تورهای سفرنویس

tour-image

عضویت در سفرنویس

register-image
register-image

امامزاده نوح

امامزاده نوح را نمی خواستم ببینم ، بلکه می خواستم بدانم چرا مردم این دیار علاقه دارند ، جسدشان در آرامستان (قبرستان) کنار امامزاده نوح دفن شود و همه وصیت می کنند که بعد از مرگ به آرامستان امامزاده نوح برده شوند! دلیلش را پیدا نکردم اما بنای امامزاده نوح که در دوران قاجار بنا شده بود را دیدم ، یک امامزاده نوح دیگر هم در همان نزدیکی پیدا کردم  و توانستم آبشار زیبای چلندر را هم ببینم … همراه شوید.
امامزاده نوح : آدرس استان مازندران ، شهر نوشهر ، در 18 کیلومتری جاده نوشهر به نور ، بخش بلده کجور ، روستای چلندر
شماره ثبت در فهرست آثار ملی ایران : 8784  تاریخ ثبت 10/3/1382 ه خورشیدی
مختصات جغرافیایی ، آب و هوا ، نقشه و … امامزاده نوح :  E 51″41’22.61  N 36″34’26.86
ارتفاع از سطح دریا : 15 متر
نامهای دیگر : این امامزاده در فهرست آثار ملی ایران به نام «بنای امامزاده نوح» ثبت شده است.
پیرامون نام (وجه تسمیه) : بر اساس يک افسانه رايج در ميان مردم استان مازندران ، نسب و اصالت امامزاده را از خانواده پيامبر نوح مي دانند و مردم بومي اعتقاد دارند کشتي حضرت نوح در البرز آرميده است.
دوران و بانی اثر : بنای امامزاده نوح به احتمال قریب به یقیین در اواخر دوران قاجار ساخته شده ولیکن بانی آن مشخص نیست.
امکان بازدید : دارد

بنای امامزاده نوح روستای چلندر
بنای امامزاده نوح روستای چلندر

برای رسیدن به امامزاده نوح چلندر ، یک تابلو در جاده ساحلی نوشهر به نور که از طرف سازمان اوقاف و امور خیریه نصب شده است ، شما را برای رسیدن به امامزاده راهنمایی می کند و بهترین راه این است که دیوار نویسهای مسیر آبشار چلندر را دنبال کنید تا به نتیجه برسید. بعد از حدود 3 کیلومتر رانندگی به انتهای جاده آسفالته که رسیدید در قسمت چپ جاده تابلوی امامزاده نوح را مشاهده خواهید کرد.
نکته اول:‌ یکی از نکات مثبت بازدید از امامزاده های ایران این است که حتما از طرف سازمان اوقاف و امور خیریه برای آن تابلو نصب شده و اگر هم بر فرض محال تابلو هم نصب نشده بود ، با یک پرسش به راحتی آن را می توانید پیدا کنید ، بدون هیج منع دیگری … اما اگر اثار دیگر این سرزمین را بخواهید ببینید ، یا تابلویی نصب نشده ، یا کسی نمی داند و یا اینکه اگر هم کسی آن مکان را بشناسد ، اولین سوالش از شما این است که چرا می خواهید آنجا را ، آن خرابه را ، آن ویرانه را و … ببینید.

درب ورودی امامزاده نوح روستای چلندر
درب ورودی امامزاده نوح روستای چلندر

در تابلوی درب ورودی امامزاده نوح قید شده است ؛ بقعه مبارکه امامزاده نوح ابن امام موسی کاظم در حالیکه اهالی معتقدند امامزاده نوح اصل و نسبش به حضرت نوح می رسد!! درب محوطه آرامستان و امامزاده نوح از شمال می باشد و غسالخانه (مرده شورخانه) خارج از محوطه و در جنوب غربی خیابان اصلی ساخته شده است ، غسالخانه درب نداشت و ورود به آن و گرفتن حس رفتن به آرامستان را تشدید می کرد. البته غسالخانه را دخترم کشف کرد که به دنبال سرویس بهداشتی بود و می گفت ؛ چه حمام بزرگی!!!

