تورهای سفرنویس

tour-image

عضویت در سفرنویس

register-image
register-image

فروشگاه های زنجیره ای کوروش (قدس)

فروشگاه کوروش که جزو اولین فروشگاه های زنجیره ای ایران است و بیشترین شعب فروشگاه کوروش در شهر تهران قرار داشت که پس از انقلاب توسط بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی مصادره و فروشگاه کوروش به نام فروشگاه قدس تغییر نام داد و در نهایت امر پس از تعطیلی چند ساله، ساختمان های فروشگاه کوروش (قدس) به مزایده عمومی گذاشته شد و …

فروشگاه کوروش زرتشت (مرکزی)
فروشگاه کوروش زرتشت (مرکزی)

پیشینه و تاریخچه فروشگاه های زنجیره ای کوروش (قدس):
الف) فروشگاههای زنجیره‌ای مجموعه فروشگاههایی هستند که دارای مدیریت واحد در سطح یک شهر، کشور یا چندین کشور با یک نام مشخص پراکنده اند. اولین شعبه فروشگاههای زنجیره ای با نامA&P  در سال 1859  در آمریکا گشوده شد. فروشگاه زنجیره‌ای فردوسی نخستین فروشگاه زنجیره‌ای در ایران بود که پس از توصیه‌ یالمار شاخت (اقتصادان آلمانی) به دکتر مصدق در نهایت امر در سال در سال ۱۳۳۶ افتتاح شد.

درباره فروشگاه های زنجیره ای فردوسی در اینجا بیشتر بخوانید.

فروشگاه فردوسی در دهه پنجاه
فروشگاه فردوسی در دهه پنجاه

ب) فروشگاه های زنجیره ای کوروش (قدس) در سال ۱۳۴۹ توسط حمید کاشانی اخوان (عبدالحمید اخوان‌کاشانی) تاسیس و سپس احمد خیامی با او شریک شد. پس از چند سال تعداد فروشگاه های زنجیره ای کوروش (قدس) در تهران به ۱۴ رسید که ۹ فروشگاه تحت عنوان کورش و بقیه به عنوان سوپر استور و سوپر پرشین زیر نظر همین مجموعه اداره می شدند. ساختار این فروشگاه شبیه فروشگاه‌های مارکس اند اسپنسر بود.

فروشگاه کوروش زرتشت در دهه 50
فروشگاه کوروش زرتشت در دهه 50

نکته اول) علی نقی خاموشی مدعی است، سید محمود لاجوردی موسس فروشگاه کوروش بوده!!!
Bonyadج) فروشگاه های زنجیره ای کوروش (قدس) پس از انقلاب ۱۳۵۷ مصادره و در اختیار بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی قرار گرفتند و به فروشگاه‌های زنجیره ای قدس تغییر نام دادند. به تدریج فروشگاه‌ها به صورت غرفه غرفه در آمده و اجاره داده شدند و در آخر به صورت چیزی شبیه پاساژ در آمدند. فروشگاه‌های زنجیره ای قدس در اواخر دهه هفتاد برای همیشه تعطیل شدند.

لوگوی فروشگاه قدس (کوروش سابق)
لوگوی فروشگاه قدس (کوروش سابق)

نکته دوم) بر اساس پیام تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بر طاغوت‌زدایی، هیات‌مدیره فروشگاه‌های کوروش بر آن شدند تا نام دیگری را تعیین و به جای کوروش بر این فروشگاه‌ها بگذارند. هیات مدیره پس از بررسی، نام قدس را انتخاب نمود و قرار شد رسما در روز پنج‌شنبه ۱۶ مرداد ماه طی مراسمی که با حضور چند تن از مقامات وزارت بازرگانی در شعبه این فروشگاه واقع در میدان خراسان برگزار می‌شود، نام کوروش به قدس تغییر نماید. در همین زمینه از سوی آقای موسوی اطلاعیه هیات مدیره این فروشگاه در اختیار ما قرار گرفت:

