تورهای سفرنویس

tour-image

عضویت در سفرنویس

register-image
register-image

کیجا پل (پل ولاشید)

آدرس کیجا پل : استان مازندران ، شهر بلده ، 38 کیلومتری جاده بلده از سمت هراز ، ابتدای روستای ولاشید Velashed در 150 متری شمال جاده ، احداث شده بر روی رودخانه هردو رود
نکته اول: تابلویی که شما را برای بازدید از کیجا پل راهنمایی کند وجود ندارد ، در ابتدای روستای ولاشید از روستاییان سوال کنید !!
شماره ثبت در فهرست آثار ملی ایران : 20681  تاریخ ثبت 9/11/1386 ه خورشیدی

موقعیت روستای ولاشید در منطقه بلده
موقعیت روستای ولاشید در منطقه بلده

مختصات جغرافیایی ، آب و هوا ، نقشه کیجا پل (پل ولاشید) و … :  E 51″55’27.87      N 36″12’14.66
ارتفاع از سطح دریا
: 1922 متر
پیرامون نام (وجه تسمیه) : الف) در زبان مازندرانی به دختر می گویند؛ کیجا Kijaa به پل هم می گویند پل Pel البته بعضی از مازنی ها به پل ، پورد Pord هم می گویند ، پس «کیجا پل» یعنی «پل دختر» ب) به دلیل واقع شدن پل در روستای ولاشید به آن پل ولاشید نیز می گویند ، ج) در برخی از متون نام روستای ولاشید را «ولاشد» نیز دیده ام پس نام این پل ، پل ولاشد هم می تواند باشد.

کیجا پل (پل ولاشید) از نمای شرقی
کیجا پل (پل ولاشید) از نمای شرقی

دوران و بانی اثر : در دوران قاجار و به دستور ناصرالدین شاه قاجار بنا شده است.
نکته دوم: می گویند ؛ ناصرالدین شاه در اینجا وصلتی داشته و دختری از او به یادگار مانده و به همین شوند (سبب) نام پل به یاد دختر ایشان «کیجا پل» نامگذاری شده است و اهالی روستای ولاشید خود را از نوادگان قاجار می دانند !!

نمای کلی کیجا پل (پل ولاشید) از جنوب
نمای کلی کیجا پل (پل ولاشید) از جنوب

نکته سوم : براساس یک روایت محلی این پل به خاطر عشق دختر و پسری بنا شده حاکم و افراد محلی با ازدواج این دختر و پسر مخالف بودند ولی از آنجایی که این دختر و پسر به هیچ صراطی مستقیم نبودند و موضوع بیش از حد عاشقانه بود، برای جدا کردن این دو دلداده ، حاکم، شرط ازدواج را ، ساختن دو پل در روستا می گذارد و بر این باور بود که با این شرط موجب جدایی این دو خواهند شد .اما از آنجایی که این دو کبوتر عاشق ، جدایی را مرگ یکدیگر می دانستند و به هیچ عنوان چیزی جلو دار آنها نبود این شرط را قبول کردند و با ساختن این دو پل به وصال یکدیگر رسیدند. و این دو پل به خاطر پاسداشت مقام این دو جوان به «ریکا پل» و «کیجا پل» معروف شد!!! تا قبل از احداث جاده در سال ۱۳۴۸ کیجا پل (پل ولاشید) محل عبور کاروان ها بوده است.

پلان و نقشه کیجا پل (پل ولاشید)
پلان و نقشه کیجا پل (پل ولاشید)

مشخصات معماری ریکا پل :
کیجا پل (پل ولاشید) دارای یک چشمه و طاق بوده و بر روی دو صفه سنگی طبیعی بنا شده ، پل به عرض 2 متر 90 سانتی متر و طول 32 متر  و 64 سانتی متر و به ارتفاع 7.51 سانتی متر و در راستای شمال به جنوب ساخته شده است. نوع طاق آن جناقی و دهنه 10.50 سانتی متر و ارتفاع قوس طاق کیجا پل (پل ولاشید) 4 متر و 80 سانتی متر می باشد. ارتفاع ازاره پل 50 سانتی متر و جرز آن 40 سانتی متر است و کف پل را با سنگ فرش نموده اند مصالح استفاده شده در بنا شامل سنگ ، چوب ، گل ، آهک ، گچ و … می باشد.

زیر طاق و قوس جناقی کیجا پل (پل ولاشید)
زیر طاق و قوس جناقی کیجا پل (پل ولاشید)

مرمت طاق ، دوخت و دوز دیواره و پایه ها و مرمت سنگ فرش ، مرمت ازاره سنگی و بند کشی ریکا پل در سال 1385 توسط مهندس ایزدی انجام شد. البته رشد گیاهان بر روی پل و صفه های آن خطری جدی برای این پل است.

ازاره های کیجا پل - پل ولاشید و معضل رشد گیاهان
ازاره های کیجا پل - پل ولاشید و معضل رشد گیاهان

نکته چهارم : کیجا پل (پل ولاشید) یکی از پلهای منحصر به فرد دوران قاجار است که با یک چشمه و به طول 32 متر بنا شده است.

