تورهای سفرنویس

tour-image

عضویت در سفرنویس

register-image
register-image

شبیخون سوم به خانه تاریخی سپهبد امیراحمدی

خانه تاریخی سپهبد امیراحمدی، که در سال 1376 لوکیشن فیلم “شبیخون” رسول صدرعاملی بود، پس از شبیخون دوم و تخریب بخشی از آن توسط مالک در سال 96 با نامه ای جدیدی از طرف وزارت میراث، مورد هجوم مدیران قرار گرفت و با شبیخون سوم، دستور تخریب کامل آن صادر شد.
طبق شنیده ها وزارت میراث، دستور تخریب و نوسازی کامل عمارت تاریخی سپهبد امیراحمدی را با حفظ جداره بیرونی صادر کرده است، تاکید می کنم، فقط حفظ جداره بیرونی، وزارت میراثی که مسئول میراث این سرزمین است، تنها جداره را می خواهد!
تلاشهای فراوانی از سال 1395 درخصوص حفظ و احیاء این خانه انجام شد و میراث اعلام کرد؛ این خانه به زودی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت خواهد رسید اما؛ که با توجه به نامه جدید، ماهیت مدیریت کارآمد وزارت میراث یا بهتر است بگوئیم؛ وزارت جداره، نما و نمایش مشخص شد. گزارش مصور و کاملی از مکاتبات و عکسها و … در ادامه می توانید بخوانید…

فیلم شبیخون به تهیه کنندگی رسول صدرعاملی در سال 76 ساخته شده در خانه سپهلد امیراحمدی
فیلم شبیخون به تهیه کنندگی رسول صدرعاملی در سال 76 ساخته شده در خانه سپهلد امیراحمدی

1) گزارشی در زمستان 1395 توسط سفرنویس تهیه و در آن گزارش یک مجموعه عمارت 7000 متری که متعلق به سپهبد امیراحمدی بود، معرفی شد، مجموعه ای با 11 عمارت قاجاری و پهلوی و متعلق به اولین سپهبد ایران، یکی از ارکان کوتادی سوم اسفند، سپهبدی که 8 بار وزیر جنگ، 2 بار وزیرکشور، 5 بار فرماندار نظامی تهران، 2بار فرمانده کل ژاندارمری، سالها فرمانده لشگرهای لرستان، آذربایجان و 16 سال عضو مجلس سنا بود.
2) این خانه ارزشمند در لیست مزایده شماره 82 کمیته امداد قرار گرفته بود، خبر مزایده هم در سفرنویس به اطلاع عموم رسانده شد،

خانه سپهبد امیراحمدی در لیست مزایده املاک امداد
خانه سپهبد امیراحمدی در لیست مزایده املاک امداد

در ردیف 22 آگهی مزایده خانه سپهبد امیراحمدی چنین نوشته شده بود؛

خانه سپهبد امیراحمدی در لیست مزایده املاک امداد
خانه سپهبد امیراحمدی در لیست مزایده املاک امداد

نوع ملک؛ عمارت قدیم ساز!
کاربری؛ مسکونی تجاری
عرصه؛ حدودا 7000 متر
نشانی؛ خیابان حافظ، حد فاصل پیام انقلاب و صدری، پلاکهای 22 الی 86
مشخصات ملک؛ ششدانگ یک دستگاه عمارت قدیم ساز در محدوده میدان حسن آباد دارای سند مالکیت مشتمل بر 24 باب مغازه در طبقه همکف که یک باب آن نیم طاقی است. به انضمام شش دستگاه ساختمان متروکه پشت مغازه ها که سرقفلی و حق کسب و پیشه کلیه واحدها متعلق به مستاجرین بوده و با توجه به قدمت ساخت آن و تصرف قسمت هایی از آن رفع تصرف و اخذ کلیه استعلامات مربوطه از جمله سازمان میراث فرهنگی، شهرداری، دارایی، و پرداخت هر گونه عوارض متعلقه به عهده خریدار و انتقال سند به صورت وکالت بدون حق توکیل خواهد بود. ملک مذکور با وضع موجود و جمع جهات جهت فروش مد نظر می باشد. آگاهی از وضعیت ملک ضروری است.
نوع انتقال؛ وکالتی
شرایط پرداخت؛ 30 درصد نقد الباقی 30 ماهه تحویل پس از وصول 50 درصد ثمن معامله
قیمت؛ 247503000000 ریال می باشد.

