تورهای سفرنویس

tour-image

عضویت در سفرنویس

register-image
register-image

خانه اتحادیه در آتش سوخت

بخشی از مجموعه خانه امین السلطان در آتش سوخت ، این قسمت از خانه که باقی مانده از املاک امین السلطان بود، در سالهای اخیر تبدیل به کارگاه شده بود، عمارت قاجاری مذکور در سالهای گذشته از وراث خاندان اتحادیه خریداری شده و تبدیل به کارگاه شده بود. آتش سوزی ساعت 2 نیمه شب شنبه مورخ 93/6/1 شروع و عملیات اطفاء حریق تا ساعت 10 صبح ادامه داشت.

بخش از خانه اتحادیه در آتش سوخت
بخش از خانه اتحادیه در آتش سوخت

این بخش از عمارت قاجاری امین السلطان در 2 اشکوب (طبقه) بنا شده و از ویژگیهای معماری و تزئینات بکار گرفته شده آن می توان به نمای آن که از آجر مهری (نقش‌دار) و هره­چینی بود، نام برد. در بالای پنجره‌ها از المان معماری سنتوری به صورت مودول، الگو گرفته شده بود و از کاشی های فیروزی رنگ نیز برای زینت بخشی آن استفاده شده بود که تمعمولا در خانه های اشرافی دوره قاجار از این گونه معماری بهره می بردند.

تزئینات ویژه خانه اتحادیه قبل از آتش سوزی
تزئینات ویژه خانه اتحادیه قبل از آتش سوزی

پوشش سقف با توجه به شیوه معمول و مرسوم در دوره قاجار، همان سقف تیرچوبی با توفال بود و در شیروانی از خرپا چوبی استفاده شده که روی آن ورق آهنی کشیده می شد که متاسفانه در آتش سوزی اخیر این بخش ویران شده است.

تزئینات ویژه خانه اتحادیه بعد از آتش سوزی
تزئینات ویژه خانه اتحادیه بعد از آتش سوزی

لازم به ذکر است چندی پیش نیز قسمتی دیگر از خانه اتحادیه که دقیقا در ضلع شرقی همین عمارت (عمارت سوخته شده) قرار داشت، با لودر تخریب شده بود.

عمارت قاجاری امین السلطان قبل از آتش سوزی
عمارت قاجاری امین السلطان قبل از آتش سوزی

آخرین اقدام درخصوص احیاء خانه اتحادیه به جلسه وراث با جناب آقای حکیمی پور ، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران بازمی گردد، که مقررشده بود؛ وراث نمایندگان کاری خود را به شورای شهر معرفی، که این مهم  از طرف کمیته پیگیری حفاظت از خانه های تهران انجام شد.

خانه اتحادیه در آتش سوخت
خانه اتحادیه در آتش سوخت

نکته حائز اهمیت، عدم تجهیز ساختمانها و بناهای ارزشمند درخصوص این گونه حوادث است، که معمولا  قالب آثار فاقد امکانات و تجهیزات کافی جهت اطفاء حریق است.

خانه اتحادیه در آتش سوخت
خانه اتحادیه در آتش سوخت

با توجه به وظیفه اصلی سازمان میراث فرهنگی  کشور که عهده دار حفاظت و حراست از میراث فرهنگی و تاریخی کشور می باشد، تجهیز ساختمان ها و عمارت ها به سیستم اعلام و هشدار حریق ، استفاده از لوازم گرم کننده استاندار (با توجه به در پیش رو بودن فصل سرما) ، تهیه دستور العمل ایمنی و پیشگیری اماکن ارزشمند و … باید در دستور کار سازمان میراث قرار گیرد، تا شاهد چنین حوادثی نباشیم.

