عضویت در سفرنویس

register-image

تورهای سفرنویس

tour-image

آمار سفرنویس

counter-image
358 سفر
13198 همسفر

نیایشگاه و معبد آدریان (آتشکده تهران)

بنای معبد آدریان، نیایشگاه آدریان، مسجد زرتشتیان، آتشکده تهران، معبد زرتشتیان یا هر نام دیگری که این مکان مقدس دارد، تنها آتشکده شهر تهران است که آتشی است ورهرام، بنای معبد آدریان، آتشکده ای است ۱۰۰ ساله در شهر، که محل نگهداری آتش و عبادتگاه زرتشتیان است، با ما برای دیدار از نیایشگاه و معبد آدریان (آتشکده تهران) همراه شوید …

نیایشگاه و معبد آدریان (آتشکده تهران) - تارنمای سایت تاریخ و فرهنگ زرتشتی
نیایشگاه و معبد آدریان (آتشکده تهران) – تارنمای سایت تاریخ و فرهنگ زرتشتی

بنای معبد آدریان؛ آدرس استان تهران، شهر تهران، خیابان جمهوری (نادری یا شاه سابق) خیابان میرزا کوچک خان (استالین سابق) پلاک ۴ (ضلع شمالی دبیرستان فیروز بهرام)
شماره ثبت معبد آدریان در فهرست آثار ملی ایران : ۷۴۴۲ تاریخ ثبت ۱۳۸۱/۱۲/۱۱ ه خورشیدی
مختصات جغرافیایی، آب و هوا ، نقشه و … معبد آدریان:   E 51″24’50.28      N 35″41’44.44
ارتفاع بنای معبد آدریان از سطح دریا
: ۱۱۷۵ متر
نامهای دیگر بنای معبد آدریان: مسجد زرتشت، معبد زرتشتیان، آتشکده تهران، معبِد Mabed ، آدریان، نیایشگاه زرتشتیان، معبد آدریان، آدوران و …
پیرامون نام (وجه تسمیه) معبد آدریان:
جان هینلز در کتاب شناخت اساطیر ایران انواع آتش در دین زرتشتی را سه گونه معرفی کرده است:
۱آتش دادگاه: همان آتش آتشدان خانه هاست، که مراسم تقدیس نداشته و در صورتی که فرزندان زندگی جدیدی آغاز می کرده اند از این اجاق آتشی بر می داشته اند. آتش دادگاه را مردمان غیر روحانی نیز می توانند مراقبت کنند، با این همه آتش را با تشریفات نظامی در جای خود قرار می دهند، آتش دادگاه را نیز موبدان بر پا می دارند، اما افراد عادی نیز می توانند به خدمت آن بپردازند. معمولاً زردشتیان متمکن در خانه های خود آتش دادگاه را شعله ور نگه می دارند.
۲آتش آدران Adoran (آدریان، درب مهر): از آتش دادگاه برتر است و اختصاص به شهر و بلوکات بزرگ دارد و از چهار آتش ترکیب شده است، آتش اجاق فرماندار محل، آتش اجاق فرمانده نظامی محل، آتش اجاق قاضی محل، آتش اجاق کشاورز محل. ایجاد این آتش یک ماه طول می کشیده و با مراسم تقدیس همراه است.. درب مهر زیارتگاه های بوده که در هر محله زردشتی یافت می شده. این مکان محل اجتماع ریش سفیدان و رفع مشکلات مردم است.

عکسی قدیمی از نیایشگاه و معبد آدریان (آتشکده تهران)
عکسی قدیمی از نیایشگاه و معبد آدریان (آتشکده تهران)

۳آتش بهرام (ورهرام): این آتش ترکیبی است از ۱۵ آتش زمینی و یک آتش با منشا آسمانی (برق و رعد آسمان) آمده است که این آتش باید ۱۱۲۸ بار تطهیر می شده و مراسم تقدیس آن یک سال به طول می انجامیده است. (یعنی هیزم را روی آتش می گیرند؛ وقتی با گرمای آتش، این هیزم شعله ور شد، یک مرحله تطهیر انجام گرفته است) فقط موبدانی که دشوار ترین آیین های دینی تطهیر را گذرانیده اند، می توانند از آن مراقبت کنند. جز آنان کسی نمی تواند وارد حرم خاص آتش شود. اهمیت به سزایی داشته و خاموش شدن آن با خاموش شدن دین همراه شمرده می شده است و پیوسته هم باید افروخته بماند. این آتش به عموم مردم تعلق دارد. اکنون در ایران دو آتش بهرام وجود دارد که یکی در یزد و دیگری در کرمان است. ماهیت آتش ورهرام متشکل است از پانزده آتش گوناگون و آذرخش آسمانی (یعنی جمعاً ۱۶ آتش) که عبارتند از رنگرز، پادشاه یا فرماندار، کوزه گر، آجرپز، درویش یا صاحبدل، زرگر، ضرابخانه، آهنگر، اسلحه ساز، نانوا، تقطیر، فرمانده ارتش، چوپان، پیشوای دینی، برق آسمان و مرده سوز.
نکته۱) آتش آدریان تهران بر خلاف نامش، از نوع آتش بهرام (ورهرام) است و از نوع آتش آدران Adoran (آدریان، درب مهر) نیست.

روانشاد موبد اردشیر (سمت راست) روانشاد موبد بهرام (سمت چپ) تکیه به ستون درمیان شاگردان مدرسه زرتشتیان
روانشاد موبد اردشیر (سمت راست) روانشاد موبد بهرام (سمت چپ) تکیه به ستون درمیان شاگردان مدرسه زرتشتیان

پس آدُران، آدریان (آذران) همان آتشگاه یا آتشکده است. به روزگار ایران باستان این کلمه تشکیل یافته از دو بخش «آدر» و «ان» است. بخش نخست به معنای آذر یعنی آتش است. در برهان قاطع آمده: آدر بر وزن مادر همان آذر= آتش است. در لغتنامه دهخدا نیز این معنا دیده می شد و اما پاره دیگر «ان» است که در نام های جغرافیایی علامت نسبت فراوان است، از قبیل گرگان و … بنابراین ترکیب آذر+ان جایی را تداعی می کند که آدر= آذر= آتش در آن بسیار است و این یادگاری است به روزگار ایران باستان و رواج دین زردشت …
نکته۲)‌ ظرفی که آتش را در آن نگهداری می کنند؛ آدوران، آتشدان، آتشگاه، آفرینگان و مجمر می گویند.
نکته۳) خود زرتشتیان بنای معبد آدریان را به صورت معبِد Mabed تلفظ می کنند و از نامهای دیگر که در بالا ذکر شد، کمتر استفاده می کنند و به آتش آن، آتش سپندینه (مقدس) می گویند.
نکته۴) در پرونده ثبتی این اثر از نام “بنای معبد آدریان” استفاده شده است.
نکته۵) در برخی از نقشه ها بنای آدریان مسجد زرتشتیان و برخی آتشکده علامت گذاری شده است.