صفه های سنگی و رشد گیاهان در صفه جنوبی
صفه های سنگی و رشد گیاهان در صفه جنوبی

نکته پنجم : مالک کیجا پل (پل ولاشید) وزارت راه و ترابری می باشد.
در قسمت پایین رودخانه اگر دقت کنید اتاقکهایی با مصالح سنگی می بینید که متاسفانه در حال تخریب است ، نوع مصالح نشان می دهد که مربوط به دوران قاجار است و در حال حاضر به عنوان انبار و بعضی هم به عنوان آغل استفاده می شود. شنیده ام که تاريخ شکل گيري روستاي فعلي ولاشد (ولاشید) با موقعيت جغرافيايي فعلي به دويست سال قبل باز مي گردد؛ ساکنان اوليه روستاي ولاشد (ولاشید) قديم در کرانه شمالي اين روستا و آن طرف رودخانه هراز مشخصا در مکاني به نام پايين محله در دل کوهها و سنگلاخ هاي اين منطقه زندگي مي کردند و بنا بر گفته بزرگان اين روستا پس از آنکه زلزله مهيبي روي داد و خانه هاي سنگي مردم در دل کوهها تخريب شد آنان به بخش جنوبی رودخانه کوچ کردند و در زمينهاي هموار خانه هاي خود را بنا کردند و بدين ترتيب روستاي ولاشد با شکل و نماي فعلي شکل گرفت.درباره ساکنان اوليه روستاي ولاشد که در دل کوهها و سنگلاخ ها زندگي مي کردند حکايت هاي زيادي نقل شده است از جمله اينکه آنها در آن زمان به علت در امان ماندن از راهزنان و سارقان منازل خود را در دل کوهها بنا کردند و سعي کردند خانه هاي خود را در جايي مشرف بر راه اصلي کاروانها بنا کنند .

اتاقکهای سنگی در جنوب کیجا پل (پل ولاشید)
اتاقکهای سنگی در جنوب کیجا پل (پل ولاشید)

نکته آخر: برای رسیدن به پل احتمال دارد مجبور شوید از زمینهای کشاورزی عبور کنید ، لطفا به روستاییان و … احترام بگذارید.!!!
زمان بازدید من : اردیبهشت 1389 ه خورشیدی
ته نویس اول : غرور سيل ، اجازه نمي دهد مثل رودخانه از زير پل بگذرد!!!
ته نویس دوم: مشتاقانه و بدون اجازه این مطلب را تقدیم می کنم به دوست عزیز و گرامیم سرکار خانم ف ع نویسنده محترم وبلاگ کیجا …..

منابع
اسناد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران
تحقیق میدانی و گپ و گفت با اهالی
اینجا را با دوستان خود به اشتراک بزارید

همسفران

  1. جواد محمد بیگی

    ازاینکه با یکی دیگر از اثار تاریخی ناشناخته کشورمان اشنا شدم بسیار خوشحالم و ممنونم از اطلاعاتی که در این مورد دادید

    شهریار: شما نسبت به حقیر لطف دارید

  2. سلام
    بسیار عالی بود مثل همیشه…آقا تجریش یادت نره>…

    شهریار: تجریش گردی ، مشروطه گردی ، کنیسه گردی ، یک روز ، یکسری چیزها ، فراموش خانه گردی ، زرتشتی گردی و … چقدر چیز گردی

  3. سلام ممنون از اطلاع رساني شما امامن فكر ميكنم مورد اول درستتر باشد يعني اين پل به دستور ناصرالدين شاه ساخته شده باشد تا دو دلداده موفق باشي.

    شهریار: مطمئنا همان طور که شما فرمودید ، مورد اول صحیح تر است ، اما ایرانیان با افسانه بیشتر ارتباط برقرار می کنند تا موارد دیگر

  4. ما رو فراموش نكنين ها… در باب اون “گردي” ها عرض كردم! 🙂

    شهریار: این گردی ها برگزار شده ، حال دوباره برگزار کردنش نیست ، اما این علیرضا خان ما پیگیر برگزاری مجدد آن است !!!

  5. سلام
    چه داستان زیبایی بود و چه عکس های فوق العاده ای! موفق باشی

    شهریار: و چقدر شما لطف دارید ، نسبت به حقیر

  6. سلام به آقا شهرام عزيز
    بسيار زيبا – من متوجه نشدم كه اين دو پل همچنان پابرجا هستند يا يكی از آنها مانده منطقه جالبی بود بدنيست برای گشتی كوتاه البته در كنار شما ( اميدوارم )
    پيروز و سربلند باشيد

    شهریار: خوشبختانه ، هر دو پل سالم و پابرجا هستند ، به امید همسفر شدن با شما

  7. سلام ، خیلی لذت بردم ، ممنونم و پاینده باشید

    شهریار : سلامت باشید ، سپاس

  8. درود جناب شهریار
    خیلی جالب بود ، هم چند واژه مازنی آموختم و هم یک داستانک شنیدم ، عشق چه کارایی که نمی کنه بازم جای شکرش باقیه دختر و پسره رو نکشتن فقط گفتن پل بسازید ، شاید دیدن این مکان ها و بناها با شنیدن داستان هایی این چنین خیلی زیباتر به نظر برسه
    سپاس همیشگی ارزانی شما ، شاد زی

    شهریار: دقیقا ، شنیدن داستانها و افسانه ها بیشتر از خود اثر انسان را ارضاء می کند ! اصلا حاشیه های یک اثر هستند که به آن جذابیت می دهند

  9. بسيار عالي. گنجينه است اين سايت شما. موفق باشيد.