خانه اتحادیه در آتش سوخت
خانه اتحادیه در آتش سوخت

اطلاعات بیشتر درخصوص خانه اتحادیه را می توانید در این گزارش بخوانید.
ته نویس اول) امیدوارم آتش بیاران معرکه که مدعی هم هستند، در درج خبرهایشان یک بازبینی مجددی بکنند، وگرنه مجبور می شوم ، کاری دوست ندارم بکنم … (93/6/4)

اینجا را با دوستان خود به اشتراک بزارید

همسفران

    1. نمی دونم مبنای ثبت آثار میراث فرهنگی چیه ولی اگر خشت های کوشک احمد شاه نفیس و زیبا هستند و آثار ملی محسوب میشن، گرانبهایی و زیبایی خشت های این عمارتی که سوخت چندین برابر بیشتر از کوشک احمد شاهی بود، پس چرا محافظت نشد؟ چرا ثبت نشد؟ چرا مانند کوشک احمد شاهی برای بازدید و بهره برداری آماده نشد. این سهل انگاری ها خیانت به امانات مردم است و بعد از این همه خیانت چرا هیچ کسی بازخواست و استیضاح نشده و نمی شود!؟

      شهریار: سلام؛ نمی دانم!!

  1. بنیامین

    سلام استاد عزیز فکر کنم برای این بنا خواب هایی دیده اند تا خیلی شیک و تمیز به بهانه آتش سوزی این بنا رو هم با خاک یکسان کنند سپس جنگ میراث فرهنگی و شهرداری مجددا آغاز میشود بعد از آن هم با یک فوریت خرید و بازی با رسانه ها اذهان عمومی را مشغول میسازند در همین حین آرام آرام یک مجتمع بدقواره از دل این عمارت بیرون می آید این است عاقبت کهنگی انشالله قوانینی وضع شود تا این مجتمع های تجاری ثبت ملی شوند تا در آینده و زمانی که این مجتمع ها تاریخی شدند امکان تخریب آنها وجود نداشته باشد…

    شهریار: و متاسفانه غالب مواردی که گفتید، صحت دارد!!

  2. متاسفم از این که هر وقت میام اینجا می گم متاسفم
    دلیل آتش سوزی مشخص نشده ؟
    گاهی ساکنین اطراف چنین خرابه هایی!!! دل خوشی ندارند از این اماکن و گاهی به عمد اصرار به تخریبش دارند تا زمانی که حفاظت تمییز و بازسازی نشود و یک کاربری مفید نداشته باشد این توهم برای همه ایجاد می شود که محل زندگی اجنه است و دپوی ضایعات و محل زندگی حیوانات موزی

    شهریار: فعلا نمی توانم پاسخی بدهم!

  3. عجب! جنگل ها میسوزن، آثار باستانی می سوزن، فقط این دل مسئولین که نمیسوزه!

    شهریار: چی باید بگم ….!!

  4. جای این جمله را خوندم که :
    کره زمین ارث ما از گذشتگان نیست بلکه میراثی برای آیندگان است .
    وای بر ما بی نشان ها…

    شهریار: سپاس از شما برای جمله زیبایتان

    1. جسارتا این جمله یکی از شعارها…یا بهتر بگم ،مانیفست توسعه پایداره و روایته که از یه سرخ پوست نقل شده

      شهریار: باز هم سپاس

  5. باسلام و عرض ادب خدمت شما
    مثل همیشه باز هم بی توجهی…
    واقعا کم مونده بیان کاخ نیاوران و کاخ گلستان اینا هم نابود کنند…
    سپاسگزارم از شما…
    موفق باشید…

    شهریار: سلام

    1. مولود طباطبایی

      به نظر من بی توجهی نیست عمدیست

      شهریار: بدون عمد هم نیست

  6. مولود طباطبایی

    میخواهند اثار قبل از خودشان را از بین ببرند و این کار هم اگاهانه و عمدی انجام میدهند

    شهریار: وقتی ارزش افزوده و سرمایه در میان باشد، میراث بی معنی است

با ما همسفر باشید

XHTML: امکان استفاده از این کدها وجود دارد: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>