ملت مسلمان و قهرمان ایران در آرزوی قدس است و فرا رسیدن آن لحظه را فریاد می‌کند و کارکنان فروشگاه‌های کوروش سابق نام پرابهت قدس را بر تمامی سرمایه زندگی‌شان و حیاتشان زیبنده می‌دانند و برای تبلور خواسته امام عزیزمان ما کارکنان فروشگاه‌های زنجیره‌ای قدس (کوروش سابق) هم‌آواز با سرودخوانان آزادی «قدس» و برافرازندگان رایت لااله‌الاالله نام قدس را بر فروشگاه‌هایمان برگزیدیم

تغییر نام فروشگاه کوروش به نام قدس ، روزنامه صبح آزادگان
تغییر نام فروشگاه کوروش به نام قدس ، روزنامه صبح آزادگان

فروشگاه کوروش میدان خراسان توسط محمدرضا پهلوی افتتاح شده بود!!!
نکته سوم
) البته در دهه هشتاد نام فروشگاه زنجیره ای قدس به نام فروشگاه زنجیره ای زمزم تغییر نام داد.
1) فروشگاه مرکزی کوروش (کوروش زرتشت)؛ در تقاطع خیابان ولیعصر و خیابان زرتشت قرار داشت که مدتی بعد از انقلاب سال 1357 دایر بود که بعدها به عنوان فروشگاه فصلی و موردی از آن بهره برداری شد و در نهایت امر تنها کاربری تجاری آن، استفاده از جداره های برای تبلیغات بود که البته بیشتر تبلیغات بنیاد مستضعفان بود تا واحدهای تجاری دیگر. فروشگاه کوروش زرتشت در زمینی به مساحت 1729 متر در 5 طبقه و با بنایی نزدیک به 10410 مترمربع دارای رستوران، انبار، پارکینگ و … بنا شده بود. (قیمت مزایده 960000000000 ریال)

فروشگاه کوروش زرتشت در دهه 70
فروشگاه کوروش زرتشت در گذشته
فروشگاه کوروش در دهه 80
فروشگاه کوروش در دهه 80

2) فروشگاه کوروش چهار راه کوکاکولا؛ در بعد از ظهر روز ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ توسط انقلابیون به آتش کشیده شد. مدت زیادی به همان صورت مخروبه باقی ماند تا در نهایت امر در سال 89 فروشگاهی به نام فروشگاه کسا در آنجا ساخته و هم اکنون در حال بهره برداری می باشد.

ساختمان تجاری کسا، جایگزین فروشگاه کوروش کوکا کولا
ساختمان تجاری کسا، جایگزین فروشگاه کوروش کوکا کولا

3) فروشگاه کورش چهارراه پارک وی؛ به دلیل دارا بودن سازه چادری به کوروش چادری معروف بود، نیز پس از چند سال در جریان احداث پل تخریب شد. این فروشگاه با برزنتی سفید رنگ در پارک وی خودنمایی می کرد.

زنی در حال خرید دز یکی از فروشگاه های کوروش
زنی در حال خرید دز یکی از فروشگاه های کوروش

4) فروشگاه کوروش مولوی، در خیابان مولوی (شرق به غرب) بعد از میدان اعدام، پلاک 1071 در زمینی به مساحت 3176 متر و با بنایی در دو طبقه با پارکینگ و انباری در 8893 متر مربع بنا ساخته شد، این بنا مدتی در اختیار کمیته امداد بود و در ماه های پایانی سال بن و سبدهای خانوار بین مددجویان در اینجا به مردم اهدا می شد، نمای سیمانی آن در سالهای اخیر با سنگ گرانیت سیاه پوشانده شد. (قیمت مزایده 350000000000)