نقشه ای قدیمی نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران)
نقشه ای قدیمی نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران)

نکته۶) اشخاصی که به خدمت آتش و نگهداری از آن بر می آمدند «آتخش بندگ» یا «آدوران بندگ» که شخصی آزاد حتی از اصلی اشرافی بوده و صرفا در معنای مجازی کلمه «برده» به شمار می آمده و از لحاظ مذهبی «مقید» به آتش بوده است.
نکته۷) آدران (Āderān) نام روستایی در ابتدای جاده چالوس میان پورکان وداریان،‌ ‌آدریان لین یکی از کارگردان انگلیسی هالیوود است که فیلمهای پیشنهاد بی شرمانه و بی وفا را حتما دیده اید و پوبلیوس آئلیوس ترایانوس هادریانوس ملقب به آدریان یکی از امپراتورهای روم باستان بوده و ‌پاپ های کلیساهای کاتولیک را آدریان می نامیدند،‌ مثلا آدریان اول، آدریان دوم … البته کلی آدریان دیگر هم بود که بماند برای بعد …

نگاره ارباب کیخسرو شاهرخ اثر جعفر چهره نگار نصب شده در موزه مجلس
ارباب کیخسرو شاهرخ

دوران و بانی اثر نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران): ارباب کیخسرو شاهرخ در اواخر قاجار
پیشینه و تاریخچه نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران):
سنگ بنای آدریان تهران در روز اشتاد ایزد (۲۳ امرداد) ۱۲۹۳ خورشیدی برابر با روز اورمزد وفروردین ماه ۱۲۸۳ باستانی (۱۳ اوت ۱۹۱۳ م) توسط ارباب کیخسرو شاهرخ گذارده شد و با کمک پولی پارسیان هند و زرتشتیان تهران در آذرگان ۱۲۹۶ خورشیدی برابر با خورداد ماه ۱۲۸۶ باستانی پایان یافت و روز اشتادایزد گشایش یافت.
اریاب کیخسرو در یادداشت‌های خود آورده است: «به آن اندیشه افتادم که برای جماعت عبادتگاهی لازم است، زیرا در تهران برای جماعت (در حدود ۵۰۰ نفر که بیشتر به کار بازرگانی و کشاورزی مشغول بودند) تا آن تاریخ معبدی نبود. لهذا چون در این موقع مرحوم بهرامجی بیکاجی یکی از پارسیان جوانمرد که کارش سیاحت بود به تهران آمده بود مطلب را با او در میان نهادم، مشارالیه وعده مساعدت داد. شرحی نوشته به او دادم و به بمبئی رفت و اقدام کرد. خوشبختانه عده ای از پارسیان مبلغی برای بنیان آدریان سرخط رفته بودند چه برای ساختمان و چه برای اندوخته نگهداری که متدرجاً برسانند».

دولتمردان و زرتشتیان در حال نصب سنگ بنای آدریان تهران
دولتمردان و زرتشتیان در حال نصب سنگ بنای آدریان تهران

«ساخت آدریان بر روی اراضی انجمن شروع و سنگ بنای آدریان بدست آقای رضاقلی خان هدایت (نیرالملک) نکته۷ وزیر معارف وقت گذارده شد. کار ساختمان آدریان به دشواری دچار شد. اشکال ساختمان آدریان این که بعضی از اشخاص مغرض در جراید بمبئی برضد زرتشتیان تهران مقالاتی نوشتند که اینها غالباً بی دین و فلان اند و آدریان لازم ندارند و از سوی انجمن زرتشتیان تهران جواب هایی دندان شکن داده شد معهذا بعضی از صاحبان خیر که جنبه کهنه پرستی و تعصبات داشتند جلو اعانه خود را گرفته دیگر پول نرسید و عمارت بی سقف و ناتمام ماند. چون کار بدین منوال پیش آمد از زرتشتیان ایران استعانت شد و زرتشتیان هرجا از تهران و یزد و کرمان و شیراز و کاشان بقدر خود کمک کردند و به خیر خوبی ساختمان آدریان به پایان رسید و رسماً در تاریخ ۱۲۹۶ خورشیدی گشایش یافت ».

عکسی قدیمی از آدریان تهران سال 1341
عکسی قدیمی از آدریان تهران سال ۱۳۴۱

نکته۸) رضاقلی خان برادری داشت به نام هدایت قلی، صادق هدایت پسر هدایت قلی بود …!!
«اینجا نباید فراموش کنم متشکرم ، همین که از آقای میرزا مهربان مهر خواهش کردم پذیرفت و برای جمع آوری اعانه به جنوب ایران شتافت و برخورداری حاصل نمود. از سوی دیگر چون در آن اوان بفاصله چند ماه سرور خانم عیال مرحوم میرزا جمشید مهربان کرمانی و رستم برادرش و یک دختر کوچک از میرزا جمشید به جهان باقی شتافتند به میرزا جمشید تکلیف کردم آثار خیری باقی بگذارد آن روانشاد پذیرفت و به اختیار من گذاشت و در طرف مشرق و مغرب حیاط آدریان اطاق هایی برای پذیرایی و امور خیریه از پول آ ن مرحوم ساخته شد»

عکسی قدیمی از آدریان تهران سال 1379
عکسی قدیمی از آدریان تهران سال ۱۳۷۹
میرزا مهربان مهر
میرزا مهربان مهر

نکته۹) میرزا مهربان مهر، رئیس محاسبات کل مجلس شورای ملی بود.
کسانی که در نهادن سنگ بنای آدریان حضور داشتند عبارت بودند از؛ رضاقلی خان معاون وزارت معارف، مجدالسلطنه نماینده وزارت امور خارجه، محمدعلی فروغی ذکاء الملک، حکیم الملک، حاج سید نصرالله، میستراردشیرجی، میستر بهرامجی، میستر شاهپور جی، میرزا کیخسرو رئیس انجمن وقت زرتشتیان و جمعی دیگر از آقایان معارف پرور و خوانین زرتشتی
نکته۱۰) ۶پسر و دختر بشگون ساخت آدریان در همان نقطه و روز سدره پوشانی شدند.
امکان بازدید نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران): به جز روزهای جمعه، بازدید با هماهنگی قبلی امکان پذیر است. ساعت بازدید؛ شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۵ و پنجشنبه ها ۸ تا ۱۲ ، البته برای تهیه تصویر کسب مجوز الزامی است.
شماره تماس نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران) جهت بازدید؛ ۶۶۷۰۶۸۶۵ موبد پدرام سروش پور و بانو ناهید استقامت
مشخصات و معماری نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران):

تصویر ماهواره ای نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران) 1386
تصویر ماهواره ای نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران) ۱۳۸۶
پلان و نقشه نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران)
پلان و نقشه نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران)

آتشکده آدریان در زمینی به ابعاد ۵۴*۲۴ متر و مساحتی بالغ بر ۱۳۰۰ متر مربع بنا شده است و شامل چندین ساختمان می باشد؛

درب ورودی اصلی نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران)
درب ورودی اصلی نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران)
نقشه و پلان درب ورودی اصلی نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران)
نقشه و پلان درب ورودی اصلی نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران)
نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران) در نیمه های شب
نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران) در نیمه های شب

دیوار بیرونی بنای آدریان با آجرکاری زیبا مزین شده و بالای درب ورودی چوبی آدریان، کتیبه ای با سنگ مرمر که در دست ۲ فرشته است، سال ساخت بنا در ذیل جمله «خشنوتره اهور همه مزدا ۱۲۸۶» را نشان می دهد. خشنوتره … به معنی؛ به خشنودی اهورا مزدا است و معمولا در آغاز بیشتر نیایشهای زرتشتیان آمده است.

