تورهای سفرنویس

tour-image

عضویت در سفرنویس

register-image
register-image

سرقت از کنیسه، سرقتهای زنجیره ای آثار تاریخی

شب گذشته، سارقان با دستبرد به کنیسه قاجاری عزرایعقوب طومارهای تورات و تاج های تزئینی آن را سرقت کردند، سرقت آثار فرهنگی و تاریخی از کاشی سردر برخی از عمارت ها آغاز و این بار سارقین به کنیسه ای در قلب محله تاریخی عودلاجان، هجوم برده  وآثار ارزشمند این مکان را مورد دستبرد قرار دادند.

طومارهای سرقت شده کنیسه عزرایعقوب
طومارهای سرقت شده کنیسه عزرایعقوب

کنیسای عزرا یعقوب با مساحت 525 متر به عنوان بزرگترین کنیسه دوره قاجار در شهر تهران و محله عودلاجان قرار دارد، این کنیسه به همت بانو صنوبر حق نظر همسر مرحوم عزرایعقوب و به وصیت ایشان پس از مرگشان در سال 1273 ه خورشیدی بنا شد.

کنیسه عزرا یعقوب
کنیسه عزرا یعقوب

کنیسه عزرایعقوب در دوره های مختلف میزبان یهودیان مهاجر بخارا و سمرقند، یهودیان مهاجر لهستانی در تهران و … بوده و از دیرباز محل پخت مصا پزی (نان فطیر) در ایام جشن پسح بوده است.
آثار سرقت شده از این کنیسه، طومار تورات های مقدس که با جعبه های میناکاری، نقره کاری و … مزین شده بودند، ریمونیم های نقره ای و تاج های تزئینی کنیسه ، قلم های تورا و … بوده است.

طومار تورات مقدس مزین به جهبه میناکاری
طومار تورات مقدس مزین به جهبه میناکاری

طومارهای تورات، معمولا بر روی پوست حیوان حلال گوشت کتابت می شود و در جعبه های نقره کاری و میناکاری شده نگهداری می گرددد. قدمت طومارهای تورات کنیسه ها بین 200 تا 500 می باشد.

محل نگهداری تورات مقدس در کنیسه عزرایعقوب
محل نگهداری تورات مقدس در کنیسه عزرایعقوب

طبق قانون سرقت لوازم و قطعات آثار فرهنگي و تاريخي موزه‌ها، اماكن تاريخي و خرید و فروش آن با علم به مسروقه‌بودن، اشياي مذكور، سارق ضمن استرداد به حبس يك تا 5 سال محکوم می شود.
پرونده ثبتی این عبادتگاه تاریخی و قاجاری در سال 1383 تهیه ولیکن تاکنون اقدامات لازم برای ثبت نهایی این اثر ارزشمند مذهبی در تهران انجام نشده است.
1445443445_telegram کانال خبری تارنمای سفرنویس
کانال اعلام تورهای سفرنویس

اینجا را با دوستان خود به اشتراک بزارید

همسفران

با ما همسفر باشید

XHTML: امکان استفاده از این کدها وجود دارد: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>