فروشگاه کوروش مولوی
فروشگاه کوروش مولوی

5) فروشگاه کوروش میدان خراسان، اولین فروشگاهی بود که نام کوروش از آن برداشته و به نام قدس مزین شد، این فروشگاه سه طبقه داشت و در زمینی به مساحت 4710 متر و بنایی نزدیک به 10700 متر بنا شد. این فروشگاه مدتی به غرفه داران و مدتی هم به زنان سرپرست خانوار واگذار شد، سپس تعطیل و مدتی طبقه آخر آن تبدیل به تالار پذیرایی و یکی از طبقات شهربازی شد (شهربازی پاتوق زنان روسپی بود) تالار چند سال پیش دچار آتش سوزی شد و ساختمان کلا رها شد. (قیمت مزایده 1050000000000)

فروشگاه کوروش میدان خراسان (عکاس محمود مروتی)
فروشگاه کوروش میدان خراسان (عکاس محمود مروتی)

نکته) لذت آساسنسور بازی و پله های برقی این فروشگاه را هرگز فراموش نمی کنم، چه بچگی لذت بخشی بود!!

داخل فروشگاه چهارراه کوکاکولا (البته من را یاد فروشگاه خراسون می اندازد)
داخل فروشگاه چهارراه کوکاکولا (البته من را یاد فروشگاه خراسون می اندازد)

6) فروشگاه کوروش میدان امام حسین (مازندران) این فروشگاه در میدان امام حسین در ابتدای خیابان انقلاب قرار دارد، فروشگاه با بنایی نزدیک به 6120 در زمینی 1553 متری بنا شده بود و بعد از تعطیلی مدتی محل فروش محصولات لبنی یکی از برندهای معتبر بود و البته دورتا دور آن پاتوق مواد فروشان و کارتن خوابها و … بود. و هنوز هم هر زمان نزدیک این فروشگاه بروید، همه در حال نئشگی یا نئشه شدن هستند. (قیمت مزایده 380000000000)

فروشگاه کوروش میدان امام حسین
فروشگاه کوروش میدان امام حسین

7) فروشگاه کورش قصرالدشت، نبش هاشمی، مساحت 1389 متر ، بنا 5300 متر (قیمت مزایده 500000000000)
8) فروشگاه کوروش هلال احمر، چهارراه عباسی، زمین 2417 متر ، بنا 16640 متر مربع (قیمت مزایده 465000000000)
9) فروشگاه کوروش جوادیه، نرسیده به بازارچه، نبش کوچه مرادی، مساحت زمین 718 متر، بنا 2747 متر (قیمت مزایده 86000000000)

یکی از فروشگاه های شهروند، زنی در حال خرید
یکی از فروشگاه های کوروش، زنی در حال خرید

شماره ثبت در فهرست آثار ملی ایران: هیچ کدام از فروشگاه های کوروش (قدس) ثبت ملی نشده اند.

فروشگاه افق کوروش
فروشگاه افق کوروش

نکته چهارم) در حال حاضر فروشگاه های زنجیره ای به نام کوروش وجوود دارد، شركت فروشگاه های زنجيره ای افق كوروش در سال ۱۳۸۸ با هدف ايجاد فروشگاه‌های زنجيره‌ای خرده فروشی در سراسر كشور ثبت شده است. اولین فروشگاه تخفیف محور شرکت در تاریخ 9/9/1392 راه اندازی شد.
تعدادی از فروشگاه های زنجیره ای فعال در ایران عبارتند از: فروشگاه های زنجیره ای اتکا، فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش، فروشگاه های زنجیره ای برتر، فروشگاه های زنجیره ای پدیده شاندیز، فروشگاه های زنجیره ای پروما، فروشگاه های زنجیره ای جانبو، فروشگاه های زنجیره ای حامی، فروشگاه های زنجیره ای خانه و کاشانه، فروشگاه های زنجیره ای خونه به خونه، فروشگاه های زنجیره ای رفاه، فروشگاه های زنجیره ای شهروند، فروشگاه های زنجیره ای شیلات، فروشگاه های زنجیره ای صنعت نفت، فروشگاه های زنجیره ای کوثر، فروشگاه های زنجیره ای هایپراستار، فروشگاه های زنجیره ای هایپرمارکت، فروشگاه های زنجیره ای یاس