3) بعد از اطلاع رسانی سفرنویس و بازنشر آن در رسانه ها و … اولین واکنش توسط میراث تهران بود؛ بانو سپیده سیروس نیا، معاون فرهنگی وقت استان تهران در گفتگویی اعلام کرد؛

ملک و خانه سپهبد امیر احمدی به لحاظ ارزش و قدمت تاریخی یکی از بناهای ارزشمند پایتخت به شمار می رود و با توجه به بررسی های کارشناسان این اداره کل از ملک مشخص شد که این بنا از نظر تاریخی واجد ارزش ملی بوده و به عنوان میراث فرهنگی باید حفظ شود. سیروس نیا با تاکید بر مستندنگاری از داخل بنا و ارزش گذاری قدمت تاریخی این ملک، تصریح کرد: در این راستا باید با هماهنگی مسئولان کمیته امداد امام خمینی(ره) برای یافتن راهکاری مناسب اقداماتی را در مسیر حفظ منافع ملی آن انجام داد و در صورت تخریب یا هر گونه عملکردی در این مجموعه، موضوع را از طریق قانونی پیگیری خواهیم کرد.

4) دومین واکنش از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره) بود در این اطلاعیه قید شده بود؛ کمیته امداد برنامه ای برای ساخت و ساز و دخل و تصرف در این ساختمان نداشته ….

اطلاعیه کمیته امداد درباره مزایده خانه سپهبد امیراحمدی
اطلاعیه کمیته امداد درباره مزایده خانه سپهبد امیراحمدی

5) سومین واکنش از سوی آقای حکیمی پور، عضو سابق شورای شهر انجام شد و با توجه به پیشینه کمیته در تخریب املاکی مثل خانه توران و ویلای پنهایی، خواستار رسیدگی به این موضوع شد.

نامه تذکر آقای حکیمی پور، درخصوص مزایده و جلوگیری از تخریب خانه سپهبدامیراحمدی
نامه تذکر آقای حکیمی پور، درخصوص مزایده و جلوگیری از تخریب خانه سپهبدامیراحمدی

6) در تاریخ 14 فروردین ماه 96 مدیر کل وقت میراث تهران در نامه ای عنوان کرد؛ با عنایت به ارزشهای معماری و تاریخی فرهنگی ملک مذکور حفظ آن الزامی بوده و ضمن اعلام ممنوعیت هرگونه تخریب و آسیب رسانی به بنا، تهیه پرونده ثبت این بنا در فهرست آثار ملی در دستور کار این ادراه کل قرار دارد.

نامه ادراه کل میراث مبنی بر ثبت خانه سپهبد امیراحمدی
نامه ادراه کل میراث مبنی بر ثبت خانه سپهبد امیراحمدی

7) 4 ماه گذشت و بافت تاریخی به مدیرکل میراث تهران نامه ای نوشت و خواستار رسیدگی میراث به این موضوع شد؛

مکاتبه مدیریت بافت تاریخی تهران با مدیریت میراث تهران
مکاتبه مدیریت بافت تاریخی تهران با مدیریت میراث تهران

8) 5 ماه از انتشار خبر اصلی مزایده گذشت و شهردار هم پاسخی به رئیس شورای شهر داد؛

پاسخ شهردار تهران به ریاست شورا درخصوص خانه سپهبد امیراحمدی
پاسخ شهردار تهران به ریاست شورا درخصوص خانه سپهبد امیراحمدی

9) پس از گذشت 5 ماه میراث دوباره نامه ای تهیه کرد و اعلام کرد؛ ملک مذکور در شرف ثبت است!!!

نامه مجدد ادراه کل میراث مبنی بر ثبت خانه سپهبد امیراحمدی
نامه مجدد ادراه کل میراث مبنی بر ثبت خانه سپهبد امیراحمدی

بوروکراسی و نامه نگاری ها تمام شد و همه فراموش کردند؛ که چنین خانه ارزشمندی در شهر تهران قرار دارد،  اما انگار داستان اصلی پشت نامه نگاری ها مخفی شده بود؛ شخصی در همان بهمن سال 1395 خانه را در مزایده برنده و خانه در تیر ماه 96 به او تحویل داده شده بود اما انگار …
10) در بازدید هفته گذشته، چیزی که مشاهده شد، ویرانه ای بود که هیچ شباهتی به عمارتهای خانه سپهبد نداشت، بخشهای ارزشمند خانه کلا ویران شده بود، توسط چه کسی و یا چه کسانی، نامشخص است!

تصاویر تخریب شده را دقیقا درکنار همان تصاویر سالم عمارت ببنید!

و در نهایت امر در آبان ماه 1398 خبر رسید؛ وزارت میراث با تخریب کامل خانه سپهبد امیراحمدی تنها با حفظ جداره موافق است، درحالی که قبلا اعلام کرده بودند؛ این ملک ارزشمند است و واجد ثبت در فهرست آثار ملی کشور، درحالی که مالک تنها دو بخش قاجاری را تخریب کرده و 9 عمارت دیگر پهلوی آن کماکان باقی است.