پلان و نقشه امامزاده نوح
پلان و نقشه امامزاده نوح

مشخصات و معماری امامزاده نوح :
ساختمان اصلی بنای امامزاده بصورت هشت ضلعی و با سقف شیروانی است که قدمت آن به دوره قاجار می رسد. تمامی بار سقف بر روی ستون چوبی مرکزی می باشد. پیش ورودی (ایوان) امامزاده نوح به مساحت حدود 2 با 8 پایه چوبی در ابتدای ورودی امامزاده وجود دارد.

ایوان ورودی امامزاده نوح
ایوان ورودی امامزاده نوح

در داخل بنای امامزاده نوح 6 طاقچه در اطراف دیده می شود که هر کدامشان یک سری از وسایل بر روی آنها قرار گرفته است و سه نور گیر مشبک چوبی در غرب ، شرق و جنوب آن دیده می شود. مشبک نور گیرها از تکرار زنجیر وار یک طرح چند ضلعی در ردیفهای عمودی و افقی پدید آمده است. اهالی می گفتند قبلا دو ضریح چوبی در داخل امامزاده بوده که یکی از آنها به سرقت رفته است.

طاقچه زیبای داخل امامزاده نوح
طاقچه زیبای داخل امامزاده نوح

در نوشته ها خواندم که پس از ثبت این اثر طرح مرمت آن در دستور کار قرار گرفته اما مرمتی در امامزاده نوح دیده نمی شود .

سقف چوبی امامزاده نوح
سقف چوبی امامزاده نوح

نکته دوم : برای دیدن این امامزاده من یک امامزاده نوح دیگر را هم در شمال رصد کردم. (ما شاء الله به این تراکم امامزاده) این امامزاده در جاده ساحلی نوشهر به نور است (قبل از جنگل سیسنگان) در روستای اندرود ، یک کیلومتر از جاده اصلی که خارج شوید به یک محوطه ای می رسید که یک امامزاده دیگر به نام نوح در آن دفن شده است. روستای اندرود یا اندرور در 7 کیلومتری شرق روستای چلندر واقع شده است ساختمان بنا یک ساختمان کاملا نوساز است که دیواره ها و سقف آن را با رنگ سبز پوشانده اند و صندوقی چوبی به ارتفاع حدود یک متر در اتاقک اصلی امامزاده نوح قرار دارد. انواع درختهای توت در محوطه امامزاده نوح به علاوه درختان مثمر دیگر دیده می شود. البته این امامزاده آرامستان ندارد.

سقف چوبی امامزاده نوح
سقف چوبی امامزاده نوح

نکته سوم: در آرامستان امامزاده نوح روستای چلندر قبرها دارای نظم خاصی نبوده و نکته جالب آنکه سنگ قبرها هم هر کدام بک جهت گذاشته شده بودند!!
نکته چهارم: امامزاده نوج در شهرهای ساوه ، قزوین ، دلفان و فیض آباد خراسان نیز موجود است!!

صندوق ضریح امامزاده نوح روستای اندرود
صندوق ضریح امامزاده نوح روستای اندرود

نکته آخر: ساختمانها و ابنیه خیلی از امامامزاده ها از اماکن قدیمی و میراث ماندگار سرزمین ایران است و وظیفه خودم می دانم که تصاویر ، مدارک و … این ابنیه را نه برای خودم بلکه برای فرزندان ایران زمین به یادگار بگذارم. من یکبار هم قبلا گفته ام این اماکن برای خیلی ها مقدس هستند و وظیفه من و همه احترام گذاشتن به اونهاست. اما هیچ موقع از دید بک فرد مذهبی به این اماکن نگاه نمی کنم و نوشته های اعتقادی نمی نویسم. تاکید می کنم اعتقادی نمی نویسم…

سرچشمه ها و منابع
اسناد ثبتی پرونده امامزاده نوح در سازمان میراث فرهنگی
خبرگزار ی میراث فرهنگی .
تارنمای شیخ علی اکبر تهرانی
اینجا را با دوستان خود به اشتراک بزارید

همسفران

  1. درود جناب شهریار
    اتفاقا برای من هم این پرسش به وجود اومد که اگر به نوح پیامبر منسوب هستند چرا نوح ابن موسی الکاظم؟؟؟؟؟؟////
    تراکم امامزاده: شنیدم در کاشان شایدم آران و بیدگل تو هر کوچه یه امامزاده وجود داره. خودشون می گن چون آرانی ها و بیدگلی ها با هم سر جنگ و دعوا داشتن از لج هم هی امامزاده ساختن
    الله اکبر از دست این جماعت. البته امیدوارم گفته ی من به دوستان خوب آران و بیدگلی برنخوره ولی من از خودشون شنیدم
    سپاس از شما

    شهریار: سلام بر شما ، برای پرسش اول شما پاسخی ندارم ، یعنی خود آنها هم پاسخی نداشتند ، در ارتباط با تراکم امامزاده ، در تمام ایران می توانید ببینید و نه در شهر خاصی !!!!!!!!!!!!