 منابع و سرچشمه ها درخصوص فروشگاه های زنجیره ای کوروش (قدس):
مجله بورس، دوره اول، سه شنبه یکم بهمن 1342 شماره 6
روزنامه دنياي اقتصاد، شماره 1759 به تاريخ 26/12/87، صفحه 24 (تاريخ اقتصاد)
مروري بر زندگي ثروتمندان دوره شاهنشاهي، پایگاه جامع تاریخ معاصر یاران
وقتی باد سرمایه آنها را برد (داستان 53 نفر) هفته نامه اقتصادی تجارت فردا 21 دی 1392، شماره 72
قدرت از دست رفته بازار در گفت وگو با علي‌نقي خاموشي (بازار دیگر حبیب‌الله نیست) شماره ۵، مهر ۱۳۸۹
مروری بر سرگذشت مغازه‌های خرده‌فروشی تا هایپراستارهای امروزی، روزنامه دنیای اقتصاد، شماره 3118 مورخ 3/11/92
تبيين «فرآيند» پيروزي انقلاب اسلامي در سال 56 – 1357 بر اساس سرمشق انتخاب عقلاني و نظريه بسيج مجله زبان و ادبیات فارسی، بهار و تابستان 1386 شماره 56 و 57
روزهای حماسه و نور (گزارش های ساواک و شهربانی رژیم پلهوی) مجله پانزده خرداد، تابستان 1387 شماره 16 (84 صفحه – از 325 تا 408)
تغییر نام فروشگاه کوروش به قدس، روزنامه صبح آزادگان، مرداد ۱۳۵۹
اینجا را با دوستان خود به اشتراک بزارید

همسفران

  1. آقای شهریار چرا یادی از بچه های سفر نویس نمی کنید که بلاگفا دست همه رو یک ماه بی هیچ توضیحی، گذاشته تو پوست گردو؟

    شهریار: بانو شما که بلاگفایی نیستید و پرشین بلاگی هستید؟؟

  2. “نخستین فروشگاه زنجیره‌ای در ایران بود که در ۲۲ آذر سال ۱۳۳۶ با توصیه‌ یالمار شاخت (اقتصادان آلمانی) به دکتر مصدق و به همت علی اکبر داور، افتتاح شد.”
    تاریخ به نظر اشتباه میاد.

    شهریار: سپاس از گوشزد شما ، نوع نوشتار اشتباه بود و نه تاریخ، اصلاح شد.
    که پس از توصیه‌ یالمار شاخت (اقتصادان آلمانی) به دکتر مصدق، در نهایت امر دردر 22 آذر سال ۱۳۳6 افتتاح شد.

  3. اره دیگه بعد گذشت 30 سال،حالا دیگه گذاشتن اسم کورش رو فروشگاهای بزرگ حلال شد یه باره;)

    شهریار: البته این فروشگاه افق کوروش است!

  4. شهریار کلاهدوز

    مثل همیشه .جالب خواندنی .بینظیر

    شهریار: و مثل همیشه شما به من لطف دارید

  5. دروود،

    به قول خانم پریسا بعد 30 سال قدس از رونق افتاده و دوباره رو آوردند به همان کوروش! مجتمع کوروش در ستاری شمال به عنوان یکی از شعبات هایپر استار هم از این نمونه هاست. حالا این ساختمان های 40 ساله را خیلی گرون نمیخوان به مردم بندازند؟ البته شاید در راستای تحقق کاهش وابستگی به اقتصاد نفتی این قیمت گذاری ها انجام شده :))

    شهریار: درود، من کارشناس مسائل اقتصادی نیستم!

