عضویت در سفرنویس

register-image

تورهای سفرنویس

tour-image

آمار سفرنویس

counter-image
336 سفر
11798 همسفر

مرمت مجسمه باربر ناصرخسرو و ملاقات با هنرمند

مرمت سر کودک مجسمه باربر، که در خیابان ناصرخسرو سرقت شده بود توسط خالق و هنرمند اثر منصور آذری در حال انجام است و علاقمندان می توانند امروز مرمت این اثر را مشاهده کنند.

مجسمه باربر مروی، بی سر شد!َ
مجسمه باربر مروی، بی سر شد!َ

مجسمه باربر در سال ۱۳۸۸ ساخته و در آبان سال ۹۵ سرقت شده بود.

مرمت مجسمه باربر با حضور هنرمند اثر
مرمت مجسمه باربر با حضور هنرمند اثر


مجسمه باربر منصور آذری
؛
نام های دیگر؛ گاری چی، گاری کش
سال ساخت؛ ۱۳۸۸
ابعاد؛ ارتفاع یک متر و نیم، طول سه متر و هشتاد
جنس اثر؛ قالب اصلی و چرخ از آهن و بدنه بیرونی فایبرگلاس، پایه اثر از جنس بتن
سال نصب؛ ۱۳۹۰
محل نصب؛ خیابان ناصرخسرو، روبروی خیابان مروی و کاخ گلستان
مرمت؛ آبان سال ۱۳۹۳ به دلیل شکستگی و پاشش رنگ

مجسمه باربر و کودک کتابخوان، اثر منصور آذری، عکس جعفرخانی
مجسمه باربر و کودک کتابخوان، اثر منصور آذری، عکس جعفرخانی
منصور آذری قلعه جوق کیست؟
متولد ۱۳۳۹ در محله مولوی، بازارچه سعادت
کارشناس تخصصی مخابرات
اخذ گواهینامه مجسمه سازی از کلاسهای آزاد دانشگاه تهران ۱۳۷۵
عضو انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران
رئیس انجمن مجسمه سازان ایران
رئیس گروه کوهنوردی مخابرات استان البرز
رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره ملی ساعت‌های آفتابی
مدیر و موسس آموزشگاه هنرهای تجسمی بابک
و …
منصور آذری قلعه جوق
منصور آذری قلعه جوق
آثار منصور آذری قلعه جوق؛
ساخت پرتره امیرکبیر جهت کتابخانه امیرکبیر کرج
ساخت یادمان شهدای گمنام جهت شهرداری منطقه ۱۲ تهران
ساخت مجسمه باربر نصب شده در خیابان ناصرخسرو تهران
ساخت مجسمه پر نصب شده در اتوبان امام علی (ع)
و …
اساتید منصور آذری قلعه جوق؛
پرویز حبیب پور، حمید رضایی، ایرج محمدی، پرویز تناولی، حمید کشمیرشک
منصور آذری قلعه جوق کیست؟ متولد 1339 در محله مولوی، بازارچه سعادت کارشناس تخصصی مخابرات اخذ گواهینامه مجسمه سازی از کلاسهای آزاد دانشگاه تهران 1375 عضو انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران رئیس انجمن مجسمه سازان ایران رئیس گروه کوهنوردی مخابرات استان البرز رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره ملی ساعت‌های آفتابی مدیر و موسس آموزشگاه هنرهای تجسمی بابک و ...
منصور آذری در کارگاه مجسمه سازی

گفتگو با منصور آذری درباره خلق اثر باربر؛
من سعی کرده ام دغدغه های اجتماعی و حضور انسان در کارهای تبلور داشته باشد، پیشنهاد ساخت المان و مجسمه های شهری در عمارت عین الدوله به من و همکاران داده شد، دنبال حجمی بودم که به صورت رئال باشد و بتواند با مردم کوچه و بازار ارتباط برقرار کند، چندین اتود زدم که یکی از آنها مردی حمال و دیگری مردی گاری کش بود و باربر.

مجسمه مرد باربر قبل از سرقت
مجسمه مرد باربر قبل از سرقت

طرح ساخت باربر مورد موافقت قرار گرفت، می خواستم دینم را این افراد جامعه ادا کرده باشم. من متولد بازارچه سعادت محله مولوی بودم و هر روز حمالان و گاری کشهای (باربر) زیادی را می دیدم، که بخشی از ترابری بازار بر دوش این افراد بود، افرادی که نه بیمه ای دارند و نه بازنشتگی، افرادی شرافتمند. افرادی که آن زمان از جهاز بری تا بردن مصالح در کوچه های کم عرض محله به عهده آنها بود.

مجسمه مرد باربر قبل از سرقت
مجسمه مرد باربر کوچه مروی

در محله کودکی من مردی زندگی می‌کرد که شغلش حمل بار در بازار بود. کوله پشتی روی دوشش می‌گذاشت، بار را در آن قرار می داد و برای دیگران از این سو به آن سو می‌برد. این مرد گرچه زندگی شرافتمندانه‌ای داشت، اما بچه‌هایش از شغل پدر ابراز شرمندگی می‌کردند. مرد برای اینکه فرزندانش نزد دوستان و بچه‌های هم مدرسه‌ای سر افکنده نباشند، قبل از ورود به خانه کوله پشتی را از دوش درمی‌آورد و جایی بیرون از خانه پنهان می‌کرد. تنها دلیل او برای این کار، بچه‌هایش بودند. چون نمی‌خواست احساس خجالت، سبب گریزان شدن آن‌ها از مدرسه و ترک تحصیلشان شود. این مرد منبع الهام من برای ساخت مجسمه بود.