آجرکاری زیبای ورودی نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران)
آجرکاری زیبای ورودی نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران)

نکته۱۱) تفاوت زمانی سال باستانی با خورشیدی ۱۰ سال می باشد. یعنی سال ساخت بنا ۱۲۹۶ ه خورشیدی مطابق با ۱۲۸۶ باستانی
از درب اصلی نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران) که وارد می شوید سمت راست راه پله ای شما را به طبقه دوم هدایت می کند که واحد سرایداری آدریان است و سمت چپ دفتر نیایشگاه آدریان و بانو مرادپور است، که هماهنگی های لازم را جهت بازدید از آدریان مهیا می کند. زمانی که وارد حیاط آدریان می شوید همانند آتشگاه شهر یزد حوضی بیضی شکل به قطر های ۵ و ۳٫۵۰ متر دیده می شود که همیشه با شمعدانی های زیبایی مزین شده است و درختانی کاج در محوطه حیاط نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران)

نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران) منبع آریامهر
نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران) منبع آریامهر

بنای مرکزی نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران) در مرکز مجموعه قرار دارد و دارای ابعاد ۱۲*۱۷ متر و به مساحت ۲۰۴ است که برخی به آن تالار عبادت، برخی آتشکده و برخی معبِد می گویند.

نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران) عکس مجتبی رحیمی تابناک
نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران) عکس مجتبی رحیمی تابناک
پلان و نقشه نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران)
پلان و نقشه نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران)

ساختمان اصلی نگهداری آتش نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران) با نمای سنگ سفید و کنگره ای در بالای دیوار و شش ستون (با طرح قاشقی) که در جلوی در ورودی آن قرار گرفته، بنا شده است و دو شبه ستون نیز در دو طرف ایوان قرار دارد. ایوان شرقی با سرستون هایی سنگی که بر روی هر کدام چهار سر گاو قرار دارند،‌ وزن سقف را تحمل می کنند. در میان گاوها که به صورت نشسته بر روی ستونها قرار گرفته، شاخه هایی از انگور و برگ آن که در دین زرتشت نماد شادی است قرار دارد.

سرستون های نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران) مزین به گاو و انگور
سرستون های نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران) مزین به گاو و انگور

نکته۱۲) گاو در آیین زرتشتی به عنوان نماد آفرینش است و به چهار سوی جهان نظر دارد.
در بالای ستونها با سنگ، نماسازی هایی انجام شده تا سقف شیروانی دیده نشود و در مرکز یک کتیبه سنگی (حجاری شده) قرار دارد که دارای ویژگیهای منحصر به فردی است؛

سنگ تراش و حجاری منحصر به فرد نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران)
سنگ تراش و حجاری منحصر به فرد نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران)

الف) در سمت راست بالای کتیبه، یک خورشید حجاری شده و زیر آن یک مجمر آتش قرار دارد و در مرکز فروهری قرار دارد که نمونه آن را تاکنون مشاهده نکرده اید و تفاوتهای زیادی با فروهرهای معمولی دارد؛ در نشانهای معمول فروهر و در دستان آنها حلقه ای قرار دارد که در این اثر به صورت نیم دایره و کمان دیده می شود، در فروهرهای معمول؛ دو نماد خیر و شر به صورت خطی که در پایان دارای حلقه هستند از کمر به دو طرف منتهی شده، اما در این نماد سپنته مینو و انگره مینو به صورت چنگال یک پرنده شکاری تراش خرده است! در سمت چپ سنگ حجاری شده نیز مردی روحانی قرار دارد که به گفته یکی از موبدان شبیه شاه گشستاسب حجاری شده است و کمانی در دست دارد!

فروهر متفاوت نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران)
فروهر متفاوت نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران)

ب) در بالای سنگ تراش و در میان دو فرشته نکاتی از اوستا (هفتن یشت) حجاری شده است؛

اهورم مزدام ریونتم خره ننکشی یزمیده (اهورامزدای رایومند و خردمند را می ستاییم، امشاسپندان آن شهریاران نیک و نیکی بخش را می ستاییم)

اهیا توا آترو ورزینا فو اردیه فیره جسامیده مزدا اهورا توا توا مینیو سفی نشتایی آ اختش اهمائه ئیم اختویو دا انکهه (ای اورمزد بزرگوار، بوسیله این آتش مقدس که در جلو رویمان قرار گرفته ما خواستاریم که به تو نزدیک شویم و از تو می خواهیم که بیازاری آن کسی که آزار رساند این آذر مقدس را ، به کمک ما برس ای روح مقدس)

نوا امزدا اهورا یری جسائه و هونسکها (معنی را پیدا نکردم)

ج) در بالا و گرداگرد عمارت مرکزی ۱۶ گوی سنگی قرار دارد ، که شاید نشان از ۱۶ آتش مقدس است.
نکته۱۳) موانع ترافیکی خیابان ۳۰تیر و میرزا کوچک خان بوسیله گوی های سنگی شبیه همین گوی ها احداث شده!! کسی که این طرح را داده بود پیدا کردم، ….

جداره شمالی نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران)
جداره شمالی نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران)

نمای تالار عبادت نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران) قبلها آجر کاری بود که در سال ۱۳۴۵ با سنگ مرمر پوشانده شد. در جداره بیرونی شمالی عمارت کتیبه ای به این مضمون دیده می شود؛

کتیبه پوشاندن جداره نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران) با سنگ
کتیبه پوشاندن جداره نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران) با سنگ

«نماهای سنگی ساختمان این آدریان بیادبود روانشاد شیرمرد فرهمند به هزینه آقای فریدون فرهمند در سال ۱۳۴۵ خورشیدی انجام شد. انجمن زرتشتیان تهران»

نکته۱۴) برای ورود به نیایشگاه باید کفشها را از پای درآورد و مردان کلاه به سر کنند (یک کلاه سفید و پارچه ای که در نیایشگاه موجود است) و بانوان باید با پوشش مناسب داخل شوند.

پلان و نقشه عمارت مرکزی نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران)
پلان و نقشه عمارت مرکزی نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران)

مشخصات عمارت مرکزی نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران):
پس از بالا رفتن از ۴ پله در ایوان شرقی دربی چوبی قرار دارد که سنگی با نشان فروهر در بالای آن نصب شده و ۲پنجره که ۲مجمر آتش در بالای آن قرار دارند، در ۲طرف درب ورودی نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران) است. پس از ورود کتابهای اوستا و کلاه در سمت چپ و راست ورودی قرار دارد و آتش مقدس از پشت شیشه ای در مقابل شما، قابل مشاهده است.