شبیخون سوم به عمارت تاریخی سپهبد امیراحمدی توسط وزارت میراث
شبیخون سوم به عمارت تاریخی سپهبد امیراحمدی توسط وزارت میراث

تاکید می کنم؛ 9 عمرات تاریخی دیگر این بنا هیچ آسیبی به آن وارد نشده و تنها دو عمارت قاجاری تخریب شده، و سپهبد امیراحمدی در دوره پهلوی به منصب حکومتی رسیده و تمام عمارتهایی که توسط ایشان بنا شده در حال حاضر موجود است.
تاکید می کنم؛ وزارتی به نام وزارت میراث نامش را به وزارت جداره ، نما و نمایش تغییر داده
تصاویر تخریب زیاد بود، و دردآور، اما حالا چند سوال در ذهنم شکل گرفته که امیدورام پاسخش را بشنوم؛
1) سازمان میراث با توجه به اولین بیانه که در بالا قید شده، چند جلسه با کمیته امداد برای حفظ این عمارت برگزار کرد؟
2) اقدامات مستندنگاری که توسط میراث انجام شده، در کجا نگهداری می شود و آیا می توانند، آن را اعلام عمومی کنند؟
3) میراث تهران، تاکنون چه اقدام مثبتی درباره شناسایی و تدقیق آثار ارزشمند شهر تهران انجام داده و اگر چنین برداشت هایی انجام شده، برنامه سازمان برای حفظ آنها چه بوده؟
* تصویر زیر اقدامات سازمان میراث در خصوص این ملک است، اصلا از پشت این ملک هیچ اطلاعی نداشته اید!!!

طرح شناسایی و مستند سازی آثار ارزشمند تهران!
طرح شناسایی و مستند سازی آثار ارزشمند تهران!

4) حالا که ملک تخریب شد، اقدام قانونی شما چه بود؟ آقای مونسان! خوشحال می شوم، نظرتان را درخصوص این ملک بدانم؟ چطور یک ملک واجد ارزش ثبت است، تنها دو عمارت آن تخریب شده، چطور شبانه مجوز تخریب صادر می کنید!؟
5) کمیته امداد بیانیه داده بود؛ هزینه بالا برای نگهداری این گونه عمارتها کرده. قبل از تخریب کامل بنا، چقدر برای مرمت و نگهداری این بنا هزینه شده است، می توانند گزارش دهند؟ به غیر از پول نگهبان!
6) کمیته امداد در بیانیه خود اعلام کرده بودید، رئیس کمیته امداد، هرگونه ساخت و ساز و تصرف در معدود ساختمانهای واجد ارزش فرهنگی در اختیار کمیته امداد ممنوع کرده! این بنا چگونه و توسط چه کسی تخریب شد؟
7) مدیریت محترم کمیته امداد، مالک جدید مدعی است، طبق صورتجلسه ملک را در تاریخ 16 تیرماه مخروبه تحویل گرفته، آیا ادعای ایشان صحت دارد؟
8) مدیریت محترم کمیته امداد، آیا امکان دارد، لیست معدود ساختمانهای ارزشمند را در اختیار رسانه ها قرار دهید؟
9) آقای حکیمی پور در آن دوره تذکر دادند، اعضای شورای شهر جدید، چه برنامه ای درخصوص ابنیه ارزشمند شهر تهران دارند؟
10) مدیریت بافت تاریخی، آیا تنها نامه نگاری، وظیفه شماست؟ چه پیگیری هایی در این خصوص توسط شما انجام شد؟
11) طرح تفصیلی شهر تهران، چگونه انجام شده، کدام یک از این املاک توسط شهرداری مشخص شده، وظیفه شهرداری در این خصوص چیست؟
در هر صورت این تخریب می تواند برگ زرینی باشد در افتخارات مدیران سابق و برگ زرین تری برای مدیریان جدید، چه برخوردی با این گونه خاطیان خواهد شد، آیا این عمارت که بخشی از حافظه معنوی شهر تهران است ، احیا دوباره به حالت اول باز خواهد گشت، یا چند روز آینده مجوز ساخت یک برج تجاری، برای آن صادر خواهد شد، شما پاسخگوی نسل بعد خواهید بود.
*برای خواندن و اطلاعات بیشتر درباره این خانه به لینک های زیر مراجعه کنید.
سپهبد احمد آقاخان امیراحمدی کیست؟
خانه سپهبد امیراحمدی کجاست؟
توران مهاجر اسلامی چه نسبتی با سپهبد دارد؟
آرامگاه سپهبد امیراحمدی کجاست؟
ته نویس) تخریب هویت معماری، تاریخی و فرهنگی شهرتان را با هشتگ #هنر_یا_کلنگ به اطلاع عموم مردم برسانید تا بتوانیم فرهنگ غلط جایگزین شده واژه کلنگ به جای هنر را دوباره تغییر دهیم. یا به کمپین هنر یا کلنگ در تلگرام بپیوندید.

1445443445_telegram کانال خبری تارنمای سفرنویس
کانال اعلام تورهای سفرنویس

اینجا را با دوستان خود به اشتراک بزارید

همسفران

با ما همسفر باشید

XHTML: امکان استفاده از این کدها وجود دارد: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>