مجسمه مرد باربر (گاری چی)
مجسمه مرد باربر (گاری چی)

وقتی مجسمه مرد باربر را می‌ساختم، کودکی را پشت گاری قرار دادم که کتابی دستش است و دارد می‌خواند. نگاه این مرد باربر به دوردست است. او با نگاهی به آینده کار می‌کند تا کودک پشت گاری درس بخواند و آینده‌ای بهتر برای خودش بیافریند. مرد گاری‌کش یا باربر در واقع تبلور نگاه مرد باربر همسایه ما به زندگی بچه‌هایش است.

مرد باربر، کودک بی سر را می برد، در تاریکی و در پشت او کاخ ها روشنند ...
مرد باربر، کودک بی سر را می برد، در تاریکی … و در پشت او کاخ ها روشنند …

وی در ادامه گفتگو بر این باور بود که؛ پس از تحولات تاریخ معاصر و دوران گذار از قاجار به پهلوی، قالب مردم به دنبال پیشرفت و مدرنیته بودند و تمام تلاش خود را می کردند تا نسل آینده تغییر کند، نگاه آرزومندانه پیرمرد باربر و گاری چی به دوردست ها در حالی که فرزندش را تشویق به خواندن و دانستن می کرد، اشاره به همان دوران دارد، من در محل جوادیه تهران بزرگ شدم و گاری چی های گاراژ جوادیه را هر روز می دیدم …

مرد گاری چی هنوز می کشد، در حالی که از پشت سر خود خبر ندارد
مرد گاری چی هنوز می کشد، در حالی که از پشت سر خود خبر ندارد

منصور آذری در این گفتگو گفت؛ وقتی کار ساخت مجسمه در کارگاه من در شهر کرج به پایان رسید و این اثر را برای پتینه کاری و رنگ آمیزی به محوطه بیرونی کارگاه بردم، همان روزها گریه های پنهان افرا را می دیدم.

مجسمه باربر قبل از نصب خیابان ناصرخسرو
مجسمه باربر قبل از نصب خیابان ناصرخسرو

حتی روزهایی که این اثر در بازار نصب شده بود هم به آن سر می زدم و می دیدم که دستفروشان، برای خلاصی از عوامل سد معبر اجناس و خود را پشت مجسمه پنهان می کردند و در نهایت با پس گردنی محکمی به کودک پشت گاری م یزدند و می گفتند؛ بچه درس بخوان که مثل ما حمال نشوی …. آروز دارم که روزی برسد که وازه حمال تنها با همان معنی لغویش به کار برده شود، شخصی که باری را حمل می کند نه یک ناسزا و …

مجسمه مرد باربر در خیابان ناصرخسرو و روبروی کاخ گلستان
مجسمه مرد باربر در خیابان ناصرخسرو و روبروی کاخ گلستان

وی بر این باور است که؛ اگر یک مجسمه ساخته و در جایی از شهر نصب شود، قرن‌ها جزئی از هویت یک شهر خواهد بود. بنابراین می‌تواند به شهر زندگی بدهد و بخشی از گردشگری شهری ، بازدید از همین آثار است. مجسمه می‌تواند به همه مناسبات اجتماعی و فرهنگی جهت بدهد. روابط فرهنگی و اجتماعی می‌تواند در کنار مجسمه‌ها لطیف‌تر و زیباتر باشد. مثلا دیدار با دوستان قدیمی در کنار مجسمه‌ها می‌تواند بسیار لذت بخش باشد. بنابراین مجسمه‌ها یکی از پایه‌های اصلی گردشگری شهری هستند.

المان سرقت شده پر اثر منصور آذری
المان سرقت شده پر اثر منصور آذری

ته نویس اول) در سال ۱۳۹۰ مجسمه ای به نام پر که  از آثار استاد منصور آذری بود در تقاطع اتوبان امام علی (ع) و شهید همت سرقت شد، این اثر از جنس برنز و ۵۰۰ کیلوگرم وزن داشت.

آینده کودک بی سر ...
آینده کودک بی سر …

ته نویس دوم) امیدورام با توجه به ارتباطی که این اثر با تمامی مخاطبین خود برقرار کرده بود این اثر با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران و توسط همین هنرمند و با تغییرات کلی و ساختاری مانند ساخت اثر با برنز و یا سیمان جاویدان شود.
ته نویس سوم) بماند که، فعلا ارتباط من با توجه به ساختار کنونی جامعه ، با کودک بی سر و مغز ، بیشتر است …
ته نویس چهارم) خبر کامل سرقت مجسمه را می توانید در اینجا بخوانید.

1445443445_telegram کانال خبری تارنمای سفرنویس
کانال اعلام تورهای سفرنویس