داخل عمارت نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران)
داخل عمارت نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران)

در سمت چپ تالار نمازگاه کتیبه ای سنگی که گرداگرد آن گچ بری شده، سنگ نوشته ای به این مضمون دیده می شود؛

کتیبه داخل عمارت نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران)
کتیبه داخل عمارت نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران)

«اهورا ، بیاری اهورامزدا از دهش نیک اندیشان پارسیان هندوستان پایه آدریان تهران استوار گردید و از کمک نیک خواهان زرتشتیان تهران بفرخندگی انجام یافت خرداد ماه باستانی ۱۲۸۶ بدرخواست انجمن زرتشتیان تهران و یاوری سیت بهرامچی بیکاجی و رهنمونی و دستیاری این بنده کیخسرو شاهرخ»

در قسمت مرکزی نیایشگاه آدریان، اتاقی چهارگوش به ابعاد۵٫۵۰ در ۴٫۱۷ بنا شده که ازاره های آن تا ارتفاع ۸۰ سانتی متر، پیرامون آن را پوشانده اند. در اتاق، یک ظرف مسی قرار دارد که به آن آفرینگان (مجمر) می گویند، داخل آفرینگان (مجمر) کنده های چوب و آتش مقدس نمایان است. گرداگرد صحن اصلی نمازگاه صندلی هایی برای نیایشگران که مشغول خواندن خورده اوستا هستند در نظر گرفته شده است و موبد آدریان نیز در سمت چپ مشغول عبادت می باشد.

داخل عمارت نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران) عکس مجتبی رحیمی، تابناک
داخل عمارت نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران) عکس مجتبی رحیمی، تابناک

درب اتاق نگهداری آتش در شمال آن قرار دارد و ورود به محوطه آتشکده و نگهداری آتش ممنوع است و تنها موبدان اجازه حضور در اتاق را دارند، مجمر نیز بر روی یک ستون سنگی به ارتفاع ۳۰ سانتی متر قرار داشته و چهار دودکش در سقف برای خروج دود تعبیه شده است و در پشت آن اتاقی به ابعاد ۱۲*۴ متر قرار دارد که به محوطه حیاط متصل می شود.

آتشگاه، آفرینگان و مجمر آدریان تهران
آتشگاه، آفرینگان و مجمر آدریان تهران

گچبری های تالار نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران) فوق العاده زیبا است و با رنگ طلایی و مسی مزین شده و پنجره ها به صورت تیزه دار با قوسی مخصوص به زیبایی آدریان افزوده است.

دودکشهای آدریان تهران
دودکشهای آدریان تهران

در ضلع شرقی اتاق نگهداری آتش، سه گاوصندوق قرار دارد که هر کدام برای دهش (خیرات) خاصی در نظر گرفته شده است، کمک به آدریان، نیازمندان، بیماران و یادواره درگذشت اشوزرتشت و در روی آن ظرفی است که بیشتر اوقات در آن نخود و کشمش قرار می دهند.

داخل عمارت نیایشگاه و آتشکده تهران از نگاه شمال شرقی
داخل عمارت نیایشگاه و آتشکده تهران از نگاه شمال شرقی

معمولا در حیاط نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران) هم میوه های فصل به صورت قارچ خرده و قسمت شده در سینی برای نمازگزاران در نظر گرفته شده است.

خیرات نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران)
خیرات نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران)

به غیر از ساختمان مرکزی، نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران) ۴ ساختمان دیگر نیز دارد که دو عمارت در شرق و دو عمارت در غرب آن می باشد، عمارتهای شرقی که به خیایان راه دارند یکی قاجاری با سقف شیروانی و دیگری پهلوی دوم با سقف تخت است و ساختمان های غربی که هر دو قاجاری بوده و عمارت شمالی نانوایی و محل پخت نان مراسم هاست و پوشش سقف نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران) شیروانی با خرپای چوبی است.
بخش های نیایشگاه آدریان عبارت اند از: یزشنگاه، اطاق موبدان، تالار میرزا جمشید مهربان کرمانی به نامگانه «سرور رستم»، اتاق یشت خوانی بهرام مهربان خداوندی به نامگانه «مهربان خداوندی»، تالار میرزا جمشید مهربان کرمانی به نامگانه «میرزا رستم مهربان»، آشپرخانه و انبار چوب (جنوب شرقی عمارت) که دیگر از حوصله گزارش خارج است.

در شمال غربی نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران) تالار خسروی قرار دارد که ورودی آن از خیابان زرتشتیان است و انجمن زرتشتیان نیز در مجاورت همین آتشکده آدریان قرار دارد.

تالار خسروی
تالار خسروی

نکته۱۵) آدریان در سال قبل مرمت شد که هنوز این مرمت ادامه دارد، مرمت اولیه شامل زدودن رنگ از ستونها، ایزوگام کردن سقف، رفع نم و رطوبت و … بود. اما موضوع اصلی نداشتن پی در ساختمان آدریان می باشد، که قرار است به زودی راه کاری برای آن در نظر گرفته شود. که به احتمال فراوان این مرمت تا مهر ماه سال ۹۳ ادامه دارد.

نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران) در حال مرمت
نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران) در حال مرمت

مدیریت نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران) در سال ۱۳۸۷ به انجمن موبدان تهران واگذار شد، ولیکن در سالهای بعد تنها موضوع دینی توسط انجمن موبدان و مدیریت مجموعه در اختیار انجمن زرتشتیان تهران قرار گرفت.
نکته۱۶) فقدان موزه در جوار نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران) بارز است، شنیده ام مسئولان انجمن بر این باورند که در یک مکان مقدس، نباید موزه احداث شود! در هر صورت می توان یکی از عمارتهای مجاور را به نشان دادن نمادهایی از کیش مزدیسنی و نمونه‌هایی از آیین‌ها و فرهنگ زرتشتیان آماده کرد.
نکته۱۷) در سال قبل در حریم نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران) ساختمانی بلند مرتبه بنا شد، که مدتی جلوی کار گرفته شد، اما ساختمان در نهایت امر ساخته شد!

ساخت و ساز در حریم نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران)
ساخت و ساز در حریم نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران)

