.
ساختمان صنایع دستی شهر آلاشت ؛ در ساختمان مذکور صنایع دستی که توسط اهالی تهیه شده در معرض فروش است و زنان بومی در حال بافت چادر شب می باشند. ابزار کار برای چادر شب بافی عبارت است از : 1 – دستگاه نخ ريسي ( چر ) 2 – دستگاه بافت (پاچال) و مواد اوليه هم : کاموا ، ابريشم است.

ساختمان صنایع دستی آلاشت
ساختمان صنایع دستی آلاشت

5) اقامت در آلاشت:
سوئیتهای شهرداری آلاشت (یرای اطمینان از خالی بودن سوئیت ها و یا رزرو آن با گرفتن شماره 09111260810 آقای اسماعیل پور مسئول نگهداری سوئیتها و یا با شماره 01245332084 (شهرداری) تماس بگیرند) ، اداره جهاد کشاورزی ، اداره هواشناسی ، وزارت بهداشت و نفت ، اداره برق و … برای اسکان همکاران خود مکانهایی را در شهر آلاشت دارند ولیکن برای استفاده عموم نیست . ویلاها ، آپارتمانها و سوئیتهایی بومی (آقایان فرهادی 9112234581 و نعمتی 9111153550 ) و کمپ نوروزی شهرداری برای نصب چادر در اوقات پیک سفر

ساختمان سوئیت های شهرداری آلاشت
ساختمان سوئیت های شهرداری آلاشت

* با توجه به برودت هوای منطقه استفاده از چادر تنها با داشتن کیسه خواب مناسب توصیه می شود.
* سرشناسان :
1) ادبی :
2) سیاسی :

رضا شاه
رضا شاه

رضا پهلوی (رضا شاه ، رضا خان) بنیانگذار دودمان پهلوی (متولد 24 اسفند 1256 ه خورشیدی ، متوفی 4 مرداد 1323 در شهر ژوهانسبورگ)
سرتیپ همت‌الله پهلوان (مدرس پیاده نظام و زبان فرانسه دانشگاه جنگ دانشکدهٔ افسری و دانش آموخته دانشکده سنسیر فرانسه ، رئیس ستاد وقت ارتش و نماینده مردم شهرستان قائم شهر در مجلس شورای ملی ، پسر عموی رضا شاه)
3) مذهبی :
4) هنری :
مهری مهرنیا دانش آموخته جامعه باربد و بازیگر تئاتر و سینما
پیش شماره تلفن : 0124
شماره پلاک ماشین :
تارنما ها :

منابع و سرچشمه ها:
1. كيوان پهلوان، رضاشاه از الشتر تا آلاشت تهران، آرون، 1383.
2. اسكندر دلدم، زندگي پر ماجراي رضاشاه، تهران، گلفام، 1370.
3. فرهاد رستمي، پهلوي‌ها، تهران مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران، 1378. ج 1.
4. احمد پيراني، زندگي خصوصي محمدرضاشاه پهلوي، تهران، به آفرين، 1382.
5. کیوان پهلوان ، فرهنگ عامه آلاشت ، آرون ، 1384.
6. ملک‌الشعرا بهار ، تاریخ مختصر احزاب سیاسی ایران ، امیرکبیر، 1357.
7. سایت شرکت زغال سنگ .
8. سایت کویرها و بیبان های ایران .
اینجا را با دوستان خود به اشتراک بزارید

همسفران

  1. سلام
    سفر خوبی بود… از دیدن عکسهای قدیمی این شهر لذت بردم… منو بُرد به دوران کودکی … به کارتونهایی که می دیدم و همیشه دوست داشتم لحظه ای را در یک خانه شیروانی دار چوبی باشم.. اما بودن در خانه شیروانی دار حلبی اش نصیب شد… خدا را شکر…
    ورودی طاقنمای این شهر بسیار برای بنده جالب بود… شاید بتوان گفت یک ابتکار… من نامش را میگذارم سردَر یا دروازه آلاشت … چیزی که الآن در کمتر شهری به چشم میخورد… این حفظ اصالت قابل تحسین است. هرچند این سردر تازه ساز هم باشد…
    و در آخر سپاس از معرفی آلاشت.