    شهریار: شما نسبت به حقیر لطف دارید

  10. درود بر شما خیلی لذت بردم از این پست ممنونم ، واقعا کیجا نام زیبایی هست
    خوب و خوش باشید

    شهریار: چرا فراموش کردم نمی دانم! باید این مطلب را تقدیم می کردم به شما ، با افتخار در ته نویس دوم این کار انجام شد. واقعا کیجا نام زیبای است

  11. مثل همیشه لطف شما شامل حال این حقیر شد درباره کرمان، به این نتیجه رسیدم که به سبب تعدد آثار و عکسهای آن، سفرنامه را تقسیم کنم و در هر بخش یک یا دو شهر را معرفی نمایم ، البته مهریز نسبت به وسعتش خیلی جاذبه دارد و میشد دو برابر آنچه ملاحظه فرمودید درباره اش نوشت.
    اما در خصوص روستای تاکر، به نظرم رسید که عبدالبهاء و برادرش صبح ازل از این روستا باشند، و باز اگر اشتباه نکنم چیزی درباره حسینیه معروف روستای تاکر شنیده بودم جنابعالی تصحیح و تکمیل فرمایید انصافا پل زیبایی است هرچند که عموم مردم با این چیزها خیلی صفایی نمی کنند . قسمت شود سفرنامه ای گرجستان را با عکسهایی از این دست و توجه ویژه ای که به آن میشود خواهم نوشت.

    شهریار: البته به نظر من هر اثر شهر مهریز را می توان در یک پست جدا نوشت ، چون هر اثر برای خودش دنیاهایی دارد ، مشتاقانه منتظر سفرنامه گرجستان هستم

  12. درود جناب شهریار بسیار بسیار سپاس گذارم از لطف شما.
    این نام و این پل و نام تقدیم کننده آن همیشه در ذهنم باقی میمونه .

    شهریار: سپاس و به امید همسفر شدن با شما

  13. برادر شهریار شما و خواهر کیجا ۱)خیلی مشکوک میزنید ها .گفته باشم…)
    خسته نباشی دلاور..(.هه خط اولم شوخی بود جد نگیر)
    کیجا از سرزمین شمال.

    شهریار: سلام بر خواهر کیجا از شمال!

  14. جالب بود…از پلانش واسه پروژم استفاده كردم…مرسي

    شهریار: خدای را سپاس که مشکل شما برطرف شد

  15. مطالب جالبی بود درمورد کیجا پل بهتر بگم که رودخانه ای که زیر این پل قرار دارد در یکی از سال ها که متاسفانه نمیدانم در کدام سال شاهد اسیب های زیادی بود وچند نفر از هم میهنان عزیزمان جان باختند

    شهریار: سپاس از محبت شما، بله شوربختانه جان دو مسافر و یکی از همشهری های شما برای نجات گرفته شد!

  16. جوهر سبحانی فر

    با سلام بر آقا شهریار بزرگوار! من ارادت خاصی به مردم محترم و مهمان نواز ولاشید دارم. به خاطر دوست و هم دانشگاهی و هم خوابگاهی عزیزم در دانشگاه علامه طباطبایی جناب آقای شاهین جباری ! انشاالله یک روزی هم به دیدن روستای زیبا و دوست داشتنی ولاشید ودیدنی زیبای این روستا یعنی کیجا پل خواهم آمد.

    شهریار: سلام بر شما، امیدوارم دوست ولاشیدی شما این پیغام را ببیند.

  17. محمد رضا

    باسلام و خسته نباشید اون عکس آخری عکس حمام قدیمی و مخروبه هستش اتاقک سنگی نیست.مال حدودا 100 سال پیشه که خراب شده و اون پل ها هم یه نظریه دیگه هم هست که مسابقه ای بین دختردها و پسر ها بود که پل رو بسازن که پل اول محل رو پسر ها و وسط محل رو دختر ها ساختن علت نام گذاریش هم همینه البته اینم هم یک روایته مث بقیه روایت ها معلوم نیست 100 درصد درست باشه

    شهریار: سلام و سپاس از اشتراک روایتی متفاوات

  18. سپاس چون خودم بچه همین روستا هستم خدمتتون گفتم ???

    شهریار: سلام و سپاس از اظهار محبت صمیمانه شما

با ما همسفر باشید

XHTML: امکان استفاده از این کدها وجود دارد: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>