    1. سلام من از آرانی هستم بیش از سی چهل امامزاده داریم شاید بدین دلیل است که این مناطق قبل از اسلام یهودی نشین بودند نه زرتشتی چون در تاریخ قبل از اسلام از قزوین و قم و کاشان خبری از مردم این شهرها نداریم ولی بعداز اسلام یهودیان این مناطق مانند یهودیان مدینه نبودند لذا برای فهم دین جدید از میزبانان ترویج کنندگان اسلام بودند و شیعیان و امامزادگان هم که با کشته شدن حضرت علی ع یکدوره و با هجرت امام رضا ع به ایران دوره دوم به ایران آمدند.و در این مناطق ساکن شدند و رحلت کردند .مثلا حضرت محمد بن علی ابن ابی طالب ع در آران میهمان در باغ یک یهودی به نام بابا یعقوب بود ه است .آخرین زیارت مشکوفه توسط آیت اله عاملی بنام فضل بن موسی الکاظم ع زیارت تازه مربوط به 80 سال پیش است.که در آغلی بوده که گوسفندان می مردند و یا صداهای عجیبی داشتند که با خواب این آیت اله زیارت تازه ایجاد شد.

      شهریار: سلام و سپاس از اطلاعات شما

  2. سلام
    و باز قصه ی مردمانی که آنقدر به آن ها سخت گرفته شد و شده، آنقدر سخت کار کردند و سختی کشیدند، آنقدر بیمار شدند و درد کشیدند، آنقدر رنجور و درمانده شده اند و آنقدر کمبود داشته اند و در کمبود سالخورده شده اند که به معجزه کننده هایی اینچنین روی آورده اند …
    تا شاید خدایشان گره گشا شود و برای گشودن این گره ها از جیب خالی خود مبالغی هم خرج و نذر صندوق و ضریح این اماکن کرده اند تا گره گشایی پیدا شود و حال اینکه محل هزینه ی نذرشان همیشه مشخص نبوده و نیست …
    تا این دردها هست هیچوقت نمی تونم همچون شما به این اماکن به عنوان آثار و اماکن توریستی و میراث ماندگار نگاه کنم.

    شهریار: من هم به مانند شما ، دلم می گیرد از این نادانیها و … اما باید به این اماکن از راه خودشان وارد شد ، به عنوان یک مکان مذهبی وارد شد و شاید در آخر بتوان به عنوان یک میراث تغییرش داد

  3. سلام
    اتفاقي با سايت شما اشنا شدم.بسيار لذت بردم ولي ايكاش لااقل مسولين قدر اين مجموعه ها را بدونن و براي ورود گردشگر خارجي برنامه ريزي صحيح انجام بدن تا مجبور نباشيم فقط نفت بقروشيم.دست شما بابت اطلاعات عالي تون درد نكنه حق نگهدارت باشه.علي عسگري

    شهریار: سلام و درود ، امیدوارم که مدیران روزی به چنین تفکری برسند ، به امید دیدار و همسفر شدن با شما

  4. درود بر استاد گرامی
    ممنونم که اعتقادی نمی نویسی ولی به عقاید و بنای مربوطه احترام میگذاری
    امیدوارم روزگای دید مردم سرزمینم اینگونه باشد، طوری که ضریح چوبی امامزاده را ندزدند

    شهریار: سلام و درود بر شما ، من هم چنین آرزوی دارم که مردم به چنین شعوری برسند که به عقاید یکدیگر احترام بگذارند

  5. سلام آقای شهریار
    شما فکر می کنید کدام صحیح تر است:
    حضرت نوح یا نوح بن کاظم؟

    شهریار: به نظر من ، هیچکدام !!