  2. سلام شهريار عزيززززز وگرانقدرررررررر ،‌وقت بخير
    و سپاس براي اين گزارش مفيد و كامل از شهر آلاشت
    فكر كنم فقط يك چيز اين گزارش شما كم داره ، اون هم اين يك جمله اس:
    آلاشْت یکی از شهرهای شهرستان سوادکوه در استان مازندران است.
    يا شايد هم جايي نوشتين و ما نديديم.
    برقرار باشيد

    شهریار: در گزارش نگاشته نشده اما در انتها ، در برچسبها به عنوان شهرهای شهرستان سوادکوه ، برچسب خرده است

  3. آقا ما فردا داریم می ریم الاشت. دفعه اوله می رم.به نظر جای ویژه ای میاد. اطلاعات خوبی کسب کردم. ممنون از نوشته هات

    شهریار: سلام و درود ، سفرتان خوش ، بی خطر و پر از کوله بار

  4. رحیم باقری آلاشتی

    سلام دوست عزیز ممنون و سپاس فراوان از گزارش کامل ، مبسوط و مستندت . من هم یک الاشتی با حس ناسیونالیستی بسیار قوی نسبت به اون هستم و از تغییر بافت الاشت و خارج شدن از شکل و شمای قدیمی اون ناراحت و اندوهگین . امیدوارم با دوراندیشی دوستان شهرداری و شورای شهر بیش از این نمای تاریخی شهر تغییر نکنه و اگر هم قرار باشه که ساخت و سازی در شهر صورت بگیره با استفاده از متخصصین نمایی برای ساختمان جدید طراحی بشه که منظره شهر رو به هم نریزه که متاسفانه این امر به دفعات در سال های اخیر صورت گرفته . البته نمیشه جلوی پیشرفت رو گرفت ولی میشه معماری مدرن رو با معماری سنتی طوری هماهنگ کرد که هارمونی نمای شهر رو به هم نریزه . متشکر و ممنون از صبر و حوصله شما و پوزش از پرگویی بنده .
    شمه خنابدون ( خانه شما آبادان )

    شهریار: سپاس از مهرتان ، منتظر خبرها و تصاویر شما هستم

  5. فيروزه محسني

    سلام و تشكر از گزارش و عكسهاي زيبايتان. كاش جاذبه هاي توريستي اطراف آلاشت را هم بنويسيد . از جمله آبشار گزو . روستاي لرزنه بسيار زيبا. و …

    شهریار: سلام بر شما، آبشار گزو در مرز جغرافیایی آلاشت نیست !

  6. سلام ! خیلی ممنون از توضیحات عالیتون! احتمال اینکه آخر هفته برم آلاشت زیاده و این اولین سفرم به اونجاست! من به بقیه اصرار کردم که بریم و امیدوارم سربلند بیرون بیام وارزش این همه اصرار و مسافت رو داشته باشه! راستشو بخواین بیشتر نگران اقامتومون تو یه جای تمیزو بی سر وصدا برای 2 روز هستم! و خیلی ممنون به خاطر تلفن هایی که گذاشتید!

    شهریار: سفرتان خوش و پر از کوله بار و سپاس از پیام پر مهر شما

  7. الهام

    بسیار عالی وآموزنده بود
    امیدوارم یک روز به آنجا سفر کنم

    شهریار: پیشاپیش سفر خوب و پر از کوله بار برای شما آروز می کنم

  8. وجیهه جمشید آلاشتی

    آلاشت شهر رویاهای من و عروس کوهسار است.کوچه های مه گرفته و جاده های همیشه نمناک از مهربانی باران شهرم را همنوا با آوای عشق گردانیده.آلاشت من سرشار از زیباییهاست.

