تورهای سفرنویس

tour-image

عضویت در سفرنویس

register-image
register-image

روز صلیب مقدس

روز صلیب مقدس Feast of the Cross روز پیدا شدن صلیبی است که مسیح با آن مصلوب شده بود، صلیبی که به عنوان غنیمت جنگی در اختیار ایرانیان و پادشاه خسرو پرویز بود، صلیب مقدسی که مادر کنستانین (هلنا) در سفر به اورشلیم آن را یافت، صلیب مقدسی که زن رنجوری را پس از سالها شفا داد… (گرامی ترین یادگار مسیح) این روز یکی از بزرگترین جشنها و اعیاد مسیحیان است …

روز صلیب مقدس Feast of the Cross
روز صلیب مقدس Feast of the Cross

بر پایهٔ قوانین رومیان برخی از مجرمان باید به صلیب کشیده می‌شدند، عیسی مسیح نیز تحت تأثیر تحریکات روحانیون وقت یهود به دست رومیان بر بالای تپه گلگتا Golgotha (در اورشلیم) به صلیب کشیده شد (30 تا 33 م)

زمان به صلیب کشیده شدن مسیح و دو دزد
زمان به صلیب کشیده شدن مسیح و دو دزد

کنستانتین (اولین پادشاه مسیحی رم) که با دیدن صلیب مسیح در آسمان توانست بر دشمنانش فائق آید به مادرش هلنا دستور می دهد که برای یافتن صلیب مسیح به اورشلیم رفته و آن را بیابد. هلنا در سفر به اورشلیم دستور ساخت نیاییشگاهی بر روی تپه گلگتا می دهد که کارگران در زمان خاک برداری سه صلیب پیدا می کنند (327 م) یکی از این 3 صلیب، صلیبی بود که مسیح به آن میخکوب شده بود و 2 صلیب دیگر مربوط به دو نفر دزدی بود که با مسیح، اعدام شده بودند.

زمان پیدا شدن صلیب مقدس توسط مادر هلنا- نقاشی آنجلو گادی
زمان پیدا شدن صلیب مقدس توسط مادر هلنا- نقاشی آنجلو گادی

برخی از مسیحیان بر این باورند؛ چوبی که برای درست کردن صلیب از آن استفاده شده بود، چوب درختی است که شیث (دومین پیامبر، پسر آدم) بر روی قبر حضرت آدم کاشت و توسط سلیمان برای ساختن پل قطع شده بود. که ملکه سبا از روی آن سقوط کرد و چوبها به دستور سلیمان در زمین دفن شد که پس از 14 نسل برای به صلیب کشیدن مسیح از آن استفاده شد.

شفا یافتن زن بیمار از چوب صلیب مقدس
شفا یافتن زن بیمار از چوب صلیب مقدس

بانو سنت هلنا (هلن) برای آن که تشخیص دهد کدام یک صلیب حقیقی حضرت عیسی است، زنی در آستانه مرگ را پیدا کرد و بر بالای صلیب ها آورد. زن دو تا از صلیب ها را لمس کرد ولی اتفاقی نیفتاد تا آن که با لمس سومین صلیب به ناگاه حالش رو به بهبودی رفت و شفا یافت. این اتفاق در 13 سپتامبر روی داد و خبر یافتن صلیب 14 سپتامبر  به رم رسید.

شفا با صلیب مقدس اثر پیرو دلا فرانچسکا
شفا با صلیب مقدس اثر پیرو دلا فرانچسکا

در سال 614 م خسرو پرویز پادشاه ایرانی پس از فتح اورشلیم، صلیب مقدس را به عنوان غنیمت به ایران (تیسفون پایتخت ساسانیان) می آورد اما در سال 628م امپراتور هراکلیوس آن را بازپس می گیرد و به اورشلیم منتقل می کند.

