تورهای سفرنویس

tour-image

عضویت در سفرنویس

register-image
register-image

سرقت کاشی ها ادامه دارد، گزارشی از سرقتهای جدید و پیشنیه آن

با توجه به اخبار فراوان سرقت تزئینات و کاشی کاری های عمارت های تاریخی، این سرقتها کماکان ادامه داشته و کاشی سردر آرامگاه حاجی میرزا علی صدرالاشرف تبریزی و همچنین بخشی از کاشی های بقعه سرقبر آقا به سرقت رفته است.

کاشی سرقت شده آرامگاه حاجی میرزا علی صدر الاشرف تبریزی
کاشی سرقت شده آرامگاه حاجی میرزا علی صدر الاشرف تبریزی

آرامگاه حاجی میرزا علی صدر الاشرف تبریزی در گنبد سبز، خیابان آخوند خراسانی، ابتدای کوچه مسجد خواجه روشنایی قرار دارد، بنا و کاشی به سرقت رفته آرامگاه ساده آجری مربوط به دوره قاجار است.

جای خالی کاشی آرامگاه حاجی میرزا علی صدر الاشرف تبریزی
جای خالی کاشی آرامگاه حاجی میرزا علی صدر الاشرف تبریزی

بقعه سر قبر آقا در داخل بافت قدیمى تهران در ضلع جنوبى چهار راه مولوى انتهاى خیابان شهید مصطفى خمینى (سیروس سابق) قرار دارد، سر قبر آقا، عنوان بقعه و گنبدی است که بر قبر میرزا ابوالقاسم تهرانی، معروف به میرزا ابوالقاسم امام جمعه که برای سالیان مدید در دوران قاجاریه، امام جمعه تهران بود، بنا شده است.

بقعه سرقبرآقا قبل از سرقت کاشی
بقعه سرقبرآقا قبل از سرقت کاشی

در هرصورت باتوجه به ادامه این سرقتها، باید نقش نهادهای انتظامی، سازمان متولی فرهنگ سازی و آموزش شهروندی، مالکان آثار تاریخی و سازمان میراث فرهنگی مشخص گردد.

بقعه سرقبرآقا بعد از مفقود شدن کاشی
بقعه سرقبرآقا بعد از مفقود شدن کاشی

*در ادامه گزارشی تصویری از تاریخچه آثار به سرقت رفته که اخبار آن منتشر شده به همراه وضعیت کنونی آن تهیه شده است. برای دیدن تصاویر با کیفیت بهتر بر روی آنها کلیک کنید.