نکته۱۸) ﻗﺒﻠﻪ ﺯﺭﺗﺸﺘﻴﺎﻥ ﻧﻮﺭ ﻭ ﺭﻭﺷﻨﺎﻳﻰ ﺍﺳﺖ. ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﻭ ﺷﺐ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻧﻮﺭ ﻣﺎﻩ، ﺁﺗﺶ، ﺷﻤﻊ ﻳﺎ ﭼﺮﺍﻍ ﺭﻭﺷﻦ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺨﻮﺍﻧﻨﺪ. ﺯﺭﺗﺸﺘﻴﺎﻥ ﺗﻨﻬﺎ ﺩﺭ ﺁﺗﺸﻜﺪﻩ ﺭﻭ ﺑﻪ ﺁﺗﺶ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻰ ﮔﺰﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺣﺘﻰ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻫﻤﺴﺎﻳﮕﻰ ﻳﻚ ﺁﺗﺸﻜﺪﻩ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻧﻴﺰ ﺭﻭ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻧﻴﺎﻳﺶ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ. ﺁﺗﺶ ﺩﺭ ﻣﺰﺩﻳﺴﻨﺎ ﻧﻤﺎﺩ «ﺍﺷﻪ» ﺍﺳﺖ. ﺁﺗﺶ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺁﺗﺸﻜﺪﻩ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺩﺭﻓﺶ ﻣﺰﺩﻳﺴﻨﺎ ﻭ ﻧﻤﺎﺩ ﻫﻮﻳﺖ ﺩﻳﻨﻰ– ﻓﺮﻫﻨﮕﻰ ﺯﺭﺗﺸﺘﻴﺎﻥ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﻣﻰ ﺭﻭﺩ. ﺯﺭﺗﺸﺘﻴﺎﻥ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺪﺍ ﺣﺪﻭﺩ ﻭ ﺟﻬﺎﺗﻰ ﻗﺎﻳﻞ ﺷﺪ، ﻭ ﺑﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺯﺭﺗﺸﺖ ﻧﻮﺭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﻤﺎﺩﻯ ﺍﺯ ﻓﺮﻭﻏﻤﻨﺪﻯ ﺍﻫﻮﺭﺍﻣﺰﺩﺍ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻰ ﮔﺰﺍﺭﻧﺪ. ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺑﺮخی ﺍﺯ ﻋﺎﻣﻪ ﻣﺮﺩﻡ، ﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻪ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭﻯ ﺯﺭﺗﺸﺘﻴﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺁﺗﺶ، ﺁﺗﺶ ﭘﺮﺳﺘﻰ ﺍﺳﺖ. اﻣﺎ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭﺩﻥ ﺭﻭ ﺑﻪ ﺁﺗﺶ، ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﺁﺗﺶ ﺑﻪ ﺟﺎﻯ ﺧﺪﺍ ﻧﻴﺴﺖ. ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻣﻬﺮ ﺗﻮﺳﻂ ﺷﻴﻌﻴﺎﻥ
نکته۱۹) آدریان یزرگ مجموعه ای دینی، اجتماعی و … که در بزرگراه کردستان، خیابان شیراز جنوبی، خیابان زرتشتیان واقع شده است و یک نیایشگاه نیز در آن قرار دارد. (اطلاعات بیشتر درباره آدریان بزرگ را در اینجا بخوانید)

محوطه آدریان بزرگ تهران
محوطه آدریان بزرگ تهران

ته نویس اول) این گزارش با بزرگواری، راهنمایی و لطف استاد عزیزم موبد اردشیر بهمردی تهیه شده است.
ته نویس دوم) ۵ سال قبل، این گزارش به صورت جزئی تر در وبلاگ قبلی ام “ایرانگردی شهریار در شنبه” منتشر شده بود، و امروز که در نت جستجو می کردم، بیشتر سایتها بدون ذکر منبع، کپی پیس کرده بودند، برای تهیه این مطلب زحمت و زمان بسیاری گذاشته شده است، لطفا ذکر منبع فراموش نشود.

منابع و سرچشمه ها نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران) ؛
مقاله آدریان تهران، نوشته و تنظیم رستم پارکی در مهنامه زرتشتیان شماره ۱۷ و۱۸ و ۱۹ ، فروردین ۱۳۵۳
یادداشت های کیخسرو شاهرخ، به کوشش و زیرنویس سرتیپ دکتر جهانگیر اشیدری
کتاب شناخت اساطیر ایران، نویسنده جان هینلز، ترجمه: ژاله آموزگار و احمد تفضلی
ساختمانی صدساله جایگاه آتش چندهزارساله، تارنمای امرداد، میترا مرادپور
فرهنگ لغت فارسی به فارسی برهان قاطع، محمدحسین بن خلف تبریزی
اسناد ثبتی فهرست آثار ثبتی ملی ایران در سازمان میراث فرهنگی
خرده اوستا، ترجمه و تفسیر؛ موبد اردشیر آذرگشسب
وبلاگ آتشکده ایران، بوذرجمهر پرخیده
کتاب راهنمای جامع گردشگری تهران
دفتر وقایع انجمن زرتشتیان تهران
فرهنگ لغات مرحوم دهخدا
تارنمای انجمن موبدان تهران
انجمن زرتشتیان استکهلم .
تارنمای برساد .
 
گزارشها و خبرهای سفرنویس در خصوص آتشکده آدریان تهران؛
آغار عملیات مرمت نیایشگاه و معبد آدریان (آتشکده تهران) ۹۴/۰۳/۳۱

همسفران

  1. از گزارش بی نقصتان تشکر می کنم
    آیا امکان بازدید شخصی از این نیایشگاه هم وجود دارد؟

    شهریار: سپاس از اظهار محبت شما، بله البته با هماهنگی قبلی

    1. سلام
      ببخشید چگونه میتوانم با شما جهت بازدید از مکان تماس بگیرم ؟

      شهریار: سلام بر شما، با شماره تماسی که قید شده

  2. میثم رضاخان

    درود بر سفر نویس ارجمند شهرام خان شهریار دست مریزاد گزارش بسیار کامل و جامع بود در واقع لذت بردم از خوندن گزارش … پاینده باشید

    شهریار: سلام بر شما، سپاس از نگاه ما

  3. سلام..
    بی نهایت تشکر.. عالی بود استاد.. چند آتشکده را از نزدیک دیده ام و این یکی را در تصاویر.. آرامش خاصی را درون آتشکده ها یافته ام . آرامشی که همیشه برایم جالب بوده. مستدام باشید.

    شهریار: سلام، شما لطف دارید، امیدوارم برنامه زرتشت گردی مقدماتش به زودی هماهنگ شود

  4. سيدمحمد طيبي جزايري

    آفرین به این دقت و ریزبینی
    احسنت به این موشکافی و ژرف نگری
    دست مریزاد

    شهریار: سلام و سپاس از محبت شما

    1. سلام

      مطالب عالی بود،بسیار سپاس گزارم،برای هماهنگی قبلی باید کجا مراجعه کنیم؟،می شه بیشتر توضیح بدهید؟

      برای بازدید باید هزینه ای پرداخت کنیم یا رایگان هستش؟

      چه روز های برای دیدن می توان مراجعه نمود؟

      شهریار: سپاس از مهرتان، در متن تمامی اطلاعات درخواستی شما به همراه شماره تماس برای هماهنگی قید شده

  5. مهدی کوثری-لندن

    بسیار عالی جناب شهریار.بی اندازه حظ بردم از این گزارش.اصلا نمیدانستم چنین مکانی با اینهمه عظمت در تهران هست.بنده اواسط فوریه ۲۰۱۵ برای دیدن یک مسابقه ی بزرگ بین المللی شطرنج به تهران خواهم آمد.اما از همین الان قول ۲ ساعت را برای دیدن چنین جایی یا مشابه آن را از شما باید بگیرم.تشکر ویژه

    شهریار: هر زمان تشریف آورید ، میزبان شما خواهم بود

  6. سلام استاد عالی بود خسته نباشید استاد برای رفع مشکل کپی رایت شما میتوانید از کدهایی که بدین منظور تعبیه شده اند استفاده کنید و کلا راست کلیک موس را از کار بیاندازید و هرکس به مطالب احتیاج داشت از طریق ایمیل با شما ارتباط برقرار کند.

