تورهای سفرنویس

tour-image

عضویت در سفرنویس

register-image
register-image

سمینار آرامستانهای لهستانی ها در ایران

سمیناری در خصوص آرامگاه های جنگ زده های لهستانی در ایران “در هفتاد و یکمین” سال ورود آنها” در انجمن صنفی راهنمایان گردشگری برگزار شد. این سمینار که در خصوص ورود 120 هزار لهستانی به ایران بود با حضور رایزنان فرهنگی و اقتصادی جمهوری لهستان ، استاد خسرو سینایی (کارگردان سینما) و … برگزار شد.

سمینار آرامستانهای لهستانی ها در ایران
سمینار آرامستانهای لهستانی ها در ایران

در نشست مذکور جناب آقای خسرو سینایی کارگردان به نام ، از چگونگی ساخت فیلم «مرثیه گمشده»  و تاثیرات فرهنگی لهستانی ها در ایران سخن گفت و نوید ساخت فیلم جدیدش را در همین خصوص با نام «قطار زمستانی» با حضور آقای عزت الله انتظامی را داد. خسرو سینایی در این نشست، ضمن گلایه از عدم نمایش فیلم «مرثیه گمشده» که نشانگر مهربانی ایرانی هاست اذعان داشت؛ “این فیلم که با کوشش 13 ساله ساخته شد و نشان دهنده محبت ملت ما است در آرشیو ها گم می شود و توسط دیگران کشف ، اما در کشور من اتفاق خاصی نمی افتد”.

گلایه استاد خسرو سینایی از عدم نمایش فیلم مرثیه گمشده
گلایه استاد خسرو سینایی از عدم نمایش فیلم مرثیه گمشده

لازم به ذکر است آقای خسرو سینایی به خاطر ساخت فیلم «مرثیه گمشده» نشان «صلیب شوالیه ی جمهوری لهستان» را از دست رئیس جمهور وقت لهستان و همچنین نشان «Gloria Artis» را از وزارت فرهنگ لهستان دریافت کرده است. شایان ذکر است تک صحنه هایی از فیلم مذکور در جمع راهنمایان گردشگری و خبرنگاران حاضر در جلسه به نمایش در آمد.

پوستر فیلم مرثیه گمشده خسرو سینایی
پوستر فیلم مرثیه گمشده خسرو سینایی

رضا نیکپور رئیس انجمن دوستی ایران و لهستان که خود نیز از مادری لهستانی در ایران متولد شده است یکی دیگر از سخنرانان این جلسه بود. نیکپور در سخنان خود به حضور کهن لهستانی ها در ایران و ارتباط تنگاتنگ ایران و لهستان در زمانهای دور اشاره کرد که برای نمونه می توان به سفارش فرش توسط پادشاهان لهستانی برای جهاز دخترانشان یاد کرد. آقای نیکپور از برگزاری مراسم بزرگداشتی برای استاد خسرو سینایی با همکاری سفارت لهستان در آینده ای نزدیک نیز خبر داد.

نمایشی از تک صحنه های فیلم "مرثیه گمشده"
نمایشی از تک صحنه های فیلم “مرثیه گمشده”

جناب آقای «رادوسلو سایدوفسکی» رایزن فرهنگی سفارت جمهوری لهستان در ایران نیز یکی دیگر از سخنرانان این جلسه بود. آقای سایدوسکی ضمن تشکر از برگزاری سمیناری درباره آرامستان های لهستانی ها در ایران، از تجربه هموطنانش در کشور ما سخن گفت.

سخنرانی آقای سایدوفسکی رایزن فرهنگی سفارت لهستان در جمه راهنمایان
سخنرانی آقای سایدوفسکی رایزن فرهنگی سفارت لهستان در جمه راهنمایان

در پایان این جلسه، راهنمایان گردشگری از آقای خسرو سینایی دعوت کردند تا در هفتمین جشن روز جهانی راهنمایان گردشگری به عنوان میهمان ویژه حضور یابد . لازم به ذکر است مقررشد؛ به زودی دو فیلم «توریست» و «تهران» از کارهای به نماش در نیامده استاد که در سالهای 1350 و 1356 ساخته شده است در «انجمن صنفی راهنمایان» به نمایش در آید. در ضمن هدایایی به عنوان یادبود به مدعوین اهدا و کتاب خاطرات خانم «هلن استلماخ» از طرف آقای نیکپور ‌به عنوان پیشکش به انجمن تقدیم شد.
ته نویس: در ابتدای جلسه گزارشی مصور از ورود لهستانیها به ایران و همچنین تصاویر آرامستانهای آنها در ایران برای حضار توسط حقیر ارائه شد.

گزارش این سمینار در بسیاری از سایتها درج شده است:
سمینار آرامستانهای لهستانی ها در ایران (پایگاه هنرنامه)
مهر ایرانیان در آرشیوها گمشده (پایگاه خبری ایران بزرگ)
پیوند فرهنگی ایران و لهستان گسستنی نیست (پایگاه ایران نامه)
مرثیه گمشده ؛ مهر ایرانیان ، رنج لهستانی ها (پایگاه امرداد)
همایش آرامستانهای لهستانیان در ایران (پایگاه ایران بوم)
اینجا را با دوستان خود به اشتراک بزارید

همسفران

  1. پوريا

    اقاي شهريار اگه زحمتي نداره فيلم اين برنامه رو ميخاستم
    باتشكر

    شهریار: سلام ، فیلم برنامه توسط انجمن صنفی راهنمایان گرفته شده مراجعه و در صورتی که ارائه کردند ، تقدیم خواهد شد.

  2. مهرداد معدنی شمس خان

    روحشان شاد و در آرامش باد

    شهریار، روانشان آرام

با ما همسفر باشید

XHTML: امکان استفاده از این کدها وجود دارد: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>