تورهای سفرنویس

tour-image

عضویت در سفرنویس

register-image
register-image

تجارت کاشی تاریخی در اینستاگرام ادامه دارد

با توجه به خبرهای فراوان سرقت و فروش آثار تاریخی در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام ، دیوار و … هنوز این تجارت ادامه دارد و با عنایت به اینکه خرید و فروش آثار تاریخی جرم محسوب می شود، هیچ کدام از نهادها و سازمان های مربوطه برای جلوگیری از این تجارت، دست به کار نشده اند.
کافی است، یکی از مدیران مربوطه در گوشی خود، چند کلمه را جستجو کند تا به عمق فاجعه پی ببرد. در زیر بخشی از قوانین جهت استحضار مدیران محترم تَکرار می شود.

تجارت کاشی و آثار تاریخی در اینترنت
تجارت کاشی و آثار تاریخی در اینترنت

نظر به ضرورت حفظ ذخائر متعلق و مربوط به میراث‌های اسلامی و فرهنگی و لزوم حفظ و حراست این میراث‌ها از نقطه نظر جامعه‌شناسی و تحقیقات علمی و فرهنگی و تاریخی و نظر به لزوم جلوگیری از غارت و صدور آن ذخایر ارزنده به خارج از کشور که براساس مقررات مملکتی و بین‌المللی منع شده است، ماده واحده ذیل تصویب می‌شود:

تجارت کاشی و آثار تاریخی در اینترنت
تجارت کاشی و آثار تاریخی در اینترنت

1- انجام هر گونه عمل حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اشیاء عتیقه و آثار تاریخی مطلقاً ممنوع است و مرتکب به حبس تأدیبی از 6 ماه تا3 سال و ضبط اشیاء مکشوفه و آلات و ادوات حفاری به نفع بیت‌المال محکوم می‌شود. چنانچه حفاری در اماکن تاریخی که به ثبت آثار ملی رسیده‌ باشد انجام گیرد مرتکب حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.
2– منظور از اشیاء عتیقه، اشیایی است که طبق ضوابط بین‌المللی یکصد سال یا بیشتر از تاریخ ایجاد یا ساخت آن گذشته باشد. در مورد اشیایی که قدمت آن از یک صدسال کمتر باشد پس از تأدیه (پرداختن) خُمس بهای تقویم شده آن از طرف کاشف، به نفع بیت‌المال اشیاء مکشوفه به وی تعلق‌ خواهد گرفت.
3- اشخاصی که اشیاء مکشوفه را بر خلاف ترتیب مقرر در این قانون به معرض خرید و فروش بگذارند به مجازات مقرر در بند یک محکوم‌خواهند شد.

تجارت کاشی و آثار تاریخی در اینترنت
تجارت کاشی و آثار تاریخی در اینترنت

آیین نامه اموال منقول فرهنگی – تاریخی – هنری نهادهای فرهنگی عمومی و دولتی؛ مصوب سال 81؛ “یادآوری این نکته ضروری است که آثار مادی یا ملموس میراث فرهنگی به دو دسته منقول و غیر منقول تقسیم می‌شوند.اموال منقول فرهنگی- تاریخی به اموالی اطلاق می‌شود که قابلیت جابه جایی و نقل و انتقال داشته باشند. اموال غیرمنقول مانند محوطه‌ها، تپه‌های باستانی و تمام آثار معماری برجای مانده از گذشته است که قابلیت جابه جایی ونقل و انتقال ندارد.”

تجارت کاشی و آثار تاریخی در اینترنت
تجارت کاشی و آثار تاریخی در اینترنت

ماده 28 آیین نامه مدیریت، ساماندهی، نظارت و حمایت از مالکان و دارندگان اموال فرهنگی – تاریخی منقول مجاز مصوب سال 1384 ؛ اشتغال به تجارت اموال فرهنگی‌- تاریخی حاصل از حفاری‌های باستان‌شناسی یا حفاری‌های‌غیرمجاز و همچنین اجزا و قطعات آثار تاریخی‌- فرهنگی غیرمنقول ممنوع است‌. و طبق قانون سرقت لوازم و قطعات آثار فرهنگي و تاريخي موزه‌ها، اماكن تاريخي و خرید و فروش آن با علم به مسروقه‌بودن، اشياي مذكور، سارق ضمن استرداد به حبس يك تا 5 سال محکوم می شود.
با سپاس فراوان از دوست عزیز طهرونگرد که دلواپس شهر است
1445443445_telegram کانال خبری تارنمای سفرنویس
کانال اعلام تورهای سفرنویس

اینجا را با دوستان خود به اشتراک بزارید

همسفران

  1. سلام جناب شهریار سال جدیدو بهتون تبریک میگم و امیدوارم سالی سرشار از تندرستی و شادمانی در کنار عزیزانتون درپیش رو داشته باشید. خیلی خوشحالم که در این سالهای رکود وبلاگ نویسی شما همچنان کنارمون هستید. سرفراز و پیروز باشید.

    شهریار: سلام بر شما، واقعا همیشه لذت می برم از نوشته های شما، امیدورام ، یکبار، سعادت دیدار، میزبانی و یا همسفری با شما را داشته باشم. خداقوت

با ما همسفر باشید

XHTML: امکان استفاده از این کدها وجود دارد: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>