  6. با سلام
    موضوع امامزادگان مسئله جالبی است که نیازمند توجه و پژوهش است

    شهریار: سلام و درود ، مخصوصا زمانی که نزدیک به یک سوم از آثار ثبتی در فهرست ملی کشورمان را هم همین امامزاده ها تشکیل داده اند

  7. سلام-خدا قوت و پرتوان ادامه بدبد و سپاس از به اشتراک گذاشتن اطلاعاتتون

    شهریار: سلام بر شما و سپاس از اینکه برای خواندن مطالب سفرنویس ، وقت می گذارید

  8. درود بر شما جناب شهریار
    همیشه این نوع امام زاده ها وتاریخچه آنها و البته اعتقاد مردمان این روستا برای جالب بوده
    گاهی از اعتقاد بیش از حدشون ناراحت میشم و افسوس میخورم اما در هر حال جالب هستند
    سپاس از اطلاعات ارزشمندتون

    شهریار: درود بر شما ، وظیفه ماست که احترام بگذاریم به این عقاید

  9. سلام
    مرسی…
    راستی امروز برنامه نردبان مستندی با نام”خاک.گل.نان” نشون می داد که سازندش شهرام شهریار بود.سازندش شماره نداده بود و مجری برنامه خواست تا خود ایشون با برنامه تماس بگیرن.
    البته گمون نکنم کار شما باشه.وفقط یه شباهت اسمی می تونه باشه.اما گفتم بگم شاید…

    شهریار: سلام و سپاس از اطلاع رسانی شما ، مطمئن باشید من نبودم

  10. سلام یکی می گفت اگه امام موسی کاظم علیه السلام بیشتر سالهای عمرشان در زندان بودند پس این همه فرزند در گوشه و کنار ایران !
    البته شاید همه بلافصل نباشند

    شهریار: درود ، من نمی دانم ، محقیقن و صاحب نظران باید بگویند!

  11. راستی عکس های تور هایی را که می برید نمی گذارید من خانه هایی قجری را دوست داشتم ببینم

    شهریار: عکس مکانها بله ، اما افراد تور خیر!!!

  12. از اسمش خوشمان آمد شهريار خان
    من امامزاده ها رو فقط توي كوه دوست دارم 🙂
    سلام و عرض ادب شهريار عزيززززززز

    شهریار: درود بر شما ، اما ما تنبلها بدمان هم نمی آید که امامزاده فقط در شهرها باشند!!

  13. سیدناصر

    من تمامی مطالب شما را دنبال میکنم و علاقه زیادی به آنها دارم اما شما قبرستان ارامنه و کلیمیان را بسیار عاشقانه وصف میکنید اما در توصیف این امام زاده به قدری با غرض و نیش و کنایه نوشتید که بسیار تعجب برانگیز بود

    شهریار: سلام و سپاس از اظهار لطف شما ، من تا به حال هیچ مطلبی درباره آرامستان کلیمیان ننوشته ام ؟؟؟!!!

  14. http://didgah13.blogfa.com/

    سلام و خسته نباشد/ مثل همیشه بهره بردم

    شهریار: سلام و سپاس از اظهار لطف شما

  15. سلام استاد من بچه اندرور هستم خوش آمدی به روستای ما حتماً مستحضر هستید که دیار مازندران دیار علویان است مردم همچنان برای سید ها احترام قائل هستند. ضمنا یه امام زاده فارس هم داریم.

    شهریار: درود، امیدورام باز هم سعادت سفر به سرزمین شما را داشته باشم

  16. سلام من اصالتامال روستای چلندرم خیلی خوشحالم که به روستای ماتشریف اوردین وراجب امام زاده نوح تحقیق کردین دوترم پیش همین مطالب روکپی کردم تحقیق بردم اخه معماری می خونم این ترمم می خوام ببرم نام معماریاهمون سازنده این امام زاده ردمی خوام اگه کسی می دونه لطفابهم بگه

    شهریار: سلام و سپاس از اینکه اعلام کردید، از اینجا اطلاعات را کپی کردید، برخی چنین می کنند و زنگ می زنند، چرا نقشه نگذاشتی، استاد نمره کم کرد!!!!!

  17. محمدجواد

    من خودم توی همین روستا زندگی میکنم.اولش چون ۹۰ درصد آدم روستای اونجا اسلامی هستن و همه اونجا دفن شده اند پس چلندریا اونجا دفن میشن

    شهریار؛ سلام بر شما

با ما همسفر باشید

XHTML: امکان استفاده از این کدها وجود دارد: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>