    شهریار: آلاشت واقعا زیباست، امیدوارم دوباره سعادت سفر داشته باشم

  9. قاسم عبدی

    من قاسم عبدی الاشتی هستم.افتخارم اینه ک الاشتیم و الاشتو خیلی دوست دارم

    شهریار: سلام بر شما

  10. سلام من تا حالا نرفتم آلاشت و قصد اقامت یک شبه در اونجا رو دارم . به نظر شما سوییتهای شهرداری تمیز و مناسبه با سایر اماکن محلی و ممنون میشم . ضمنا رستوران هم داره یا نه ؟

    شهریار: درود، بستگی به نوع نگاه شما از سفر مهم است، می خواهید در خانه افراد بومی زندگی کنید و رونقی بدهید به کسب آنها و یا ….!!! درخصوص رستوران خاطرم هست یک رستوران داشت، حال حاضر را نمی دانم، اما اخذ مواد ارگانیک محلی و تهیه غذا در این منطقه بیشتر توصیه می شود

  11. سلام ممنون از اطلاعات خوبتون
    من چند سال پيش بارها رفتم آلاشت خيلى زيباست ولى جاده ايي خراب داشت . آيا جديدا جادش خوب شده
    و ايمن هست؟ با تشكر

    شهریار؛ درود بر شما، وضعیت جاده های ایران معمولا استاندار نیست، این جاده که جاده کوهستانی است ، نباید انتظار زیادی داشت، اما به نسبت سالهای قبل خیلی بهتر است

  12. قاسم عبدی الاشتی

    یکی از فرق های انسان با خدا اینست که انسان تمام خوبیهارابا یک بدی فراموش میکندولی خدا تمام بدیهارابایک خوبی فراموش میکند

    شهریار: عالی بود

  13. قاسم عبدی الاشتی

    اگر همه چیز خریدنی بود برای مادرم کمی جوانی می خریدم برای پدرم عمر دوباره وبرای خودم خنده ها ی کودکی

    شهریار: جمله زیبای بود

  14. شیرین

    با سلام من تصمیم دارم آخر هفته برم آلاشت آیا از تهران وسیله نقلیه عمومی برای آلاشت یا سواد کوه هست؟ ممنون میشم اگه هست راهنماییم کنید.

    شهریار: سلام بر شما، آخرین سفر من به سه سال پیش بر می گردد، با شماره های که در متن گزارش درج شده در تماس باشید

  15. یزدانی آمل

    سلام از اونجایی که ما اصالتا آلاشتی هستیم یعنی از آلاشت تا سرخ کلای سوادکوه اجداد ما ییلاق و قشلاق می کردند و ما هنوز به آلاشت نیومدیم اما خیلی دوست دارم شجره نامه خودمو بدونم اما موفق نشدم فقط میدونم پدر بزرگ پدربزرگم را مشت آقا حسین می گفتند که در چندین سال قبل از سرخکلای سوادکوه به آمل اومد و دو پسر به نام های ذبیح الله و یوسف داشت اگر کسی می تونه اطلاعات بده ممنون میشم ضمن اینکه نام فامیل فعلی مون یزدانی هست که بعدا هنگام گرفتن شناسنامه به آن معروف شدیم همچنین بعضی از بستگانمون اصالتا چراتی هستند با تشکر

    شهریار: سلام بر شما

  16. باسلام
    لطفا قیمت سویتهای شهرداری الاشت را هم اعلام بفرمایید

    شهریار: سلام بر شما، چون اینجا ایران است و قیمتها، لحظه ای ، گذاشتن قیمت غیر منطقی است

  17. صادقي

    با سلام و احترام
    ما اصالتا آلاشتي هستيم و اين افتخار بزرگيست ، چرا كه بزرگان زيادي در اين شهر زيبا بودند، رفتند و هستند.

  18. واهاگ خاچاتوریان

    درود بر شما هموطن عزیز
    لطف کنید عکسهای بیشتری از این آلاشت و مازندران عزیزمان نشان دهید که برای ما دور افتادگان از ایران عزیزمان در برنامه سفر مان به کشور بگنجانیم

با ما همسفر باشید

XHTML: امکان استفاده از این کدها وجود دارد: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>