تصویر قبل و بعد از سرقت سرانجام
تابلوهای نقاشی خانه هرمز پیرنیا قابهای خالی و نقاشی های غیب شده خانه پیرنیا دوم (هرمز پیرنیا) خانه هرمز پیرنیا کماکان در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام است و خبری از تابلوهای سرقت شده نیست!
خانه هرمز پیرنیا  خانه ثبت ملی نشده  لینک خبر
عکسی قدیمی از درب مسجد و حوزه سپهسالار (شهید مطهری) دروازه سرقت شده مسجد و حوزه سپهسالار (شهید مطهری) درخبرها اعلام شد درب مجلس نیز سررقت شده و دزدان دستگیر شده اند! اما تاکنون آثار سرقتی بر روی دروازه نصب نشده!
 دروازه مسجد سپهسالار  شماره ثبت ملی 260 لینک خبر
سرقت کاشی های خانه قاجاری صدیق اعلم کاشی های این اثر تاکنون پیدا نشده و داخل عمارت هم سالهای پیش کاملا تخریب شده است و تنها یک حوض سنگی باقی مانده !
سر در خانه صدیق اعلم خانه ثبت ملی نشده لینک خبر
سرقت کاشی های قاجاری حوزه علمیه حاج قنبرعلی خان کرد مافی نه سارق کاشی ها پیدا شد و نه کسی در این باره پاسخکو، سر در بدون کاشی است!
 مسجد قنبرعلی خان  شماره ثبت 11209 لینک خبر
سرقت کاشی های سردر مسجد میرزا ‌ابوالحسن‌ معمارباشی کاشی های مدرسه ‌و مسجد میرزا ‌ابوالحسن‌ معمارباشی برای همیشه مفقود شد و این اثر ملی بدون کاشی ماند!
 مسجد معمارباشی  شماره ثبت 2018  لینک خبر
کتیبه سنگی سرقت شده، زیارتگاه سارح بت حاشر (سارا خاتون) جای خالی کتیبه سنگی سرقت شده، زیارتگاه سارح بت حاشر (سارا خاتون)  جای خالی کتیبه سنگی یک تنی، زیارتگاه سارح بت حاشر (سارا خاتون) برای همیشه خالی است و از سارقین خبری نیست!
 کتیبه بت حاشر  آرامستان ثبت ملی نشده  لینک خبر
کتیبه سنگی مسجد جامع بابل قبل از مفقود شدن  ؟  طبق شنیده ها، انگار کتیبه سرقتی مسجد جامع بابل به صورت شکسته  پیدا شده اما هنوز بر روی مکان اصلی دوباره نصب نشده است
 کتیبه مسجد جامع بابل  شماره ثبت 4175  لینک خبر
کتیبه کاشی کاری شده مسجد جامع بابل قبل از مفقود شدن جای خالی کتیبه مسجد جامع بابل بعد از سرقت  کتیبه کاشی کاری شده مسجد جامع بابل کماکان مفقود است و جای این کاشی بر روی دیوار ورودی بنا خالی
 کاشی مسجد جامع بابل   شماره ثبت 4175  لینک خبر
سردر روزنامه ملی طوفان شرق وابسته به جمعیت نگهبانان اسلام و ایران و انجمن سخن سنج فردوسی سرقت کاشی های سردر روزنامه ملی طوفان شرق  کاشی سردر روزنامه ملی طوفان شرق وابسته به جمعیت نگهبانان اسلام و ایران و انجمن سخن سنج فردوسی پیدا نشد، عمارت هم در خطر تخریب است.
 روزنامه طوفان شرق  ثبت ملی نشده است  لینک خبر
همان جداره ناصرخسرو در اسفند 95 جای خالی کاشی های سرقت شده در سرای شبستری ناصرخسرو  کاشی های جداره سرای شبستری در خیابان ناصرخسرو در حال سرقت است و این سرقتها ادامه دارد!
سرای شبستری  ثبت ملی نشده لینک خبر
جای قاب منبت کاری حمام کشوریه بعد از سرقت قاب منبت کاری حمام کشوریه قبل از سرقت بعد از سرقت تصویر بانیان حمام کشوریه و قاب منبت کاری (داستان حضرت آدم و حوا) این اثر در خطر تخریب است!
 حمام کشوریه  ثبت ملی نشده لینک خبر
سرقت کتیبه قاجاری آب انبار حاج عبدالباقی نراق - منبع عکس سلحشوران  کتیبه قاجاری آب انبار حاج عبدالباقی برای همیشه سرقت شد و هیچ اطلاعی از کتیبه نیست!
 آب انبار حاج عبدالباقی  ثبت ملی نشده لینک خبر
سرقت کتیبه سنگی مسجد امام علی شیراز  کتیبه سنگی مسجد امام علی شیراز هم برای همیشه از صحنه روزگار محو شده!
 مسجد امام علی  ثبت ملی نشده  لینک خبر
تنها پرونده ای که به سرانجام رسید و سارق کاشی ها پیدا و بعد از مدت کوتاهی، کاشی ها توسط مرمت گران خبره در محل قبلی نصب شد! سپاس از مدیران شیراز
 مسجد نصیرالملک  شماره ثبت 396  لینک خبر
    خانه قیصری در خیابان جمهوری، خیابان لادن و همچنین کاشی های سردر ورودیمسجد کاظمی در امین حضور تهران هم سرقت شده بود، که هیچ ردی از آنها پیدا نشد!
یک کاشی قاجاری و یک زنگ در یک قاب، بر دیوار خانه یک مجموعه دار!
یک کاشی قاجاری و یک زنگ در یک قاب، بر دیوار خانه یک مجموعه دار!
یک سطل زباله با طرح کاشی رها شده در پارک شهر!
یک سطل زباله با طرح کاشی رها شده در پارک شهر!
طرحی زیبا در ارتباط با سرقت کاشی های از بانو الهام مهر پرور
طرحی زیبا در ارتباط با سرقت کاشی های از بانو الهام مهر پرور

ته نویس) پیشنهاد طالبیان معاون سازمان میراث فرهنیگ برای جلگیری از غارت اموال فرهنگی در زمان جنگ های تحمیلی و حملات گروه های تند رو! واقعا مدیران ما به فکر هستند، تشکر

1445443445_telegram کانال خبری تارنمای سفرنویس
کانال اعلام تورهای سفرنویس

اینجا را با دوستان خود به اشتراک بزارید

همسفران

  1. دروود،

    ممکنه سرقبر آقا به خاطر عدم مرمت کاشی هاش افتاده باشه!
    واقعاً امیدوارم مورد سرقبرآقا سرقت نباشه، دیگه سرقبرآقا نه!

    شهریار: سلام رفیق، چون احتمال می دادم سرقت نباشد در گزارش از کلمه مفقود شدن هم استفاده کرده ام، من هم امیدوارم چنین باشد

  2. درود بر شهرام عزیز
    واقعا تاسف آوره! چرا باید این آثار اینجوری به تاراج برن!
    موفق باشید

    شهریار: چون فرهنگ سازی لازم صورت نگرفته

  3. سلام این آقای میرزا علی صدرالاشرف تبریزی چه کسی بوده اند.هرچی سرچ کردم نفهمیدم ایشون کی بودند

    شهریار؛ سلام بر شما، من هم اطلاعات دقیقی از ایشان ندارم، می پرسم و اطلاع رسانی عمومی خواهم کرد

با ما همسفر باشید

XHTML: امکان استفاده از این کدها وجود دارد: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>