تورهای سفرنویس

tour-image

عضویت در سفرنویس

register-image
register-image

مدرسه قصه های مجید بالاخره ثبت ملی شد!

مدرسه‌ی «قصه‌های مجید» که در خیابان یخچال شهر اصفهان قرار دارد، حالا مکانی برای بیتوته‌ی کارتن خواب‌ها و معتادان اصفهانی است. مدرسه‌ی قاجاری «قصه‌های مجید»، نخستین مدرسه‌ی «آلیانس» (اتحاد) در شهر اصفهان بنا شده است…

کارتن خوابها در مدرسه قصه های مجید
کارتن خوابها در مدرسه قصه های مجید

سال گذشته قسمت میانی مدرسه قصه های مجید کاملا تخریب شد و شیروانی سقف‌های بخش جنوبی نیز ویران و بارندگی‌های اخیر باعث آوار سقف شد و به دنبال آن تعدادی معتاد دیوارهای بخش شرقی مدرسه را تخریب و راه ورودی به کلاس‌ها برای اسکان موقت ایجاد کرده بودند. مهدی باقربیگی بازیگر نقش «مجید» در این سریال به کارگردانی کیومرث پوراحمد، مدرسه قصه های مجید را یکی از قدیمی‌ترین مدارس شهر اصفهان دانست و تاکید کرد: آن به عنوان یک خاطره در میان نوجوانان و جوانان دهه‌ی 50 و 60 اصفهانی باقیمانده و باید به عنوان یک اثر ملی حفظ و نگهداری شود.
او که در حال حاضر عضو شورای اسلامی شهر اصفهان است، با اشاره به تصمیم‌هایی که درباره‌ی احیای مدرسه قصه های مجید داشته افزود: امیدوارم شرایطی مهیا شود تا با همکاری سازمان میراث فرهنگی، آموزش و پرورش و شهرداری اصفهان نسبت به بازسازی و بهره‌برداری مناسب از مدرسه قصه های مجید کارهای اجرایی آغاز شود. وی اعلام کرد: اگر لایحه‌ای در این زمینه برای تامین اعتبار یا چگونگی مرمت مدرسه قصه های مجید از سوی شهرداری اصفهان به شورای شهر ابلاغ شود، همه‌ی تلاش خود را می‌کنم تا رای لازم را برای احیای این عمارت از اعضای شورای شهر بگیرم و امیدوارم شرایط لازم برای نگهداری خانه‌ «بی‌بی»، مسجد و زورخانه که در این فیلم مورد استفاده بوده نیز به زودی فراهم شود.

ویرانه مدرسه قصه های مجید
ویرانه مدرسه قصه های مجید

کیومرث پوراحمد، کارگردان سریال قصه‌های مجید نیز از بی‌توجهی و رسیدگی نکردن به این مدرسه به عنوان یکی از بناهای تاریخی و قدیمی اصفهان اظهار نگرانی کرد و گفت: از شرایط پیش آمده برای مدرسه قصه های مجید و ویرانی‌های فعلی بسیار نگران هستم و متاسفانه علیرغم پیگیری‌های انجام شده، اهمیتی به بازسازی مدرسه داده نمی‌شود و نگرانم که شرایط این مدرسه شبیه مدرسه «مارکار» در یزد نشود!
بر اساس این گزارش، قائدی‌ها ‌- مدیر آموزش و پرورش استان اصفهان – هم اعلام هر نظری در این زمینه را به آینده‌ی نزدیک موکول کرد و خواستار زمان بیشتری برای بررسی موضوع و پاسخگویی در این زمینه شد. در حالیکه آموزش و پرورش استان اصفهان هم اکنون به عنوان بهره‌بردار، مدرسه قصه های مجید را در اختیار خود دارد.

امضاء ستونهای قاجاری مدرسه قصه های مجید
امضاء ستونهای قاجاری مدرسه قصه های مجید

هر چند براساس مدارک موجود پرونده این مدرسه‌ قدیمی و ارزشمند، در سال‌های گذشته تهیه شده، اما به دلیل وجود مشکلاتی در تهیه‌ پرونده، در فهرست آثار ملی به ثبت نرسید. شهرام شهریار، فعال میراث فرهنگی درباره‌ی علت‌های ثبت ملی نشدن مدرسه قصه های مجید اظهار کرد: پرونده‌ مدرسه‌ «قصه‌های مجید» (شهید حلبیان) به سه دلیل نبود وقف‌نامه، مستندات غیر قابل قبول و اصالت ستون‌های اشاره شده در شورای ثبت میراث فرهنگی مورد قبول قرار نگرفت.او با اشاره به تلاش‌هایی که در چند مدت اخیر برای روشن شدن ابهامات موجود در این پرونده انجام داده است، از ثبت این مدرسه در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: تصاویر و مستندات مورد نیاز پرونده تهیه و به سازمان میراث فرهنگی ارائه شد. همچنین با توجه به امضای حجار ستون‌های مرکزی، دوران ساخت این مدرسه به زمان قاجار برمی گردد.
به گفته‌ وی، فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اهمیت ثبت این اثر را به عنوان یک خاطره‌ جمعی در جلسه تشکیل شده در روز شنبه 18 بهمن ماه 1393 دانسته و تاکید کرده این مدرسه به همراه 20 اثر دیگر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است وبه زودی شماره ثبت آن به مراجع ذی صلاح ابلاغ می‌شود.

ته نویس) حسب پیگیری های انجام شده مدرسه قصه های مجید با شماره 31777 در تاریخ 93/11/18 ثبت و با نامه شماره 932503/28436 مورخ 93/12/2 به تمامی مارجع ذی ربط ابلاغ شد.

حق استفاده از این مطلب متعلق به خبرگزاری ایسنا  ، خبرگزاری مهر ، هنرنیوز و  … است و هرگونه دخل و تصرف در آن پیگرد قانونی دارد.

گزارش کامل مدرسه قصه های مجید (آلیانس، اتحاد) را در اینجا بخوانید.

اینجا را با دوستان خود به اشتراک بزارید

همسفران

  1. ياد روزهايي افتادم كه كتاب هاي قصه هاي مجيد را مي خواندم و سريالش را دنبال مي كردم

    شهریار: من کتاب را هنوز نخوانده ام !

با ما همسفر باشید

XHTML: امکان استفاده از این کدها وجود دارد: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>