مراسم استقبال و بازگرداندن صلیب مقدس از ایران به اورشلیم
مراسم استقبال و بازگرداندن صلیب مقدس از ایران به اورشلیم

نکته) کنستانتین زاکرمن مورخ فرانسوی بر این باور است که صلیب مقدس توسط ایرانیان از بین رفته و هراکلیوس به دروغ یک صلیب را به عنوان صلیب مقدس معرفی کرده است.
در سال 1009م وقتی حاکم بأمرالله ششمین خلیفه فاطمی مصر به اورشلیم حمله می کند، مسیحیان صلیب را در زمین دفن و پنهان می کنند تا سال 1219 صلیب دوباره رونمایی می شود. بر اساس شواهد پس از آن صلیب و میخها به قسمتهای کوچکتر تقسیم و هر تکه از به کلیسا و شهری هدیه داده می شود. از کلیسای نوتردام تا موزه کلیسای اچمازین، از کلیسای جامع پیزا تا کلیسای جامع فلورانس … بزرگترین قسمت اصلی صلیب مقدس در صومعه کوتولوموسیو در کوه آتوس با حجم 870 میلی متر مکعب حفظ شده است.


تکه هایی از چوب صلیب مقدس در روم، وین و اسپانیا

پیدا شدن صلیب مقدس در قرن چهارم میلادی و روز 13 سپتامبر روی داد. در حالی که خبر یافتن صلیب مسیح در روز 14 سپتامبر به اروپا رسید کلیسای کاتولیک روز عید صلیب را در 14 سپتامبر جشن می گیرد و ارتدوکسها روز 13 سپتامبر
آداب و رسوم روز صلیب مقدس (جشن تعالی صلیب)
این جشن بیشتر یک جشن کلیسایی و مذهبی است تا جشن مردمی معمولا در کلیساها، کشیشان رنگ قرمز پوشیده و بخشهایی از کتاب مقدس را می خوانند. صلیب مقدس بر روی تختی از برگها و گلهای ریحان قرار داده می شود و توسط شماس بر سینی که شمع روی آن روشن شده قرار می گیرد. کلیساهایی که بخشی از صلیب مقدس را دارند با احترام خاص آن را بیرون آورده و 4گوشه کلیسا با آن تبرک می شود و با احترام ویژه تر، صلیب را به جایگاه خود بر می گردانند.

برگزاری جشن صلیب مقدس در مجموعه آرارات کنار کلیسای صلیب مقدس
برگزاری جشن صلیب مقدس در مجموعه آرارات کنار کلیسای صلیب مقدس

مذهبیون در روز صلیب مقدس روزه می گیرند و ماهی و لبنیات نمی خورند در برخی از کلیساهای شرقی در پای صلیب سه سجده می کنند و اسقف یا کشیش با صلیب آنها را متبرک می کند. و نان متبرکی میان افراد توزیع می شود. زنان در دیواره کلیسا شمع روشن می کنند و در میان مردم و اقوام روستایی با انداختن صلیب در آب و یا در رودخانه و یا در حوض (بسته به محل) چند جوان پریده و آنرا خارج میکنند.

تور مجموعه آرارات و کلیسای صلیب مقدس
تور مجموعه آرارات و کلیسای صلیب مقدس

در تهران نیز این برنامه هر ساله در کلیسای صلیب مقدس در باشگاه آرارات تهران برگزار می شد که امسال با توجه به ویروس کرونا این برنامه برگزار نخواهد شد. سفرنویس در سالهای گذشته چندین برنامه بازدید و تور در این مجموعه و کلیسا برگزار کرده است.
به امید روزهای خوب  و برگزاری مجدد تورهای کلیسا گردی و بازدید از کلیسای صلیب مقدس
ته نویس) این نوشته را با احترام تقدیم می کنم به دوست عزیز کرمانشاهیم حمیدرضا کرمی عزیز، تنتان سلامت، دلتان شاد

اینجا را با دوستان خود به اشتراک بزارید

همسفران

  1. سلام می دانستید روایتی درباره صلیب راستین و تخت سلیمان وجود دارد و در صومعه آتوس یک نسخه خطی مهم درباره آتشکده آذرگشسب وجود دارد.

    شهریار: سلام بر شما
    اطلاعاتی ندارم، اگر مستندات ارائه بفرمایئد، سپاس گذار خواهم شد

با ما همسفر باشید

XHTML: امکان استفاده از این کدها وجود دارد: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>