    1. کوروش واقع در ستاری شعبه ای از هایپر نیست! این فروشگاه متعلق به آقای فضلی مالک گروه گلرنگه

      شهریار: و از این موضوع نیز اطلاعی ندارم

  6. با سلام
    احتراماً به استحضار می رساند نشست هم اندیشی با موضوع “رویکردهای توسعه و مکانیابی آرامستانهای شهر تهران” مورخ 26 خرداد ماه 1394 ساعت 9 تا 12 صبح در محل مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران واقع در الهیه انتهای خیابان آقا بزرگی برگزار می گردد. با توجه به ارتباط موضوع نشست با مطالب مطروحه در این تارنما حضور علاقه مندان به این حوزه در این نشست مفید خواهد بود. لازم به ذکر است به دلیل ظرفیت محدود انجام هماهنگی قبلی ضروری است.
    با تشکر

    شهریار: سلام بر شما و سپاس از دعوتتان

  7. سلام
    من مطالب رو در سایت ایرانجیب خواندم و دیدم که زیر عکسها نوشته سفر نویس .

    یک سرچ و … خیلی جالب و زیباست سوالم این هست البته با عرض معذرت شما سفارشی اینجا مطلب قرار میدید؟

    چون من از این دست مطالب دوست دارم.بازم ممنون و تشکر از سایت خوب شما.

    شهریار؛ درود و سپاس از نگاه و کنجکاوی شما

    پرسش شما را درخصوص سفارشی نوشتن متوجه نشدم!! همان طور که در سرصفحه تارنمای سفرنویس قید شده، در اینجا قرار است، گزارشی از مکانهای دیده نشده و فراموش شده تهیه و نگاشته شود، مکانهایی که در زمانی خاطرات یک نسل بوده، فروشگاه های کوروش هم یکی از همین موارد است

  8. سلام
    مطلب جالبی بود به خصوص اینکه مدتیه یک روز در میون فروشگاه قدس سر زردشت رو می بینم. خوبه که حداقل بعد 36 سال دیگه کوروش آزاد شد!
    ولی حداقل همون سال ها یه اسم ایرانی نبود که روی این فروشگاه ها بذارن؟ مثلن مشهد می ذاشتن…
    ما بلاگفایی ها فعلن فقط استفاده می کنیم از مطالب دوستان. امیدوارم بلاگفا هم آزاد بشه!

    شهریار؛ سلام، نگاهتان جالب بود

  9. سلام.
    ما فروشگاه قدس امام حسین می رفتیم. من ازون خاطره دارم. حس خوبی بهم می داد. یادمه دبستانی بودم. قبل عید رفتیم و من از یه کفش قهوه ای که تهش آج دار بودم خوشم اومد. مثل کفش بقیه ی بچه ها نبود. برام خریدن. دلم می خواست همون فرداش بپوشم برم مدرسه پز بدم که کفشم وحشیه آج داره سر نمی خوره… نذاشتن. گفتن عید بپوش بعد از عید با این کفشا برو مدرسه… بعد از عید رفتم مدرسه دیدم نصف کلاس عین کفش منو پوشیدن. با همون رنگ و همون آج ها…
    وضعیتی بود…
    دانشگاه که می رفتم همیشه وقتی با بی آر تی از جلوی فروشگاه قدس میدون امام حسین رد می شدیم یه حس غمی بهم دست می داد… حس تعطیلی. خدا کنه به این کاره هاش برسه این فروشگاه ها…

    شهریار: سلام بر شما، من هم تمام این حس هایی را که گفتید در فروشگاه کوروش خراسان داشتم، به همین دلیل این گزارش را نوشتم، گشتن درباره حس کودکی