    شهریار: سلام بر شما، هنوز بیشتر از ۲ روز نگذشته ، یک وبلاگ کپی کاری را شروع کرده ، این هم آدرسش ؛ jashnhaz.blogfa.com واقعا نمی دانم چه باید بگویم

    1. سلام مجدد خدمت استاد عزیز وبلاگ مورد نظر را دیدم خوشحالم که منبع سایت شما در عکسها مشخص است
      و اما کدهای جلوگیری از کپی رایت

      چنانچه می خواهید کاربران شما ، کپی برداری از محتویات صفحه را انجام ندهند ، با استفاده از این کد ، امکان انتخاب متن و تصاویر صفحه را از آنها بگیرید. با این ابزار مفید کاربران مبتدی نمی توانند از مطالب شما کپی برداری کنند .
      http://www.1abzar.com/abzar/no-select.php

      و این هم نمونه ای دیگر

      http://www.behtarinabzar.ir/19/

      ویا با جستجوی این عبارت در گوگل کد جلوگیری از کپی برداری در سایت و وبلاگ

      امیدوارم نقض قانون کپی رایت شمارا دلسرد نکند

      شهریار: سلام و سپاس از راهنمایی شما، به زودی تغییراتی در سایت جدید انجام خواهد شد و موضوع نیز در آن لحاظ می گردد.
      باز هم سپاس

  7. فوق العاده دیدنی بود و تلاش شما ستودنی کامل جامع و مفید بود و خواندن مطالب ارزشمند شما برای من مایه مباهات است

    شهریار: سپاس زا شما به خطر وقتی که گذاشتید و مطلب را خواندید.

  8. سلام
    مثل همیشه گزارش مبسوطی بود. خوش به حال شما که دوستی دارین که نقشه و پلان ساختمانهای قدیمی را در اختیارتون میذاره. ما که نداریم!!

    یک چیزی را متوجه نشدم. در دین زرتشت رفتن به آتشکده مثل رفتن به مسجد برای مسلمان، مستحبه یا باید هر زرتشتی متدینی حتما برای نماز هفتگی یا ماهیانه یا … به آتشکده سر بزنه و نیایش بکنه؟!

    شهریار: سلام بر شما، اگر خیلی طولانی بود ، عذر می خواهم ، حیف بود، خلاصه شود

    آقا شما امر کنید ، پلانها در اختیار شما هم قرار خواهد گرفت، پیدا کردن پلان و هر چیزی در این سرزمین سهل است ، باید یا پول داشت یا پول چایی یا چایی یا ….

    در آیین زرتشت، بهتر آن است که برای عبادت به نیایشگاه بروند آما الزامی ندارد، ولیکن معمولا در جشن ها و مراسمات خاص آیینی ، زرتشتیان علاقمند هستند که در معابد و نیایشگاه ها حضور جمعی داشته باشند.

  9. عکس دسته جمعی،سومی از بالا خیلی عکس جالبیه…اگر پیشینه نداشتم از تاریخچه عکس،فکر می کردم یه عکس دسته جمعی که بچه های مدرسه با معلماشون گرفتن….
    یاد این شعر حکیم فردوسی افتادم
    “به هر بَرزنی بر دبستان بُدی
    همان جای آتش پرستان بُدی”

    یه نکته دیگه اینکه تقریبا عین همین سردرو معبد من انتهای یه خیابونی دیدم .کنار بیمارستان نجمیه بود …خیابون وزیری،نجمیه سابق،آمار صاحب خونه رو در آوردم.صاحب خونش لندن بود.
    سردری مشابه ، سردر نیایشگاه آدریان, عکس شفق متولی

    شهریار: سپاس از شما، به زودی گزارشی از این ملک با کمک شما تهیه خواهیم کرد.

  10. سلام شهریار جان.
    کامل و مفید.یکبار رفتم البته جمعه بود و نشد از معبد بازدید کنم.

    شماره ای گرفتم که هماهنگ کنم که گم شد.ممنون از شماره ها و تاسف از اینکه جمعه ها همه جا تعطیل است و ما هم فقط جمعه ها مرخصی داریم:)

    شهریار: سلام رضا جان گل، شما امر کن، برای جمعه ها ، هماهنگ می کنم تا بازدید کنید، در خدمت شما هستم

  11. سلام. چه گزارش جامعی بود. تشکر میکنم. میشه بگید عکس سیزدهم را با چه لنزی گرفتین؟ عکسا کار شخص شماست؟

    شهریار: سلام بر شما، سپاس از نگاهتان، عکسهایی که من ، نگرفته بودم ، منبع و عکاس آن ذکر شده و اگر خودم گرفته ام ، فقط دارای توضیحات است.

  12. زهرا مرادیان

    سلام ممنونم واقعا عالی بود.ببخشین ما میتونیم راحت بریم و این بنارو ببینیم؟و اینکه این بنا مرمت شده است؟

    شهریار: سلام بر شما، چگونگی بازدید را در گزارش نوشته ام ، بدون هماهنگی خیر، در روزهای جمعه و روزهایی که مراسم خاص در حال برگزاری است خیر و … مابقی روزها بازدید مهیاست.
    مرمت بنا در حال انجام است، ولیکن مشکلی برای بازدید نیست

  13. خیلی عالیییییییی بود..ممنونم

    کلی کمکم کردید با این دید ظریف و دقیقتون

    بازم ممنون

    شهریار: امیدوارم نوشته ، راه گشا باشد

  14. دروووووود و خسته نباشید

    پرسشی داشتم:::من مسلمونم یا اینجوری بگم ک تو شناسنامم نوشته دین:اسلام.

    ایا من میتونم داخل معبد شم؟؟؟؟و با دین کشور خودم آشنا شم؟؟؟؟؟من چندین بار تا دم در اومدم اما برگشتم…. :((((((((

    شهریار: سلام و درود
    ورود غیر همکیشان در روزهای جمعه ، غیر تعطیل و روزهایی که مراسم خاص در حال برگزاری است محدودیتی ندارد

  15. آناهیتا

    سلام و درود
    اینقد این گزارش کامل و مفید بود که نتونستم بدون ابراز تشکر و قدردانی اینجارو ترک کنم, ممنووونم از همه تلاشی که بابت این گزارش کشیدین و اینقد راحت در دسترس قرار دادین … سپاسگزارم, براتون آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.

    شهریار: سلام بر شما، سپاس از پیام پر مهرتان و محبت صمیمانه شما، از اینکه گزارش مثمر ثمر بود، خرسندم

  16. سلام
    سپاس از تلاشتون . من دوس دارم از مراسماتشون هم بازدید کنم , آیا امکانش هست؟

    شهریار: سلام، با هماهنگی قبلی و اخذ مجوزهای لازم از وزارت ارشاد ، امور اقلیتها و انجمن زرتشتیان ، امکان پذیر است

  17. امیران

    سلام خسته نباشید میخوام پسرام رو ببرم ایین و مکان مقدس ایران باستان رو نشونشون بدم با چه شماره ای تماس بگیرم ممنون بینهایت از این که یاد اوری کردید ما خیلی پیشتر از اعراب تمدن داشتیم ویکتا پرست واتش را عنصری از موجودیت

    شهریار: درود بر شما، برای هماهنگی جهت بازدید، باید با این شماره در تماس باشید ۶۶۷۰۶۸۶۵ البته در روزهایی که مراسم های خاص دارند ، معولا از پذیرفتن افراد غیر هم کیش معذورند.

