تورهای سفرنویس

tour-image

عضویت در سفرنویس

register-image
register-image

در روز تهران، کافه ایران تخریب شد

در روز تهران، کافه ایران تخریب شد! روزهای تلخ و اندوه‌باری است، تهران و ایران حال خوبی ندارد، کافه رستوران ایران، قدیمی‌ترین ساختمانِ چهارراه کالج و یکی از کهن‌ترین عمارت‌های جداره شمالی خیابان انقلاب (شاهرضا) در روز تهران تخریب شد.

در روز تهران، کافه ایران تخریب شد
در روز تهران، کافه ایران تخریب شد

عمارت کافه ایران در دهه 1300 در سه طبقه بنا شده بود، این عمارت دارای سرستون‌های ارزشمند، آیینه‌کاری و گچ‌بری‌های ویژه بود که شوربختانه در روز تهران و به بهانه نا ایمن بودن بنا تخریب شد.

ساختمان کافه رستوران ایران در خیابان شاهرضا (انقلاب)
ساختمان کافه رستوران ایران در چهارراه کالج خیابان شاهرضا (انقلاب) قبل از تخریب

چهاردهم مهرماه، سالروز گشایش نخستین مجلس شورای ملی ایران است و چند سالی است، به نام “روز تهران” نامگذاری شده است. البته فراموش نمی کنیم، مهسا امینی، مسافر شهر تهران بود.

ساختمان کافه رستوران ایران در خیابان شاهرضا (انقلاب) قبل از تخریب
ساختمان کافه رستوران ایران در چهارراه کالج خیابان شاهرضا (انقلاب) قبل از تخریب

ساختمان کافه_رستوران ایران در دهه‌های سال 1300 بنا شده و تنها بنای ارزشمند جداره شمالی خیایان انقلاب بود، این ساختمان توسط خاندانِ کارآفرین “ایدون” به عنوان کافه-رستوران ایران بهره برداری می‌شد. سروش ایدون از زرتشتیان به نام و متمول بود که با بانو گوهر ازدواج کرده و ثمره این ازدواج شش فرزند بود؛ فریدون، بانو، بهرام، پریدخت، جمشید و روح‌انگیز

شجره نامه خاندان سروش ایدون
شجره نامه خاندان سروش ایدون

شرکت نیرومحرکه (صنایع تولیدي اشتاد) متعلق به بهرام ایدون بود، همچنین کارخانه پشم‌ریسی و پارچه‌بافی درخشان یزد توسط فریدون ایدون، جمشد ایدون و حسینعلی هراتی در سال 1314 تاسیس شده بود که هر دو کارخانه در سالهای 1357 و 1362 به دلیل گرایش خاندان ایدون به بهاییت مصادره شد. (در برخی اسناد نیز اعلام کردند؛ فریدون ایدون جزو لژ ماسونی شیراز بوده است)

ساختمان کافه رستوران ایران در چهارراه کالج خیابان شاهرضا (انقلاب) قبل از تخریب
ساختمان کافه رستوران ایران در چهارراه کالج خیابان شاهرضا (انقلاب) قبل از تخریب

در همان سال، ساختمان کافه ایران در چهارراه کالج، مصادره و در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت و چند سال پیش توسط شخصی در مزایده بنیاد خریداری شد.

کارگران در حال تخریب کافه ایران
کارگران در حال تخریب کافه ایران

بانو محدثه میر دریکوندی برنده جایزه “معماری حفاظت و احیای فضاهای ارزشمند ایران” در سال 1400 و مدیر پروژه احیاء جداره های ارزشمند خیابان انقلاب، پیرو گفتگو با سفرنویس درخصوص تخریب کافه ایران اظهار کردند؛

ساختمان کافه ایران به عنوان یکی از ارزشمندترین ساختمان‌های پهنه انقلاب بود که دارای کاشی کاری، گچبری و … بود که شوربختانه ابتدا توسط مالک با رنگ سیاه پوشانده شد و در زمان طرح احیاء جداره خیابان انقلاب اجازه مرمت بنا به شهرداری تهران داده نشد، در همان سال پرونده ثبتی بنا تهیه و عمارت به عنوان یکی ساختمان‌های با ارزش در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

تزئینات گچ بری سقف کافه ایران
تزئینات گچ بری سقف کافه ایران

وی در ادامه اعلام کردند؛ علی‌الرغم اعلام شروع تخریب ساختمان کافه ایران به میراث، هیچ همکاری توسط میراث انجام نشد و یگان حفاظت میراث برای جلوگیری از تخریب اعزام نگردید.

تخریب کامل کافه ایران در روز تهران
تخریب کامل کافه ایران در روز تهران – عکس میلاد ظهیری

ساختمان کافه-رستوران ایران در شمال شرقی چهارراه کالج قرار داشت و امیدوارم دوستانی که ساعت 13 روز شنبه به سمت دانشگاه شریف تشریف می برند، و از روی پل کالج عبور می کنند، آوار این بنای تخریب شده را مشاهده کنند، یادمان نرود مهسا مسافر شهر تهران بود.

شنبه در مسیر دانشگاه شریف روی پل کالج به خرابی ها و آزادی فکر کنید
شنبه در مسیر دانشگاه شریف روی پل کالج به خرابی ها و آزادی فکر کنید

تخریب این عمارتها بی توجهی به ارزش کالبدهای و سرمایه شهری است. نباید منافع عمومی فدای منافع فردی مالک شود. این در مورد مالکیت بناهای دولتی و عمومی هم صدق می کند. به روزهای روشن و بهتر امیدواریم…

اینجا را با دوستان خود به اشتراک بزارید

همسفران

  1. روشنک

    واقعا سخت کمر همت و بستن برای نابودیه فرهنگ ما انگار متعجبم از این حجم سکوت ?‍♀️?

    شهریار: روزهای خوب خواهند رسید

  2. مریم رادفر

    ممنون از توجه شما به معماری و فرهنگ ایرانی اما نیاز نبود اسم مهسا امینی رو توی گزارشتون بیارید چه ربطی داشت به این مطلب شما

    شهریار: سلام بر شما، سپاس از مهربانی و محبت شما، خیلی ساده است، مهسا مسافر شهر تهران، مهسا بخشی از روایت گردشگری و سفر به تهران بود، مهسا برای دیدن تهران آمده بود، مهسا به روز تهران خیلی ارتباط دارد، خیلی …

  3. شرافت رسانه ای داشته باشید ملک مذکور در حریم شهرداری منطقه 6 قرار دارد

    شهریار؛ بودن ملک در حریم منطقه 6 چه ربطی به شرافت رسانه ای دارد؟!

  4. بنیامین

    اولا ملک متعلق به بنیاد نبوده که به شخص واگذار شود دوما بر اساس اعلام روابط عمومی شهرداری یکی از بالکن ها مدتی پیش در پیاده رو فرود آمده و بر اساس نظریه هیات کارشناسی رسمی دادگستری و عدم توانایی میراث در بازسازی ملک مذکور و طبق رای کمیسیون رفع خطر شهرداری و اعلام سازمان آتش نشانی دادستانی دستور تخریب صادر نموده است . اگر تخریب صورت نمی گرفت با توجه به فرو نشست ساختمان قطعا فاجعه متروپل تکرار می شد . سوما در این مکان کافه ایران نبوده و این نام شایعه ای بیش نیست .

با ما همسفر باشید

XHTML: امکان استفاده از این کدها وجود دارد: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>