تورهای سفرنویس

tour-image

عضویت در سفرنویس

register-image
register-image

و باز هم سرقتهای سریالی تزئینات عمارتهای تاریخی

و داستان سرقتها ادامه دارد، سرقتهایی که اولین آن با خبر سرقت تزئینات چدنی درب مسجد و حوزه سپهسالار (مطهری) آغاز و با کاشی ها و کتیبه های سایر عمارتهای تاریخی دنبال شد، سرقتهایی که بدون هیچ واکنشی ادامه دارد، در جدیدترین سرقتها می توان به کاشی های سرای شبستری جداره ناصرخسرو تهران، منبت کاری های حمام کشوریه، کتیبه مسجد امام علي واقع در بازارچه حاج زينل شیراز و کتیبه سنگی آب انبار حاج عبدالباقی نراق اشاره کرد.

جای خالی کاشی های سرقت شده در سرای شبستری ناصرخسرو
جای خالی کاشی های سرقت شده در سرای شبستری ناصرخسرو

بخشی از کاشی های ارزشمند جداره ناصرخسرو، که روایت گر داستانهای اساطیری و شاهنامه بود، ابتدا در اسفند ماه یکی از آنها سرقت و بعد از استتار آن توسط شکوفه های بهاری درختان، مابقی هم سرقت شد. این بخش از ناصرخسرو به سرای شبستری شهره است.

همان جداره ناصرخسرو در اسفند 95
همان جداره ناصرخسرو در اسفند 95

شایان ذکر است این جداره در طرح پیرایش منظر شهری قرار دارد، پیرایشی که می توان به اتفاقات تابلوی توانا بود هر که دانا بود دارالفنون و … اشاره کرد. پیرایشی که بعد از چند ماه، بخشی از کاشی های مسجد نور دیگر نیست!

مسجد نور و کاشی هایی که نیست در خیابان ناصرخسرو
مسجد نور و کاشی هایی که نیست در خیابان ناصرخسرو

سرقت بعدی منبت کاری های دارای ارزش تاریخی حمام کشوریه است، حمامی که از اولین حمام های دارای دوش شهر تهران بود و تمامی دربها و تزئینات آن به داستانهای تورات اشاره داشته، که به تازگی تابلوی منبت کاری سردر آن که داستان حضرت آدم و حوا بود، سرقت شده است.

قاب منبت کاری حمام کشوریه قبل از سرقت
قاب منبت کاری حمام کشوریه قبل از سرقت
جای قاب منبت کاری حمام کشوریه بعد از سرقت
جای قاب منبت کاری حمام کشوریه بعد از سرقت

سرقت بعدی کتیبه 150 ساله و قاجاری آب انبار حاج عبدالباقی شهر نراق است، کتیبه ای که یکبار در آذر 94 سرقت و پس از دستگیری سارقین در محل نصب اما دوباره در تاریخ 18 فرودین ماه 95 ربوده شد.

سرقت کتیبه قاجاری آب انبار حاج عبدالباقی نراق - منبع عکس سلحشوران
سرقت کتیبه قاجاری آب انبار حاج عبدالباقی نراق – منبع عکس سلحشوران

و آخرین سرقت که کمی متفاوت می باشد، کتیبه کوچک سنگي مسجد امام علي(ع) واقع در بازارچه حاج زينل شیراز است، کتیبه ای که در تعطیلات پایانی اسفند ماه سال گذشته شبانه به سرقت رفته كه پس از صحبت با چند نفر از مردم محلی همگي اظهار داشتند كه دليل دزديده شدن اين كتيبه توسط سارقان،خط و نشان كشيدن براي اهل محل و افرداي است كه شب قبل از سرقت جلسه اي در خصوص نحوه برچيدن خلافكاران و پخش كنندگان مواد مخدر در آن محله داشته اند!

سرقت کتیبه سنگی مسجد امام علی شیراز
سرقت کتیبه سنگی مسجد امام علی شیراز

ته نویس) شاید دیگر درباره سرقتها ننویسم، چون احساس می کنم، این اخبار دیگر برای مدیران و مردم عادی شده و تلنگری ایجاد نمی کند، شاید همه در حال واکسینه شدن هستند نسبت به این اخبار …

لطفا نکنید، امروز 95/1/22 خیابان شیخ فضل الله نوری، پشت شهرداری تهران
لطفا نکنید، قشنگه! امروز 95/1/22 خیابان شیخ فضل الله نوری، پشت شهرداری تهران

1445443445_telegram کانال خبری تارنمای سفرنویس
کانال اعلام تورهای سفرنویس

اینجا را با دوستان خود به اشتراک بزارید

همسفران

  1. خشمگین و عصبانیم. دزدا فهمیدن چی رو دارن میبرن مسئولین ما هنوز نفهمیدن بابا اینی که دارن میدزدن فرهنگ، تاریخ،گذشته، هویت، اعتبار و اصالته یه ملته….خدایاااا شکایت به کی ببریم.

    شهریار: ؟! مشکل فرهنگ خود مردم نیز هست

با ما همسفر باشید

XHTML: امکان استفاده از این کدها وجود دارد: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>