تورهای سفرنویس

tour-image

عضویت در سفرنویس

register-image
register-image

جشن سال نو ایزدی ها مبارک

جشن سال نو ایزدی‌ها هرساله در پرستشگاه ایزدی‌ها در لالش (موصل عراق) بر گزار می‌شود. جشنی که که در تقویم در حال تغییر است و به نام چهارشنبه سور شناخته می شود (اما معمولا در ماه آوریل است). جشن سال نو این مذهب، فرصتی است، برای زنده نگاه داشتن آداب و رسوم پیروان این دین، زائران ایزدی با پای برهنه به سمت پرستشگاه می‌روند و پس از ده‌ها متر پیاده‌روی به در سنگی این پرستشگاه می‌رسند که تصویر خورشید روی آن حک شده است.

سال جشن روز جشن منبع.
سال 2021 (سال 6771 ایزدی) 16 آوریل
سال 2022 (سال 6772 ایزدی) 20 آوریل
سال 2023 (سال 6773 ایزدی) 19 آوریل
سال 2024 (سال 6774 ایزدی) 17 آوریل
سال 2025 (سال 6775 ایزدی) ؟ آوریل
جشن سال نو ایزدی ها مبارک
جشن سال نو ایزدی ها مبارک

آرامگاه شیخ عَدی عارفی که از او به عنوان بنیانگذار آیین ایزدی نام برده می‌شود، در لالش واقع شده. گنبد سنگی این پرستشگاه که به شکل مخروطی نمادی است از “گذر از زمین به سوی آسمان” یزدیان بر این باورند که کیهان در روز سال نو توسط خداوند خلق شده است.

آرامگاه شیخ عَدی
آرامگاه شیخ عَدی در لالش

ایزدی‌ها در شب قبل جشن سال نو Yazidi New Year (هنگام شب) با افروختن آتش مقابل خانه‌های خود، این سنت دیرین را که باز هم در ستایش خورشید است، گرامی می‌دارند. ایزدی‌ها مانند ایرانیان شامگاه آخرین سه‌شنبه سال خود را جشن می‌گیرند و آن را چهارشنبه سور یا چهارشنبه سرخ (سور به کردی یعنی سرخ) Çarşema Sor می‌نامند. ایزدیان در این روز زیباترین لباسهای خود را به تن می کنند و آروزهای خود را با روبان های رنگی به درختان می بندند و به زیارت اهل قبور می روند.

چهارشنبه سور (سرخ) یزیدیان
چهارشنبه سور (سرخ) یزیدیان

چهارشنبه‌ سوری ایزدی‌ها در ماه نیسان قرار دارد که آغاز سال نو است و به باور ایزدی‌ها ماه نیسان از دو کلمه نی و سان تشکیل شده، «نی» به معنای نو و «سان» هم تولد است. ایزدی‌های در چهارشنبه‌ سوری با روشن کردن ۳۶۵ چراغ دست به دعا بر می‌دارند و در این مراسم، تخم مرغ که از نظر آنان سمبل تولد جهان و آغاز زندگی است را رنگ می‌کنند و همگی با هم نام ملک طاووس را صدا می زنند و در نهایت امر تخم مرغ ها را با گل خاک رس در هم می آمیزند و در کنار دربهای خانه می مالند. (با این کار یادآوری می کنند که انسان از گل آفریده شده است) در ماه نیسان ازدواج ممنوع است، زیرا بر اساس یک روایات، ماه نيسان یا بوک هيوانه، عروس همه ماه‌ها و مقدس است.
کردهای ایزدی در کردستان عراق، کردستان ترکیه، کردستان سوریه و قسمت کردنشین ارمنستان و اطراف تفلیس و ایران زندگی می‌کنند. بر اساس آمارها‌ی گوناگون، اکثر جمعیت قریب به یک میلیون نفر ایزدی‌ها پس از عراق در آلمان زندگی می‌کنند.

نقشه پراکندگی جغرافیایی ایزدی ها
نقشه پراکندگی جغرافیایی ایزدی ها

مهاجرت ایزدی‌ها به آلمان در پی حمله داعش به آنان شدت یافت. رهبران داعش ایزدی‌ها را کافر اعلام کردند و به مناطق آنان در سوریه و عراق حمله کردند. پیروان این آیین را ایزدیان، یزیدیان، یزدانیان و … نام گذاری کرده‌اند و هیچ گونه ارتباطی با یزید بن معاویه بن ابی‌سفیان ندارد و مهم تر اینکه این آیین ارتباطی به آیین زرتشت هم ندارد.

اینجا را با دوستان خود به اشتراک بزارید

همسفران

  1. ابراهیم قائدی

    درود بر شما و سپاس از مطلب عالی تون راجب ایزدیان عزیز، ببخشید این دیانت آیا تقویم خاص خودشون هم دارن؟، ممنون میشم راهنمایی کنید، سپاسگزارم

    شهریار: سلام و سپاس از مهربانی شما و من در ایران تقویمی ندیدم شاید در عراق داشته باشند

  2. شرح شما در خصوص ایزدی ها برایم جالب و آموزنده بود و اینکه تا الان فکر میکردم شاخه ای از زرتشتیان باشند . و کاش یه سفر به دیار پیش بینی میکردین. تشکرم

    شهریار: سلام و سپاس از مهربانی شما، شاید به زودی

با ما همسفر باشید

XHTML: امکان استفاده از این کدها وجود دارد: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>