تورهای سفرنویس

tour-image

عضویت در سفرنویس

register-image
register-image

سینما الوند

سینما الوند در میدان خراسان جهت احداث ایستگاه خط شش مترو تخریب شد، این دومین سینما است که در یک سال پیش برای احداث مترو تخریب شده است.

تخریب سینما الوند برای ساخت مجتمع تجاری
تخریب سینما الوند برای ساخت مجتمع تجاری

سینما آرش (کوروش سابق) که در چهارراه مولوی و به عنوان دومین سینما در جنوب شهر تهران پس از سینما تمدن بود، در مرداد ماه سال گذشته تخریب شده بود.

سینما آرش یا کوروش سابق
سینما آرش یا کوروش سابق

سینما الوند که در جریان اتفاقات سال 1357 و پخش فیلم محلل آتش زده شد، مدتی تعطیل و پس از مرمت های اولیه به عنوان محل عرضه و فروش البسه و پوشاک فصلی مدتی استفاده و مدت زمانی نیز به عنوان فروشگاههای بهاره در ایام قبل از نوروز از آن بهره برداری می شد.

سینما الوند قبل از تخریب، عکس محمدی
سینما الوند قبل از تخریب، عکس محمدی

آغاز تخریب سینما الوند در اواخر سال گذشته آغاز و قرار بر این است که به عنوان مجتمع ایستگاهی مترو میدان خراسان و ایستگاه خط شش در زمین سینما الوند ساخته شود. ساخت و ساز این ایستگاه و مجتمع تجاری به جای سینما الوند به عهده؛ مدیریت اقتصادی و سرمایه گذاری به عنوان کارفرما و مهندسین مشاور آربیتا به عنوان مشاور است.

تخریب سینما الوند و احداث مجتمع تجاری و ایستگاه مترو
تخریب سینما الوند و احداث مجتمع تجاری و ایستگاه مترو

کشوری که در سالهای گذشته با یک چهارم جمعیت کنونی اش دارای 571 سالن سینما بوده هم اکنون قالب سینماهای گذشته یا تخریب و یا غیر فعال هستند و گزارش و آماری از نسبت تخریبها و ساخت و سازها موجود نیست. سینما الوند در میدان خراسان، خیابان 17 شهریور (شهباز سابق) تقاطع خیابان سیدعلی لاجوردیان بنا شده بود.

تخریب سینما الوند و ساخت مجتمع تجاری
تخریب سینما الوند و ساخت مجتمع تجاری

در نزدیکی سینما الوند دو سینمای دیگر در حوالی میدان خراسان به نامهای؛ سینما پیوند (شهوند سابق) و سینماسایه (سایانا سابق) قرار دارد که شوربختانه چندین سال است که غیر فعال بوده و بیم آن می رود که به زودی تخریب و مجتمع های تجاری جایگزین آن شوند. هر دو سینمای اشاره شده از سینمای با گنجایش 1000 نفر و از سینمای بزرگ شهر تهران هستند.
ته نویس اول) سلام با توجه به اينكه مشاور مالي خانواده ي ايزد صاحبان شركت الوند و سينما الوند مَي باشم لازم دانستم بعرض دوستان برسانم، سينمائي الوند در ماهان اخر سال ١٣٥٧ به اتش كشيده شد و حدود چهل سال مخروبه اي بيش نبود كه با توجه به تعريف ان در پهنه ي جديد كاربري ملك حمل و نقل تاييد گرديد كه قرارداد با مترو تهران ( زمان مهندس هاشمي ) ،با شركت مجتمع هاي ايستگاهي كه موظف به إيجاد زمينه مشاركت و سرمايه گذاري در املاك مشترك و أشخاص حقيقي يا حقوقي را داشتند با حدود دو و نيم سال كار فني – مهندسي و مالي ملك فوق بدل به مجتمع ايستگاهي الوند واقع در خ ١٧ شهريور گرديد .
لذا سينمائي در اين ملك فعال نبوده كه به مجتمع اداري – تجاري بدل گردد .

با تشكر
دكتر فاطمه ايرواني نياي تهراني
1396.03.21

ته نویس دوم) بد نیست بانو تهرانی، قوانین تغییر کاربری سینما و مکانهای فرهنگی را دوباره مرور کنند و بنویسند آیا قوانین موجود را رعایت کرده اند یا خیر؟! و تعهداتی که یک مالک برای تخریب و یا تغییر کاربری یک سینما (هر چند متروکه را) باید انجام دهند ، انجام داده اند یا خیر. منتظر پاسخ قانونی هستم.

گزارشهای مرتبط؛
تخریب سینما آرش.
تخریب سینما تمدن.
تنها گورستان سینمای جهان در خیابان لاله زار تهران.

1445443445_telegram کانال خبری تارنمای سفرنویس
کانال اعلام تورهای سفرنویس

اینجا را با دوستان خود به اشتراک بزارید

همسفران

با ما همسفر باشید

XHTML: امکان استفاده از این کدها وجود دارد: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>