تورهای سفرنویس

tour-image

عضویت در سفرنویس

register-image
register-image

بی خبری میراث و تخریب خانه دکتر ابتهاج

خانه دکتر ابتهاج سمیعی، که در سال 1378 با شماره 23877 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده بود، در بی خبری کامل سازمان میراث فرهنگی تخریب شد.

تخریب خانه دکتر ابتهاج سمیعی
تخریب خانه دکتر ابتهاج سمیعی
عبدالحسین ابتهاج سمیعی
عبدالحسین ابتهاج سمیعی

عبدالحسین ابتهاج سمیعی پزشک، استاد دانشگاه و دولتمرد ایرانی بود. سمیعی که دانش آموخته پزشکی در آمریکا بود، سمت‌هایی چون معاونت وزیر بهداری، ریاست مرکز پزشکی شاهنشاهی، و بین سال‌های ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۵، وزارت علوم و آموزش عالی را برعهده داشت. او در این مقام بانی تأسیس نهادهای آموزش عالی چون مرکز پزشکی شاهنشاهی، دانشگاه رازی، دانشگاه بلوچستان، دانشگاه گیلان و دانشگاه رضا شاه کبیر بود. پس از انقلاب اسلامی او به آمریکا بازگشت و دوباره به استادی دانشکده پزشکی دانشگاه کرنل و ریاست بخش داخلی بیمارستان نیویورک رسید.

خانه دکتر ابتهاج سمیعی واقع در تقاطع شمال غربی خیابان ایران و مجاهدین واقع و در 26 آبان سال 1378 در فهرست آثار ملی کشور ایران قرار گرفت و با شماره 23877 ثبت شده بود.
نکته) حسب پیگیری های مکرر انجام شده از سازمان میراث فرهنگی، این سازمان اطلاعاتی از ثبت این اثر نداشته و پیرو منابع اطلاعتی موثق، پرونده نیر مفقود شده است.
لازم به ذکر است پیرو مصوبات شهرداری تهران جهت ایجاد بوستانهای محلی و با توجه به عدم اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، ملک مذکور از خاندان ابتهاج سمیعی خریداری تا به بوستان محلی تبدیل گردد.

تخریب خانه دکتر ابتهاج سمیعی
تخریب خانه دکتر ابتهاج سمیعی

شایان ذکر است بر اساس ضوابط طرح تفصیلی و طرح جامع شهر تهران، فهرست بناهای با ارزش و نحوه مداخله در آنها توسط سازمان میراث فرهنگی، می بایست تهیه و در اختیار شهرداری تهران قرار می گرفت که این مهم تاکنون اتفاق نیافتاده است.
ته نویس اول) با توجه به خبر چند روز پیش درخصوص پیوستن سازمان میراث فرهنگی به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، آیا پرونده های ثبتی رونمایی خواهد شد؟
ته نویس دوم) به زودی اطلاعات کامل درخصوص ملک و تخریب آن منتشر خواهد شد.
* اطلاعات کامل درخصوص خانه دکتر عبدالحسین ابتهاج در اینجا منتشر شد.
ته نویس سوم) تکذیبیه سراسر دروغی مبنی بر خراب نکردن، این عمارت، در برخی از رسانه های وابسته به شهرداری منتشر شد، هر زمان، هر کدام از مدیران، علاقمند بودند، در همین جا اعلام کنند، تا پاسخ تکذیبه داده شود، البته اول سعی کنند، با خودشان و مدیران دیگر کمی مشورت کنند، تا باعث رفتن آبروی نداشته آنها نشوم.

اینجا را با دوستان خود به اشتراک بزارید

همسفران

  1. یعنی واقعا سازمانی عریض و طویل به نام میراث فرهنگی ، اطلاعی به روز از وضعیت این گونه اماکن نداره !؟

    عجب !

    شهریار: شوربختانه سازمان اطلاعاتی ندارند

  2. روابط عمومی شورای ایران

    چرا جوابیه روابط عمومی شورایاری محله ایران را در این مورد پاک کردید و انعکاس ندادید؟

    شهریار: نمی دانم شما چه کسی هستید و چه سمتی دارید، اولا باید یاد بگیرید که اگر جوابیه ای دارید، ارسال کنید، تا منتشر شود
    دوما شما در جایگاهی نیستید که بخواهید بگویید، چیزی منعکس یا پاک شود
    سوما بالاترین مقام شما در منطقه در جریان کامل بود و صرفا به دلیل گفتگوی ایشان و … جواب تکذیبیه داده نشد، خودتان می دانید چه اشتباه یا بهتر است بگویم ک چه گندی زدید، هر زمان هم بخواهید، می توانم تمام مستندات خودم را در اینجا منتشر کنم و بازنشر دهم، اما قبل از تفکری، با مدیران بلند مرتبه خود، کمی گفتگو کنید، نگذارید، آبروی نداشته شما، از اینن که ندارید، بیشتر برود
    چهارما یاد بگیرید خودتان را به صورت کامل معرفی کنید

با ما همسفر باشید

XHTML: امکان استفاده از این کدها وجود دارد: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>