  10. سلام مطالب اموزنده ای بودخسته نباشید

    شهریار: درود و سپاس

  11. خیلی جالب بود…سپاس آقای شهریار…

    شهریار: سپاس از نگاه شما

  12. سلام جناب شهریار.آمدم که زادروزتان را تبریک بگویم(هرچند با کمی تاخیر)که این روزها سخت دلگیر و دلتنگم؛ دلتنگ خانه ای که سالها به روی همه دوستان باز بود و حالا چهل روز است که درش به روی خودم هم قفل شده و از سرنوشت احتمالی اش هم هیچ نمیدانم. سعادتی است هنوز فضایی برای نوشتن داشتن و به اشتراک گذاشتن. سعادتی که چهل روز است که اهالی بلاگفا از آن بی بهره اند….راستی نمیدانم چرا این نوشته اخیرتان اینقدر دلگیرم کرد. مطالعه آنچه بر سرزمینمان گذشته گاهی با من چنین میکند. مثل یک بغض ترکیده در گلو… شاد و سربلند و نویسا باشید.

    شهریار: سلام و سپاس از مهرتان که به یاد حقیر بودید، آدمهایی که مثل من و شما عاشق نوشتنیم و عاشق به اشتراک گذاشتن، هر ثانیه از این چهل روز، چهل سال می گذرد، این موضوع را چندین سال پیش وقتی از بلاگر(بلاگ اسپات)کوچ کردم، کامل درک کردم

    درخصوص بغض ترکیده، اگر بگویم در این تعطیلی خرداد چند ملک در تهران تخریب شد !!! فعلا مجبور به سکوتمان کردند

  13. من حدس می زنم این ها احتمال می دهند توافق می خواهد بشه این ها رو می خواهند رد کنند بره چون صاحب های قبلیش اگه رابطه ایران و غرب خوب بشه می تونند پس بگیرند امروز با یکی از کارمند هاش صحبت کردم گفتند کسی نخریده

    شهریار: نگاه شما برایم جالب بود

  14. بسیار عالی , ممنون از یادآوری خاطرات شیرین کودکی و خاطرات تلخ میانسالی

    شهریار: خوشحالم که نوستالوژی شما زنده شد

  15. نوید غریب

    سلام ممنون از اطلاعات خوبتون تشکر.

    شهریار: سلام و سپاس از حضور شما

  16. باسلام.
    نمیخوام بحث سیاسی کنم اهل سیاسی کاری نیستم. فقط میگم این همه فروشگاه و کارخونه جات حالا چه خوب یا بد تو نظام قبل فعالیت بودن مردم کمبودی نداشتن. از بعد انقلاب وقتی دست ارگان خاص افتاد یا ورشکسته شدن یا متروکه نمونه بارز همین تصاویر سایت در کل اینو میخوام بگم همه دارن ازین فروشگاهها با حسرت و غم غصه خوردن حرف میزنن. این نظام هم اگه بازم مردم بریزن بیرون حتما شک نکنین هزاران کارخونه و بانک رو آتیش میزنن و قطعا بیشتر. من اون دوره زمونه نبودم ولی وقتی فروشگاه میدون خراسون رو میبینم از درون میسوزم چرا؟؟؟؟ برا اینکه یه کاسب مجبوره همون راسته برا مغازه ده متری ده میلیون کرایه بده با صد میلیون ودیعه درصورتی که فروشگاه چند هکتاری باطل بیکس مونده. افسوس چه انتظاری داشتن چه شد افسوس.

    شهریار: سلام و سپاس از دل نوشته شما، واقعا من هم بیم دارم از روزهای که فرمودید. امیدورام فرهنگ مان تغییر کند

  17. اون عکسی ک از فروشگاه دهه هفتاد گذاشتین چرا محصول سایپای الان رو داره تبلیغ میکنه!!!!!!!!!!! فتوشاپپپپپ

  18. محفوظ

    عکسها را عوض کنید چون با نمایش این بی بندو باری ها در مردم شک ایجاد می شود که کوروش فردی صالح بوده. خداوند همه را موفق به کارهای خیر بکند!