    سایه شما بر سر پسرهایتان مستدام

  18. مدتهای زیادی بود دلم میخواست نیایشگاه زرتشتیان رو ببینم و همینطور آتش را.از اونجایی که امکان مسافرت به یزد برایم مقدور نبود بعد از جستجو در اینترنت به وبلاگ شما راهنمایی شدم و با خوندن این گزارش مفصل و کامل عزمم جزم شد برای دیدن این آتشکده.جالب اینجاست که من جمعه به همراه دوستم بدون هماهنگی رفتیم داخل و یک دل سیر آتش رو نگاه کردم و شاهد دعا و نیایش بعضی عزیزان زرتشتی هم بودیم البته موبد اونجا بهم گفت که چطور به شما اجازه دادند داخل شوید ولی من به حساب دل تنگ خودم گذاشتم.خیلی خیلی ممنون برای این گزارش خوب و مفید شما که باعث شد حال دلم خوب بشه.

    شهریار: سلام بر شما
    بانو نیک آئین، خوشحالم که از آدریان بازدید داشته اید!
    حقیقت امر متوجه پاراگراف آخر شما درخصوص نوع بازدید من از آدریان نشدم!!

  19. آتشکده ظرف تهرانپارس یا پیروزی هست اگر هست آدرس شو بده

    شهریار؛ در تهران تنها یک آتشکده وجود دارد و مابقی نیایشگاه است و نه آتشکده، با انجمن زرتشتیان در ارتباط باشید

    1. جناب شهریار، در تهرانپارس هم یک آتشکده و یک نیایشگاه وجود دارد اما به دلیل قرار گرفتن آتشکده در داخل یک مجتمع مسکونی امکان بازدید از آن وجود ندارد.
      در صورت نیاز به آگاهی های بیشتر در خدمتم

      شهریار: بله منظورتان آتشکده رستم باغ است، تورهایی نیز برای بازدید از این آتشکده قبلا برگزار شده بود.

  20. با سلام
    با سپاس فراوان از گزارش کامل شما…
    زمان بودن در وبلاگ پر اطلاعات شما از دستم در رفته
    یک سوالی داشتم آیا شما می دانید تقریبا این آتش چند سال است که روشن است؟

    شهریار: سلام بر شمو سپاس از مهرتان
    در گزارش سرح داده شده است، از سال ۱۲۹۶ این آتش برپا است.

  21. درود بخاطر تلاش ارزشمندتون.
    یه سوالی داشتم من دانشجو معماریی هستم میخوام این بنا رو برای پروژه درس تزینات معماری بردارم.
    سوالم این که این بنا از نظر تزینات چطوره؟ مثل کاربندی مقرنس درو پنجره و…. به نظرتون در حد خوبی هست که بشه روش کار کرد؟ ممنون میشم نظرتونو بگید؟؟

    شهریار: سلام بر شما، من نمی دانم “حد” شما چیست!!! بهتر آن است که خود شما بازدیدی از سایت داشته باشید

  22. با سلام دستت سبز با ای گزارش عالی که از اتشکده ادریان ارایه نمودید خیلی دوست دارم با کتاب مقدس شما بیشتر اشنا بشم

    شهریار: سلام، کتاب مقدس ما!! من زرتشتی نیستم، از انجمن زرتشتیان کمک بخواهید

  23. سلام خسته نباشید بسیار گزارش عالی ومفیدی بود من دانشجوی رشته تاریخ هستم وعلاقه بسیار زیادی به دیدن این آتشکده دارم میخواستم شما راهنماییم کنید تا بدونم باچه اشخاصی باید همانگ کنم متشکرم

    شهریار: سلام بر شما و ، اظهار لطف صمیمانه تان، تمامی اطلاعات و شماره تماس در متن قید شده است!

  24. سلام

    انتظار داشتم سوال من را پاسخ بدهید.

    دیگه هم نیازی به جواب ندارم.

    موفق باشید.

    شهریار: سلام، من هم انتظار داشتم مطلب را به درستی می خواندید، چون پاسخ تمامی پرسشهای شما در متن قید شده بود! سلامت باشید

  25. سلام دوست عزیزم از خواندن مطالب جامعه ای که گرد اوری کرده بودی واقعا لذت بردم و به اطلاعاتم افزود ممنون ازت .
    همیشه مطالب با ارزش و خوب بدون ذکر منبع کپی میشه دلسرد نباش.
    خیلی دوست دارم توی مراسمهای ایین باستانی کشورم شرکت کنم امیدوارم اجازه داده بشه.

    شهریار: سلام و سپاس از مهر شما، امیدورام سعادت همراهی و همسفر شدن با شما را داشته باشم

  26. با درود

    آیا وبسایتی یا شماره حسابی از آتشکده تهران دارید تا مبلغی ارسال شودجهت مرمت

    سپاس

    شهریار: درود بر شما، اطلاعات لازم به ایمیل شما ارسال شد، سپاس از دهش شما

  27. با درود. شهریار جان. گزارش کامل بود. تنها خواستم یادآوری کنم که این آتشکده تنها آدریان تهران نیست و آدریان دیگری در تهرانپارس و در مجموعه مسکونی رستم باغ قرار دارد که دلیل کمتر شناخته شدن آن. قرار گرفتن در مجموعه مسکونی است.

    شهریار: سلام بر شما،بله، آتش مجموعه رستم باغ ، آتشی است ورهرام و آتش مقدس از آتشکده آدریان تهران (میرزا کوچک خان) به آنجا منتقل شده است. مجموعه رستم باغ در چهارراه اشراق ، ابتدای خیابان جشنواره (ناهیدی) قرار دارد.

  28. نیما کاظمیان

    بسیار زیبا و آموزنده بود من و همسرم قرار است در تاریخ ۲۲ خرداد مراسم عقد داشته باشیم میخوام بدونم میتونیم قبل از مراسم عقد یا بعد از مراسم عقد خودمون به صورت آیین زرتشتی هم عقد بشیم؟ کجا میتونیم این کار رو انجام بدیم ؟ چه کاری باید انجام بدیم ؟ آیا شما می توانید کمکی بکنید ؟ من منتظر هستم . با تلفن ها هم تماس خواهم گرفت . متشکرم

    شهریار: الف) سپاس از نگاه شما ب) شادباش فراوان ج)ایا شما زرتشتی هستید که می خواهید مراسم گواه گیری (عقد) خود را در آدریان برگزار کنید!؟

  29. رضا رحیمیان پور

    آقای شهریار
    عرض سلام و ادب
    خیلی عالی بود وانشاءلله همیشه موفق و پیروز باشی

    شهریار: سلام و سپاس از مهرتان

  30. چگونه میتوان هماهنگ کنم و مکان زیبا را ببینم

    شهریار: در تورهای سفرنویس شرکت کنید

  31. باور کن فوق العاده بود
    از این بهتر نمیشد
    بیگ لایک هزارتا

    شهریار: از اینکه رازی هستید ، خوشحالم

  32. درود و سپاس از همه کسانیکه دلیلی برای آشنایی ما فرزندان کوروش ایران زمین با آیین اجدادمان