    شهریار: چی بگم؟!

  19. لعنت به اون كساني كه باعث تعطيلي چنين فروشگاهي با اين قدمت شدند البته اموال مصادره اي همين ميشه

    شهریار: امیدورام ، دویاره ما زمانی شعور و بی شعوری انقلابی ، نصیبمان نشود و تکرار نکنیم

    1. هگمتانه

      بسیار بسیار ممنون سپاسگزارم که انقدر مطالب آموزنده لطف کردید
      نسل های جدید و آینده فکر کنم باید این مسائل رو بیضتر بدونن تا اونایی که یه عمر انگشت عسلی تو دهنشون کذاشتیم، اما قسم خورده ی همین مردم پارس زبان هستن.
      لعنتت لعنت……۱۰۰۰تا به کسیکه یه ملت رو تحریم مه هیچ،تحقیر میکنه
      شیطان که دیگه بیشتر از اون نیست تو کار خودش، توی قرآن بارها اسمش اومده حالا به هر شکلی.
      اما انگار زبونم لال ،اسم یه انسان که جز مثبت بودن ازش نشنیدیم شاید به دروغ،حتی اسمش هم نباید روی فروشکاه هامون باشه،
      انگار یعده ۲۵۰۰ سال پیش بودن و توی بچگی یه چیزایی دیدن که انقدر تنفر دارن
      هه پیام تاریخی….

      شهریار؛ سپاس از شما و افسوس و هزار افسوس

  20. محمد زمانی

    یادش بخیر سال ۱۳۵۵ برای دیدن پله برقی و سوار شدن بر آن هر روز از اتابک پیاده میومدیم میدان خراسان

    شهریار: آقای زمانی من هم بزرگ شده اتابک هستم

  21. سلام . من متولد 64 هستم و خاطره ای که دارم برای فروشگاه قدس قصرالدشته . یادش بخیر برای خرید مهر ماه اکثر وقتا میرفتیم اونجا . چقدر همه چیز خوب و مرتب بود . هر چیزی که نیاز داشتی جلوی چشم و قابل دسترس بود . قیمتها هم به مراتب بسیار مناسب و قابل قبول بود برای اقشار مردم . متاسفانه تا سالها این مکان متروکه بود و اصلا ازش استفاده ای نمیشد . تا اینکه این موسسات اومدن یک به یک این مکانو خریدن الانم که متعلق به فروشگاه رفاهه . ولی با توجه به شرایط معیشتی و نا به سامانی اقتصادی موجود وضعیت این فروشگاهها خیلی مطلوب و مناسب نیست .

  22. اقای شهریار عزیز سلام
    شما اقای علی کریمی را میشناختید که مدیر عامل چند فروشگاه کوروش بود کوروش هلال احمر مولوی و زرتشت؟

  23. با سلام و درود
    خدمت شما
    بنده هم در 5 الی 11 سالگی ام سالهای 56 تا 63 بچه اتابک بودم خونمون ده متری توکل کوچه میلانی کوچه آشتی کنون پ30
    و بینهایت خاطره با تمام حس و حالش در ذهنم نقش بسته .از قبل روز ای انقلاب و بعد و جنگ و …
    الان 49 سالمه اما وقتی میگم اتابک یعنی ده سالمه و خون میدود زیر پوستم
    با هوش وزرنگ و زیرک و خوش سر و زبون اهل خانواده و رفیق بازی و … تا کجا وایسه این چرخ بد گردون کی باشه و چی باشه و چی بخواد و چقدر تا کی و کجا بچرخونه.
    سپاس . سلامت باشید .

    شهریار؛ سپاس بی کران که خاطرات را زنده کردید و با ما به اشتراک گذاشتید، سرتان سلامت

با ما همسفر باشید

XHTML: امکان استفاده از این کدها وجود دارد: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>