    شهریار: سلام و سپاس از شما

  33. روژا آقايي

    سلام،افراد غیر زرتشتی می تونن وارد آتشکده بشن ؟ در مراسم ها میتونن شرکت کنن؟؟

    شهریار: سلام، در قالب تور و با هماهنگی قبلی بازدید آزاد است

  34. درود بر شما دوست عزیز
    ممنون و سپاسگزارم از مطالب و عکسها
    من چند بار به آتشکده رفتم و موقع مرمت هم رفتم
    جای قشنگیه
    من مسلمان شیعه بودم ولی با تحقیقاتی که انجام دادم ترجیح دادم زرتشتی بشم ولی موبدان گرامی فرمودن اینکار امکان پذیر نیست چون در حال حاضر قوانین ایران همچین اجازه ای نمیده

    شهریار: سلام بر شما، اطلاعاتی درباره پرسش های شما ندارم

  35. شهریارجان
    خیلی پرسود و دل انگیز بود
    با توجه به آگاهی شما به سبب ارتباطتان با آن مکان مقدس،
    آیا کسی در آن انجمن وجود دارد که در رابطه با این دین مقدس بتواند اطلاعاتی در اختیارمان بگذارد؟
    اطلاعاتی همچون قوانین و آداب دین مقدس زرتشت

    شهریار: با انجمن زرتشتیان یا انجمن موبدان در تماس باشید

  36. با تشکر از شما وقتی عکسهارو میدیدم و مطالب رو می خوندم نمیدونم چرا بی اختیار گریه میکردم.

    شهریار: سپاس از مهرتان

    1. سلام و تشکر ازمطالب خوبتون
      میخواستم خواهش کنم اگه براتون امکان داره چند تا کتاب و مرجع درمورد معبد به من معرفی کنید مرسی

      شهریار: سلام بر شما، در انتها، لیست منابع ذکر شده است

  37. درود،خیلی مطالب عالی و مفیدی بود،من حتما میام اتشکده چون با درایت و تحقیقات زیاد خودمو قلبا یه زرتشتی میدونم،خواستم بدونم شما برای پیر چک چک هم تور دارید برای افرادی مثل من،که با اون مکان اشنا بشیم و از نزدیک ببینیم

    شهریار: سلام بر شما ، من صرفا برنامه های تهران گردی برگزار می کنم و سعادت همراهی و همسفر شدن با شما را ندارم

  38. درود و آفرین بر شما
    در کنکاش در واژه “آدریان” به سایت شما رسیدم ، بسیار لذت بردم از خواندن مطالب
    با شوق و مهر نوشته اید، دست مریزاد شهریار خان

    شهریار: درود و سپاس از مهر شما بزرگوار

  39. سلام آقای شهریار بسیار مطلب جالبی بود ؛ بیصبرانه منتظر برنامه زرتشت گردی هستم

    شهریار: درود و سپاس از مهر شما

  40. مرجان قفقايچي

    سلام آقای شهریار.
    بسیار گزارش خوب و دقیق بود . کاش یک تور برای این آتشکده بذارید.
    موفق باشید.

    شهریار: سلام بر شما، تورهای زیادی در سالهای قبل برای بازدید از این مکان برگزار شد، امیدورام باز هم فرصت همراهی و همسفر شدن با شما دوستان را داشته باشم

  41. شماره یه عزیز زرتشتی رو میخوام کمکم کنید .میخوام بدونم خیلی چیزا رو

    شهریار: با انجمن موبدان در تماس باشید

  42. Salam khedmate shoma dooste aziz shahriar
    Ye shomare ya adres har chizi ke betoone komakam kone ta rahe gerayesh bedine zartosht ro peida konam niaz daram
    Mamnoon misham age vasatoon maghdoore az tarighe emailam komkam konid

    شهریار: سلام بر شما

  43. درود بر شما

    میخواستم بپرسم این امکان وجود داره که افراد غیر زرتشتی هم به آتشکده آدریان بیان؟ و در مراسم دینی زرتشتیان عزیز شرکت کنند؟

    سپاس فراوان

    شهریار: سلام بر شما، اطلاعات دقیق تر را انجمن زرتشتیان تهران ، پرسش کنید

  44. كي دخت كيانپور

    شنیدم نمایشگاه موقتی بر قرار است . لطفاً بفرمایید تا کی ادامه دارد؟
    صمناً ایمیل من ٣٢ اش انگلیسی است امروز قاطی کرده است پس زحمت بکشید اگر به ایمیل می فرستید ٣٢ را به انگلیسی بنویسید
    و تلگرام : ٠٩١٢۶٢٠—- است.

    شهریار: سلام بر شما، در بخشی از آدریان موزه ای برپا شده و به صورت دائمی است، به زودی گزارشی خواهم نوشت

  45. سلام دوست عزیز آیا امکان بازدید از این مکان برای غیر زرتشتی و امکان پذیر است

    شهریار: سلام بر شما، بله

  46. با عرضه سلامو خسته نباشید.
    خیلی خیلی ممنون از این همه اطلاعاتی که در اختیارمون گذاشتین
    یه سوال داشتم این که میشه دین رو از اسلام تغییر داد و زرتشتی شد؟

    شهریار؛ سلام بر شما، سپاس از مهرتان، اطلاعاتی در این خصوص ندارم

  47. بسیار عالی بود و ممنونم. در مورد هماهنگی قبلی که فرمودید میتوانم بپرسم چگونه امکانش هست؟

    شهریار: سلام و سپاس از مهرتان، با شماره تلفن های قید شده در متن، تماس حاصل فرمایئد ، لطفا

  48. با سلام و خسته نباشید.
    من دانشجوی معماری هستم میخواستم بدونم برای تحقیق وبرداشت از این بنا اجازه میدهند؟ میشه در این مورد راهنماییم کنید لطفا ممنون میشم از لطفتون. موفق و پیروز باشید.

    شهریار: سلام بر شما، سلامت باشید، با نامه و درخواست رسمی به انجمن زرتشتیان تهران در مجاورت آتشکده مراجعه کنید.

  49. سلام خسته نباشید گزارشتون کامل و عالی.
    میشه بگیداز آخرین باری که این بنا مرمت شده چند وقت میگذره با تشکر

    شهریار: سلام بر شما و سپاس از مهرتان، اسفند سال ۹۵ در عمارت شرقی

  50. سلام ،ممنون از مطالب جامعتون.یه خواهشی داشتم میشه اسم فضاهای توی پلان رو مشخص کنید.خیلی ممنون میشم

    شهریار: سلام بر شما، منظورتان کدام فضا است؟

  51. سلام ، با تشکر از مقاله زیبایتان .
    آیا مهنامه زرتشتیان چاپ می شود ؟
    کتاب نیایش “خرده اوستا ” آیا به زبان فارسی وجود دارد ؟
    من مسلمان هستم ولی از خشونت در دینم و از اینکه خدایی به این مهربانی داریم و طبق یک قانون ، ” قانون اشا” این خود ما هستیم که خوبی و بدی را برای خودمان رقم می زنیم نه خداوند مهربان ، میخواستم بیشتر با آیین نیاکانم که همه مهر است زیبای آشنا بشم . با سپاس

    شهریار: سلام بر شما
    برای پاسخ پرسش های خود ، بهتر است با انجمن زرتشتیان در ارتباط باشید

با ما همسفر باشید

XHTML: امکان استفاده از این کدها وجود دارد: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>